چگونه مشکل تایپ فارسی ویرایشگر کد Sublime Text را رفع کنیم؟

چگونه مشکل تایپ فارسی ویرایشگر کد Sublime Text را رفع کنیم؟

ویرایشگر کد Sublime Text بسیار قدرتمند و در عین حال سبک است و از زبان‌های بسیاری پشتیبانی می‌کند اما برای ما فارسی‌زبان‌ها، دارای یک مشکل عمده است و آن هم اینکه از زبان‌های راست به چپ همچون فارسی به خوبی پشتیبانی نمی‌کند! در همین راستا، در این آموزش قصد داریم ببینیم که چگونه می‌توان به صورت موقت مشکل نرم‌افزار Sublime Text 3 را برای تایپ فارسی رفع کنیم.

برای رفع این مشکل، نیاز به افزونه‌ای تحت عنوان Sublime-Text-2-BIDI داریم که این افزونه را می‌توان از گیت‌هاب به صورت رایگان دانلود کرد (دانلود افزونهٔ Sublime-Text-2-BIDI برای تایپ فارسی در ویرایشگر سابلایم).

پس از دانلود، فایل را از حالت زیپ خارج کرده و پوشه‌ای تحت عنوان Sublime-Text-2-BIDI-master که داخل فایل زیپ بود را داخل پوشهٔ packages نرم‌افزار سابلایم قرار می‌دهیم. برای دسترسی به این پوشه، از منوی اصلی نرم‌افزار سابلایم روی گزینهٔ Preferences کلیک کرده سپس گزینهٔ Browse Packages را انتخاب می‌کنیم. به محض کلیک کردن روی این گزینه، فولدری به صورت زیر باز خواهد شد:

همان‌طور که در تصویر فوق می‌بینیم، پوشه‌ای که دانلود کردیم را در این فولدر قرار می‌دهیم. حال اگر مجدد به نرم‌افزار سابلایم بازگردیم و از منوی اصلی روی گزینهٔ Tools کلیک کنیم، خواهیم دید که آیتم جدیدی تحت عنوان Bidirectional text به سایر گزینه‌ها اضافه شده است که با کیک بر روی آن و یا استفاده از شورتکاتش، به راحتی خواهیم توانست متون فارسی را به شکلی تقریباً قابل‌قبول نمایش دهیم.

برای روشن‌تر شدن تأثیر این پلاگین، در ادامه مثالی می‌زنیم. نوشتار فارسی قبل از اعمال این پلاگین برای عبارت «مشکل تایپ فارسی در سابلایم» به صورت زیر خواهد بود:

پس از اعمال گزینهٔ Bidirectional text یا فشردن هم‌زمان کلیدهای `+Ctrl، نتیجه به صورت زیر نمایش داده خواهد شد:

اگرچه کماکان کاراکترها به هم چسبیده نیستند، اما نتیجه نسبت به عدم استفاده از این پلاگین رضایت‌بخش‌تر خواهد بود.  

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon