چگونه فراگیری برنامه‌نویسی شما را برای سایر مشاغل فنی آماده می‌سازد؟

چگونه فراگیری برنامه‌نویسی شما را برای سایر مشاغل فنی آماده می‌سازد؟

فراگیری اصول برنامه‌نویسی دارای مزیت‌های بی‌شماری است و جدای از یادگیری اصول طراحی سایت و توسعهٔ اپلیکیشن، پس از آنکه فرا گرفتید که چگونه برنامه‌نویسی کنید به احتمال خیلی زیاد این امکان برای‌تان فراهم خواهد شد تا در سایر فرصت‌های شغلی نیز خوش بدرخشید (حتی برای حرفه‌هایی که اصلاً نیاز به کدنویسی ندارند.) به‌ طور خلاصه، سواد کامپیوتری همان چیزی است که هر شرکتی فارغ از حوزهٔ کاری‌اش به‌ دنبال آن می‌باشد و این در حالی است برخورداری از سواد کدنویسی باز هم شما را یک سر و گردن از سایر متقاضیان شغلی بالاتر قرار خواهد داد که در ادامه به چند نمونه از این مشاغل اشاره خواهیم کرد.

نویسندهٔ فنی
کسی که اسناد فنی می‌نویسد، دفترچه‌های راهنمای سرویس‌ها و محصولات که توسط مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرند را طراحی می‌کند و یا حتی محتوای فنی برای وبلاگ شرکت‌های مختلف تألیف می‌کند، لقب Technical Writer (نویسندهٔ فنی) به وی داده می‌شود که یکی از مشاغلی است که اگر با اصول برنامه‌نویسی آشنا باشید و در عین‌ حال شیوه‌های نگارش فارسی شما هم خوب باشد، می‌توانید در آن مشغول به کار شوید (جهت آشنایی با شیوه‌های نگارش مورد استفاده در تیم تولید محتوای سکان آکادمی، به مقالهٔ راهنمای نگارش فارسی که در سکان آکادمی مورد استفاده قرار می‌گیرد مراجعه نمایید.)

در پاسخ به این پرسش که چرا دانستن اصول برنامه‌نویسی به شما کمک می‌کند تا در این حرفه عملکرد بهتری داشته باشید، می‌توان گفت که در این صورت آنچه را که قصد دارید بنویسید به‌ مراتب بهتر متوجه می‌شوید نسبت به آن کسی که اصلاً نمی‌داند در مورد چه صحبت می‌کند (شاید شما هم این تجربه داشته باشید زمانی که یک دفترچهٔ راهنمای فنی را می‌خوانید که توسط فردی غیرفنی نوشته شده است به طوری که این دست راهنماها بیشتر به‌ جای آنکه خواننده را راهنمایی کنند، منجر به گمراهی وی خواهند شد!)

طراح مواد آموزشی
طراحان مواد آموزشی تا حدودی شبیه به نویسندگان فنی هستند با این تفاوت که بیشتر تمرکز ایشان روی تولید مواد آموزشی است. یک Instructional Designer (طراح مواد آموزشی) غالباً باید اسناد آموزشی تألیف کند و یا ویدیوهای آموزشی ضبط کند و چنین فردی معمولاً یک نرم‌افزار، لایبرری و یا زبان برنامه‌نویسی را ابتدا به ساکن باید تحلیل کرده و پس از آنکه خود نحوهٔ کار با آن را فرا گرفت، دست به تولید محتوای آموزشی بزند و مفاهیم فنی را در چارچوبی کاملاً قابل‌درک و غیرفنی بیان کند.

مدیر پروژه
مدیران پروژه در صنایع مختلفی به خدمت گرفته می‌شوند و کاری که یک Project Manager (مدیر پروژه) انجام می‌دهد این است که زمان‌بندی فازهای مختلف یک پروژه،‌ بودجه‌بندی پروژه، هماهنگی تیم اجرایی و همچنین ارائه گزارش به مافوق را انجام دهد.

حال اگر بخواهید تا یک مدیر پروژهٔ تیم توسعهٔ نرم‌افزار شوید، مسلماً نیاز دارید تا با مهندسین، دولوپرها و برنامه‌نویسان تعامل زیادی داشته باشید لذا در چنین نقشی حتماً نیاز دارید تا با اصول برنامه‌نویسی آشنا باشید تا نه‌ تنها بتوانید حرف سایر برنامه‌نویسان را متوجه شوید، بلکه این امکان را داشته باشید تا منظور خود را به ایشان به‌ صورت کاملاً شفاف منعکس نمایید (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ويژگی‌های یک مدیر پروژهٔ خوب، به مقالهٔ چه‌طور یک مدیر پروژه‌ٔ خوب را بیابیم؟ مراجعه نمایید.)

مدیر محصول
کسی که از ۰ تا ۱۰۰ طراحی یک سرویس یا محصول جدید را طراحی می‌کند، لقب Product Manager (مدیر محصول) به وی داده می‌شود که این افراد معمولاً با مهندسین، مدیران فروش، بازاریاب‌ها و همچنین تیم پشتیبانی در ارتباط هستند. علاوه بر این موارد، یک مدیر محصول موفق کسی است که بتواند با تیم فنی نیز تعاملات خوبی داشته باشد که در چنین صورتی نیازمند این است تا حدودی اصول برنامه‌نویسی را بداند تا قادر گردد محصولی طراحی کند که از تجربهٔ‌ کاربری خوبی برخوردار باشد.

در عین‌ حال، مدیران محصول باید زمانی که ایدهٔ خلق یک محصول جدید را می‌دهند، تمامی جوانب کار را بسنجند و صرفاً ایده‌های خام به سایر اعضای تیم ندهند و نیاز به توضیح نیست کسی که از یکسو فنی باشد و از سوی دیگر بایدها و نبایدهای فرآیند توسعهٔ نرم‌افزار را به‌ خوبی درک کند، مسلماً تمامی جوانب کار را پیش از ایده‌پردازی خواهد سنجید. 

متخصص یوایکس
تجربهٔ کاربری یا UX حوزهٔ بسیار گسترده‌ای است به طوری که طیف بسیار گسترده‌ای را در بر می‌گیرد که از آن جمله می‌توان فازهای تحقیقاتی یک پروژه تا طراحی نهایی را نام برد. آنچه در تجربهٔ کاربری از اهمیت بسزایی برخوردار است، کاربر (یوزر) است و یک متخصص یوایکس باید تمام تلاش خود را به کار بندد تا سرویس یا محصولی تولید کند که کاربرانش به‌ سادگی با آن کار کرده و در‌ عین‌ حال از کار کردن با آن لذت ببرند. اگر علاقمند به این حوزه هستید، می‌توانید به پادکست‌های زیر که مرتبط با مقولهٔ‌ UX هستند مراجعه نمایید:

کیارش آمالی‌وند: طراح ارشد تجربه‌ٔ کاربری در دیجی‌کالا
- هخامنش مشایخی: Experience Designer ارشد

متخصصین تجربهٔ کاربری نیاز دارند تا با مهندسین و مدیران محصول تعامل خوبی داشته باشند مضاف بر اینکه باید توانایی طراحی نمونه‌های اولیه (پروتوتایپ) را داشته باشند تا بتوانند بر آن اساس فیدبک بگیرند و یکی از ابزارهایی که به ایشان در جهت پیشبرد اهداف‌شان کمک می‌کند، آشنایی با اصول برنامه‌نویسی است. علاوه بر این، یک طراح تجربهٔ کاربری (UX Designer) موفق کسی است که با محدودیت‌هایی که مهندسین و سایر اعضای تیم با آن‌ها مواجه هستند آشنا بوده و صرفاً روی قابلیت‌هایی که نشدنی‌ هستند، پافشاری نکند.

طراح رابط کاربری
UI Designer (طراح رابط کاربری) غالباً با طراح تجربهٔ کاربری اشتباه گرفته می‌شود! یک طراح رابط کاربری بر روی ظاهر یک محصول تمرکز می‌کند و این در حالی است که یک طراح تجربهٔ کاربری بیشتر روی تجربه‌ای که کاربر پس از کار کردن با یک محصول، مثلاً اپلیکیشن موبایل، پیدا می‌کند متمرکز است (برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقالهٔ UI یا UX: نگاهی به تفاوت مابین فرایند طراحی رابط کاربری و طراحی تجربهٔ کاربری مراجعه نمایید.)

طراحی ساده و کاربردی در پروسهٔ طراحی UI از یکسو و همچنین دیدن قضیه از دید یک دولوپر از سوی دیگر لازم و ضروری است. به‌ عبارتی، یک طراح رابط کاربری باید توانایی برقراری ارتباط با دولوپرها و برنامه‌نویسان و به طور کلی تیم بک‌اند را داشته باشد به علاوه اینکه باید این توانایی را داشته باشد تا بتواند با ابزارهای موجود اقدام به آماده‌سازی نمونه‌های اولیه‌ای از طرحی که مدیر محصول از وی خواسته کند و اینجا است که آشنایی با اصول کدنویسی دید به مراتب بازتری به وی خواهد داد.

مدیر بازاریابی
Marketing Coordinator که از آن به‌ عنوان مدیر بازاریابی یاد می‌کنیم، کسی است که وظایف کاملاً متفاوتی در شرکت‌های مختلف به خود می‌گیرد اما وظایف وی عمدتاً حول فرایندهای مرتبط با بازاریابی، ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی و طراحی استراتژی‌های مرتبط با فروش است.

بازاریابی هم همچون بسیاری مشاغل دیگر، امروزه دیجیتالی شده است به طوری که امروزه بسیاری از مدیران بازاریابی نیاز دارند تا با مفاهیمی همچون سئو آشنا باشند؛ لذا آشنایی با تگ‌های HTML از یکسو و همچنین نحوهٔ کار با ابزارهای آنلاینی همچون Google Analytics و Google Search Console به علاوهٔ‌ داشتن مهارت در بایدها و نبایدها در توسعهٔ نرم‌افزار، جزو چیزهایی محسوب می‌شوند که کمک شایانی به یک مدیر بازاریابی در عصر دیجیتال می‌کنند.

تحلیل‌گر داده
Data Analyst (تحلیلگر داده) کسی است که با اطلاعات مختلف سروکار داشته و می‌داند که چگونه با جداول اِکسل کار کند و بر اساس فیلترهایی که اِعمال می‌کند، داده‌های مد نظر خود را پیدا نموده و روی آن‌ها تحقیق انجام می‌دهد. با توجه به اینکه امروزه مفهومی تحت‌ عنوان Big Data (کلان داده) وارد دنیای فناوری شده، نیاز به توضیح نیست که در عصر حاضر حرفهٔ تحلیل‌گری داده‌ها به یکی از مشاغل پردرآمد و جذاب مبدل شده است. 

کارهای تحلیلی همه مرتبط با تفکر الگوریتمیک هستند و بسیاری از تحلیل‌گران داده باید بتوانند با ابزارهای گرافیکی تحلیل داده‌ کار کنند. برخی زبان‌های برنامه‌نویسی همچون زبان برنامه‌نویسی R یا Python نیز هستند که بیشتر در محاسبات آماری مورد استفاده قرار می‌گیرند و اگر چنین متخصصی با چنین زبان‌های برنامه‌نویسی هم آشنایی داشته باشد، دید به مراتب بازتری نسبت به کاری که انجام می‌دهد پیدا خواهد کرد.

نینجای افزایش مشتری
در سال ۲۰۱۰ مفهوم جدیدی وارد دنیای تجارت شد تحت‌ عنوان Growth Hacker که آن‌ را به «نینجای افزایش مشتری» ترجمه می‌کنیم (البته انتخاب این معادل کاملاً سلیقه‌ای صورت گرفته است.) این فرد کسی است که تمرکزش روی افزایش تعداد کاربران یک سرویس یا محصول است و جذب مشتریان بیشتر برای یک سرویس یا محصول بیش از هر چیزی مرتبط با مهارت‌های حل مسأله است.

دانش در زمینه‌های بازاریابی دیجیتالی، آنالیز وب و از همه مهم‌تر آشنایی با اصول برنامه‌نویسی جزو چیزهایی است که به یک Growth Hacker کمک می‌کنند تا مشکلات عدم موفقیت یک محصول را راحت‌تر و سریع‌تر بیابند. این گروه از افراد کسانی هستند که هر روز باید مسائل را از زوایای منطقی مورد نقد و بررسی قرار دهند و پایهٔ ثابت چنین کاری هم آشنایی با اصول برنامه‌نویسی یا حداقل داشتن تفکری همچون یک برنامه‌نویس است.

نتیجه‌گیری
همان‌طور که مشاهده می‌کنید، آشنایی با اصول برنامه‌نویسی شما را قادر می‌سازد تا در سایر مشاغل نیز خوش بدرخشید حتی اگر در شغل مد نظر نیاز به نوشتن یک خط کد هم نباشد و از همین روی می‌توانید با گذراندن دوره‌هایی همچون دورهٔ رایگان آموزش برنامه‌نویسی در سکان آکادمی، پایه و اساس کدنویسی را فرا گرفته و خود را برای بازار کار آماده سازید. 

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. آیا فراگیری اصول برنامه‌نویسی می‌تواند به افراد در یافتن مشاغلی که نیاز به کدنویسی ندارند کمک کند و به طور کلی آیا با آنچه در این مقاله مطرح شد موافقید یا مخالف؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon