با پیروی از این تکنیک‌ها اطمینان حاصل کنید وب‌سایت‌تان از یکسری URL‌ اصولی برخوردار است

با پیروی از این تکنیک‌ها اطمینان حاصل کنید وب‌سایت‌تان از یکسری URL‌ اصولی برخوردار است

URL یکی از موارد اصلی در فرایند بهینه‌‌سازی وب‌سایت برای موتورهای‌ جستجو یا به عبارتی سئو است و چنانچه از آغاز به‌ صورت صحیح طراحی نشود، اصلاح‌اش در آینده می‌تواند آسیب‌های زیادی برای رتبهٔ وب‌سایت به‌ همراه داشته باشد! در همین راستا، در ادامه به بررسی توصیه‌هایی دربارهٔ چگونگی ساخت یک URL اصولی از دیدگاه کاربران و همچنین موتورهای‌ جستجویی مانند گوگل می‌پردازیم.

۱. استفاده از ساب‌دامین یا دایرکتوری
اگر قصد اضافه کردن زبان و یا بخش جدیدی به وب‌سایت خود را داشته باشید، حتماً به‌ زودی با این سؤال مواجه می‌شوید که برای این‌‌ کار بهتر است از دایرکتوری استفاده نمایید یا ساب‌دامین (منظور از دایرکتوری ایجاد یک فولدر جدید در هاست و ساب‌دامین ایجاد یک زیرشاخه در نام وب‌سایت می‌باشد. به‌ عبارت دیگر، برای دایرکتوری داریم sokanacademy.com/new-directory و برای ساب‌دامین داریم new-sub-domanin.sokanacademy.com) اما نکته‌ای که در این مورد باید مد نظر داشته باشید این است که رَنک و محبوبیت یک دامین الزاماً به ساب‌دامین آن انتقال پیدا نمی‌کند و نمی‌توان انتظار داشت که صفحات بخش جدید به‌ سرعت در موتورهای جستجو ایندکس شوند!

2. توجه به میزان خوانایی لینک توسط کاربر
نیاز به توضیح نیست که هرچه کاراکترها و کلمات استفاده شده در URL برای کاربر خوانایی بیشتری داشته باشند، احتمال کلیک بر روی لینک افزایش یافته و همچنین برای موتورهای‌ جستجو نیز یوآر‌ال‌های خوانا از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. برای روشن‌تر شدن این مسئله، مثالی واقعی می‌زنیم. اگر به URL همین مقاله‌ای که در حال مطالعهٔ آن هستید توجه کنید، می‌بینید که به‌ سادگی توسط شما به عنوان یک کاربر قابل‌خواندن است و به‌ مراتب از گزینه‌ای همچون sokanacademy.com/blog/2130/post خواناتر و ترغیب‌کننده‌تر است.

3. استفاده از کلمات کلیدی در آدرس صفحات
شاید بتوان گفت اصلی‌ترین موردی که در نتیجهٔ جستجوی کاربر در سِرچ اِنجین‌ها به وی نشان داده می‌شود، URL آن صفحه از وب‌سایت است و چنانچه کلمهٔ کلیدی (Keyword) مرتبط در این آدرس قرار داشته باشد، به دلیل ارتباط نزدیک آدرس صفحه و عبارت جستجوشده توسط کاربر، به وی این اطمینان داده می‌شود که صفحهٔ پیش‌رو حاوی اطلاعاتی پیرامون موضوع جستجو شده می‌باشد (به‌ عنوان مثال، در URL این مقاله می‌بینید که عبارت «یوآر‌ال» وجود دارد و همین مسئله می‌تواند اطمینان ایجاد کند که مقاله‌ای که قصد دارید روی آن کلیک کنید، با نیاز شما به نوعی هم‌سو است.)

4. کانونیکال کردن صفحاتی که محتوای یکسانی دارند
با استفاده از قابلیت ریدایرکت 301 و استفاده از ویژگی rel=canonical، می‌توان مسئلهٔ صفحاتی که در وب‌سایت دارای محتوای یکسان اما با آدرس‌های متفاوت می‌باشند را کنترل نمود (وجود مطالب یکسان در صفحات متفاوت می‌تواند عاملی برای جریمه شدن وب‌سایت توسط الگوریتم‌های موتورهای‌ جستجو باشد.)

5. حذف پارامترها از لینک صفحات
پارامترهایی نظیر شناسهٔ صفحات در دیتابیس که به‌ صورت داینامیک تغییر می‌کنند، می‌توانند افزایش سطح ناخوانایی آدرس صفحه و مشکلات امنیتی را به‌ همراه داشته باشند (به‌ عنوان مثال، آدرسی همچون sokanacademy.com?type=blog&id=2130 اصلاً خوب نیست.) امروزه در بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا نظیر جوملا و وردپرس به‌ راحتی می‌توان این موارد را از آدرس صفحات حذف نمود (البته در برخی مواقع این اعداد متغیر برای ثبت رفتار کاربر و به‌ طور مثال تعداد کلیک‌های وی هستند، اما می‌بایست بین رعایت اصول بهینه‌سازی در موتورهای جستجو و موارد دیگر هماهنگی برقرار نمود.) طبق تحقیقات به‌ عمل آمده، مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی با آدرس‌های کوتاه‌تر و ساده‌تر که به‌ صورت شفاف موضوع صفحات را مشخص می‌کنند، عملکرد بهتری نسبت به سایر آدرس‌ها دارند.

6. کاهش تعداد کاراکترهای لینک صفحات
اگرچه کوتاه کردن طول URL مزایای بسیار زیادی را از دید سئو به‌ همراه دارد، اما زیاده‌روی در این کار نیز می‌تواند صفحات سایت را به‌ صورت اِسپم جلوه دهد! به‌ صورت کلی، آدرس‌هایی که تعداد کاراکتر آن‌ها کمتر از 50 تا 60 می‌باشند نیاز به تغییر ندارند، اما چنانچه این تعداد بیش از 100 باشد، می‌بایست حتماً آن‌ را اصلاح نمود (به‌ عنوان مثال، URL این مقاله چیزی در حدود ۹۰ کاراکتر دارا است.)

محدود کردن تعداد کاراکتر ارتباطی با عملکرد موتورهای جستجو نظیر گوگل و یا بینگ ندارد چرا که آن‌ها می‌توانند آدرس‌های طولانی را نیز بدون مشکل پردازش نمایند اما این مورد بیشتر مربوط به #تجربه‌ٔ کاربری می‌باشد زیرا آدرس‌های کوتاه‌تر خوانایی بیشتری دارند و برای کپی‌/پیست کردن و به‌ اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل کردن و حتی یادداشت کردن توسط کاربران بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

7. هماهنگی بین لینک و عنوان صفحه
البته منظور از هماهنگی این نیست که اگر عنوان صفحهٔ شما جمله‌ای طولانی بود نیاز است که کاملاً در URL صفحه نیز همان تکرار شود، بلکه استفاده از کلمات کلیدی و مهم عنوان صفحه در URL می‌تواند نتایج خوبی در پی داشته باشد. اتخاذ این رویکرد به کاربر این امکان را می‌دهد تا پیش از آنکه صفحهٔ مورد نظر را باز کند، بتواند از محتوای آن نیز تا حدودی اطمینان حاصل کند (همان‌طور که در URL این مقاله مشاهده می‌شود، هماهنگی بین عنوان صفحه و کلیدواژگان قرار گرفته در URL وجود دارد.)

8. استفاده از حروف اضافه در لینک صفحات
استفاده از مواردی در URL که موجب ایجاد ارتباط مابین بخش‌های مختلف می‌شوند مثل و، یا، اما، از، برای و غیره می‌تواند توجه کاربر را به خود جلب کرده و احتمال باز کردن صفحه را افزایش دهد. البته این مورد کاملاً به شما بستگی دارد که تصمیم بگیرید آدرس صفحه کوتاه‌تر باشد و یا جذابیت بیشتری داشته باشد (همان‌طور که در URL این مقاله مشاهده می‌شود، گزینهٔ دوم مد نظر وب‌مستر بوده است.)

9. حذف کاراکترهایی مثل نقطه، کاما، آپاستروف و غیره از لینک
تا آنجایی که می‌شود نباید از مواردی همچون نقطه، کاما، آپاستروف و غیره استفاده نمود چرا که خوانایی آدرس را به‌ شدت پایین می‌آورند و همچنین ممکن است بارگذاری صفحاتی با این آدرس‌ها به‌ خصوص از لینک‌هایی که توسط کاربران با یکدیگر به‌ اشتراک گذاشته می‌شوند با مشکل مواجه شود.

10. کنترل تعداد ریدایرکت‌ها
اگر کاربر از صفحهٔ الف به صفحهٔ ب ریدایرکت شود مشکل خاصی پیش نمی‌آید اما چنانچه از صفحهٔ ب نیز به صفحهٔ پ و الی‌آخر این مورد تکرار شود، مشکلات بسیاری از دید سئو به‌ همراه خواهد داشت. در نتایج بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که موتورهای جستجو به صفحات ریدایرکت شده اهمیت کمتری به نسبت صفحاتی که بدون ریداریرکت هستند می‌دهند اما مشکل بزرگ‌تر در این مورد کم شدن سرعت لود صفحه و حتی امکان قطع شدن ارتباط بین صفحات می‌باشد که در نهایت منجر به ایجاد یک تجربهٔ‌ کاربری بَد خواهد شد.

11. عدم استفاده از فولدرهای تودرتو
هرچه عمق مسیری که برای دستیابی به صفحه‌ای خاص طی می‌شود بیشتر باشد، تأثیر منفی بر روی کاربر و موتور جستجو نیز افزایش یافته و همچنین امکان ویرایش چنین یوآرال‌هایی نیز دشوارتر خواهد شد. در یک کلام، تا آنجا که امکان دارد می‌بایست صفحات به آدرس اصلی وب‌سایت نزدیک‌تر باشند (به‌ عنوان مثال، همان‌طور که در URL این مقاله مشاهده می‌شود، از آدرس اصلی وب‌سایت، sokanacademy.com، صرفاً یک فولدر blog اضافه شده، سپس شناسهٔ مقاله به‌ همراه اِسلاگ آمده است.)

12. عدم استفاده از # در URL
یکی از راه‌های ایجاد لینک به قسمت مشخصی از یک صفحه، استفاده از # به‌‌ همراه آی‌دی آن بخش می‌باشد اما توجه داشته باشید که تا حد ممکن از هَشتگ در لینک‌های خود استفاده نکنید زیرا این کار می‌تواند تأثیر منفی بر ایندکس شدن صفحات توسط موتورهای جستجو داشته باشد.

13. توجه به استفاده از حروف بزرگ و کوچک انگلیسی در لینک
بسیاری از سیستم‌عامل‌هایی که بر روی سرورها نصب می‌شوند، مثل لینوکس، به حروف بزرگ و کوچک حساس بوده و برای اسامی یکسان با حروف بزرگ و کوچک تفاوت قائل می‌شوند که عدم توجه به این مورد می‌تواند موجب بروز مسائلی از جمله لود نشدن صفحات مورد نظر شود که البته می‌توان با استفاده از تکنیک‌های ریدایرکت در فایل htaccess. به‌ صورت خودکار این مسئله را مدیریت نمود و از مشکلات احتمالی جلوگیری کرد (لازم به‌ ذکر است سرورهایی با سیستم‌عامل Windows و وب‌سرور IIS به‌ راحتی با این مسئله کنار خواهند آمد.)

14. عدم استفاده از Space در لینک صفحات
اگرچه اِسپیس‌ها در یوآر‌ال با 20% جایگزین شوند، اما تأثیرات نسبتاً بدی روی ایندکس شدن صفحات دارند و در عوض توصیه می‌شود که از خط تیره (خواه به‌ صورت Hyphen یا - و خواه به صورت Underscore یا _) برای جداسازی کلمات قرار گرفته در یوآرال استفاده شود.

15. اِسپم جلوه پیدا کردن لینک به دلیل تکرار استفاده از کلمات کلیدی
استفادهٔ زیاد از یک کلمهٔ کلیدی در URL نه‌ تنها به بهبود رتبهٔ سایت در نتایج موتورهای جستجو کمکی نمی‌کند، بلکه با این کار احتمال کلیک کردن کاربر بر روی آن لینک نیز کاهش می‌یابد چرا که چنین لینک‌هایی همچون اِسپم جلوه پیدا می‌کنند (به‌ عنوان مثال، در صورتی‌ که لینک این مقاله چیزی شبیه به یوارال-راه‌های-ساخت-یوآرال-چگونه-یوآرال-حرفه‌ای-ایجاد-کنیم-بهبود-یوآرال/sokanacademy.com/blog/2130 بود، به عنوان لینکی غیرطبیعی در نظر کاربر جلوه می‌کرد و بیشتر شبیه به اِسپم می‌بود که در نتیجه احتمال کلیک کردن روی آن کاهش می‌یافت.)

کلام آخر
نیاز به توضیح نیست که فرایند بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو) فرایندی زمان‌بر، دقیق و پیچیده است و ساخت لینک‌های اصولی صرفاً بخش کوچکی از این فرایند است. در صورتی‌ که علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، می‌توانید به دورهٔ آموزش آنلاین و ویدیویی SEO در سکان آکادمی مراجعه نمایید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon