آشنایی با تجربهٔ مصاحبهٔ استخدامی یک مهندس نرم‌افزار متقاضی کار در گوگل

آشنایی با تجربهٔ مصاحبهٔ استخدامی یک مهندس نرم‌افزار متقاضی کار در گوگل

در این مقاله با تجربیات مصاحبۀ یک مهندس نرم‌افزار به نام Gil Vegliach برای استخدام در گوگل آشنا شده و یک شناخت کلی نسبت به پروسۀ مصاحبه در گوگل پیدا خواهیم کرد (هدف کلی از مقالاتی از این دست، شناخت بیشتر بر روی روش‌های مصاحبه در شرکت‌های مختلف و همچنین کمک به فرایند ورود به بازار کار برای دولوپرهای تازه‌کار است.)

قبل از خواندن ادامهٔ مطلب، بد نیست نیم‌نگاهی هم به مقالهٔ 7 راز موفقیت در مصاحبه‌های برنامه‌نویسی از زبان یک توسعه‌دهندهٔ فیسبوک داشته باشید که در آن با رموز موفقیت در مصاحبه‌های استخدامی فیسبوک از زبان یکی از دولوپرهایش آشنا خواهید شد.

شروع فرایند مصاحبه
در گوگل هم مانند اکثر شرکت‌ها پروسهٔ‌ جذب نیرو توسط یک اصطلاحاً Sourcer شروع می‌شود که دست به کشف دولوپرهای مستعد زده و با ایشان وارد مذاکره می‌شود (نام دیگری که برای این فرد می‌توان در نظر گرفت Recruiter است.)

در اواخر آگوست سال 2016، مسئول اچ‌آر گوگل با Gil Vegliach برای شغل برنامه‌نویسی اندروید تماس گرفت اما این در حالی بود که متقاضی مذکور بیشتر میل داشت تا در اروپا، که نزدیک به خوانواده‌اش هم بود، در بخش بک‌اند کار کند اما معلوم شد که مسئول منابع انسانی چنین فرصت شغلی بازی ندارد اما احتمال می‌داد که دولوپری در لندن برای این فرصت شغلی می‌خواستند. پس از صحبت زیاد که به‌ مدت یک ماه طول کشید و با تعداد زیادی ایمیل همراه بود، دفتر لندن جواب داد که فعلاً چنین سمت شغلی خالی‌ای در آنجا وجود ندارد و پس از این مدت فرد متقاضی به این نتیجه رسید که چیزی برای از دست دادن ندارد و در نتیجه سعی کرد با گوگل تماس بگیرد تا بگوید که پیشنهاد کار به عنوان برنامه‌نویس اندروید را قبول می‌کند اما زیر یک الی دو سال نمی‌تواند به آمریکا نقل مکان کند. جوابی از طرف گوگل نیامد و او مجبور شد دوباره ایمیل بفرستد و در نهایت توانست با فرد مسئول ارتباط برقرار کند و اولین مرحلۀ مصاحبه، یعنی بخشی که با تلفن انجام می‌شود، حدوداً برای اواسط دسامبر همان سال نهایی شد.

مرحلۀ مصاحبهٔ تلفنی
این مرحله کاملاً استاندارد و مرسوم است به طوری که مسئول هماهنگی یک ایمیل به شما ارسال می‌کند که دارای لینکی به یک گوگل‌داک است و شما در طی مصاحبه، اگر لازم باشد، کدها را در آن داکیومنت به‌ اشتراک خواهید گذاشت. چند روز بعد، یک ایمیل دریافت می‌کنید که یا حاوی چراغ سبز به معنی قبولی شما و یا یک پیام در توضیح دلیل/دلایل قبول نشدن شما است (گاهی هم به‌ جای ایمیل، با شما تماس می‌گیرند.)

از دید Gil Vegliach مصاحبۀ اول آسان بود به طوری که چند سؤال سادۀ مرتبط با اندروید و یک مسئله کدنویسی حاوی توابع بازگشتی مطرح شد. مسئلهٔ کدنویسی در حدود 10 الی 15 دقیقه تمام شده و پس از آن مصاحبه‌کننده شروع کرده بود به صحبت کردن در مورد موضوعات مختلف. بعد از یک الی دو روز، جوابی ارسال شد که نوشته بود مرحلۀ اول به‌ خوبی گذرانده شده و مرحلۀ بعد اجرا خواهد شد (در این مرحله می‌توان چند توصیۀ کاربردی برای درخواست‌کنندگان دیگر داد بدین صورت که در گوگل‌داک فونت را به Courier New تغییر دهید و ایندنت کردن کد را تمرین کنید زیرا قرار است زیاد از تَب استفاده کنید.)

مرحلۀ مصاحبۀ حضوری 
مرحلۀ مصاحبهٔ حضوری (Onsite) در گوگل ظاهراً خیلی جالب است چرا که یکی از پرسنل دپارتمان منابع انسانی گوگل گفته بود که متقاضی می‌تواند از بین دو نوع مرحلۀ Onsite یکی را به‌ اختیار انتخاب کند. نوع اول برای دولوپرهای اندروید بود و شامل دو مصاحبه در مورد الگوریتم، دو مصاحبه در مورد اندروید و یک مصاحبۀ جامع در مورد معماری اپلیکیشن بود و نوع دیگر برای مهندسان عمومی نرم‌افزار بود و شامل چهار مصاحبه در مورد الگوریتم و یک مصاحبه در مورد طراحی سیستم بود که این متقاضی نوع دوم را انتخاب کرد (کارمند منابع انسانی گوگل همچنین در مورد یک فرصت استفاده از منتورینگ در مصاحبه توضیحاتی داده بود؛ به‌ عبارت دیگر، متقاضیان کار در گوگل می‌توانند یک تماس ویدئویی با یک مهندس داشته باشند که هم ایشان را آمادهٔ می‌کنند و هم پاسخ به برخی سؤالات ایشان را خواهند داد.)

محل اقامت و سفر به خوبی آماده شده بود و پرواز هم اِکونومی‌ کلاس بود اما نه از نوع خیلی ارزان آن. در مورد هتل هم بایستی گفت که چهار ستاره بود و دقیقاً پشت دفتر گوگل قرار داشت که همراه با نوشیدنی خوشامدگویی، مینی‌بار و دستگاه قهوه‌ساز رایگان در داخل اتاق همراه بود (لازم به ذکر است که هتل فقط برای یک شب رزرو می‌شود اما اگر هزینهٔ آن‌ را بپردازید، گوگل امکان تغییر پرواز را هم برای متقاضیان در نظر می‌گیرد. همچنین هزینۀ سفر و هزینۀ غذای روزانه تا 50 دلار را می‌پردازد.)

روز مصاحبه فرا رسید و مسئول منابع انسانی با خوشامدگویی به استقبال فرد متقاضی آمد سپس شروع به مصاحبه کرد و گفت که باید به سراغ سؤال‌هایی که از قبل گفته شده رفت. سؤالات استخدام در گوگل همیشه به‌ نوعی جدید است و همین باعث گمراهی افراد می‌شود (پس اگر احساس کردید سؤال را قبلاً دیده‌اید و آن‌ را سریع حل کردید، احتمالاً در دام گوگل افتاده‌اید و برخلاف دیگر مصاحبه‌ها، اصلاً نمی‌توان راه‌حل‌ها و جواب‌ها را سریع متوجه شد!) برای هر مصاحبه تقریباً فقط 10 دقیقه باید با خود مسئله و بررسی راه‌حل‌ها زمان سپری کرده سپس مرحلۀ کدنویسی شروع می‌شود که شامل چهار مسئلهٔ مختلف است.

دریافت جواب
یک هفته بعد، دپارتمان منابع انسانی گوگل متقاضی را از ارسال نتایج مصاحبۀ او به کمیتهٔ استخدام آگاه کرد (این نشانۀ خوبی بود چرا که اگر امتیازات به‌ اندازهٔ کافی خوب نباشند، به کمیته ارسال نمی‌شوند.) در واقع، در اکثر موقعیت‌ها اگر میانگین نمرات پایین باشد، نتیجه مصاحبۀ متقاضی به این مرحله نمی‌رسد. پس از سه الی چهار روز، یک ایمیل به متقاضی ارسال شد که نوشته بود وی قبول نشده است زیرا با اینکه طراحی سیستم او خوب بوده است اما باید مهارت‌های الگوریتمی او بهبود یابد (همچنین نوشته بود که نمرۀ متقاضی دقیقاً در مرز حدنصاب قبولی بود که شاید تنها جمله‌ای برای بهتر شدن حال متقاضی بوده باشد.)

کلام آخر
در شرکت‌های فناورانه در سیلیکون‌ولی شاهد مصاحبه‌های به‌ مراتب سخت‌تری از سایر شرکت‌ها هستیم و دلیل این مسئله هم شاید حساسیت بالای کار این گروه از شرکت‌ها باشد. به‌ طور مثال، پیش از این در مقالاتی که در ادامه مشاهد می‌نمایید به فرایندهای استخدامی در این‌گونه شرکت‌ها پرداخته‌ایم: 

۲۷ سوال مشکل برای ۲۷ مصاحبه شغلی مهم! 
۳۰ سوال دشوار که در مصاحبه‌های شغلی Apple از متقاضیان پرسیده خواهد شد! 
28 سؤال دشوار که در مصاحبهٔ شغلی Facebook از شما خواهند پرسید! 

علاوه‌ بر این، در مقاله‌ای تحت‌عنوان Interview Cake: سایتی به منظور آماده شدن برای مصاحبه‌های برنامه‌نویسی به معرفی سرویسی پرداختیم که دولوپرهای تازه‌کار را برای مصاحبه‌های فنی آماده می‌سازد که مطالعهٔ این پست هم خالی از لطف نیست. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon