Commento: پلتفرم نظردهی اپن‌سورس، سبک و حافظ حریم‌ خصوصی کاربران

Commento: پلتفرم نظردهی اپن‌سورس، سبک و حافظ حریم‌ خصوصی کاربران

همواره یکی از دغدغه‌های طراحانی که از سیستم‌های مدیریت محتوایی همچون وردپرس، دروپال و یا جوملا استفاده نمی‌کنند این است که به چه شکل یک سرویس کامنت‌گذاری حرفه‌ای برای وب‌سایت خود راه‌اندازی نمایند که Commento، عرضه شده تحت لیسانس MIT، پاسخی است به دولوپرهای حامی کامیونیتی اپن‌سورس و از آن مهم‌تر، کسانی که حفظ حریم‌خصوصی کاربران‌شان برایشان حائز اهمیت است.

آشنایی با سرویس نظردهی Disqus
Disqus که برای کسانی که در حوزهٔ طراحی سایت مشغول به فعالیت می‌باشند سرویسی نام‌آشنا است؛ سرویسی که بیش از یک سیستم برای نظردهی بوده و بیشتر شبیه به یک شبکهٔ اجتماعی است اما از جمله ایراداتی که می‌توان از این سرویس گرفت این است که رفتار کاربران را رصد کرده و از آن بدتر، این احتمال وجود دارد که روزی در ایران فیلتر شود!

بنا به گزارش‌های سایت رسمی Disqus، در هر ماه بیش از ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ کامنت در این سرویس ثبت می‌شود. گرچه دیسکاس معروف‌ترین سرویس نظردهی در دنیا است، اما به نظر می‌رسد که پس از بارگزاری این سرویس داخل صفحات سایت خود، ده‌ها ریکوئستی که می‌تواند حاوی اطلاعات شخصی کاربران سایت باشد برای سرورهای خود دیسکاس ارسال می‌شود که این مسأله نه تنها پِرایوسی (حریم خصوصی) کاربران را به خطر می‌اندازد، بلکه منجر به بالا رفتن لود صفحات نیز خواهد شد.

به غیر از سرویس Disqus، با استفاده از سرویس کامنت‌دهی فیسبوک موسوم به Comments Plugin نیز می‌توان قابلیت نظردهی را به صفحات مختلف وب‌سایت خود اضافه نمود اما باز هم نیاز به توضیح نیست که فیسبوک یکی از بزرگترین شرکت‌های جمع‌آوری دیتای مختلف از کاربران در دنیا بوده و این در حالی است که پس از اضافه نمودن این سرویس به وب‌سایت خود، هر حرکتی که کاربران انجام دهند رصد خواهد شد!

معرفی پلتفرم اپن‌سورس نظردهی Commento
Commento پلتفرمی اپن‌سورس برای افزودن قابلیت کامنت‌گذاری در وب‌سایت است که سه ورژن مختلف از آن به بازار عرضه شده که عبارتند از:

- نسخهٔ Commento Community Edition که اپن‌سورس بوده و تحت لیسانس MIT عرضه می‌شود.
- نسخهٔ Commento Enterprise Edition که از فیچرهای بیشتری نسبت به نسخهٔ اپن‌سورس برخوردار است.
- نسخهٔ Commento Hosted که اگر تمایل داشته باشید خود را درگیر نصب و پیکربندی این سرویس نکنید، می‌توانید از این ورژن در ازای پرداخت هزینه استفاده نمایید.

معرفی برخی ویژگی‌های بارز Commento
از جمله فیچرهای اصلی Commento می‌توان به سَبک بودن و مهم‌تر از آن، محترم شمردن حریم خصوصی کاربران اشاره کرد. علاوه بر این، قابلیت‌های دیگر این سرویس عبارتند از:

- اینترفیس کاربرپسند
- فیلتر خودکار اِسپم
- قابلیت مدیریت کامنت‌های ارسالی همچون تأیید یا حذف کامنت
- قابلیت ایمپورت کردن دیتا از دیگر سرویس‌هایی همچون Disqus
- رایگان و اپن‌سورس

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon