۱۰ افزونهٔ برتر SEO برای مرورگر Google Chrome

۱۰ افزونهٔ برتر SEO برای مرورگر Google Chrome

Google Chrome توانسته به یکی از پرمخاطب‌ترین مرورگرهای وب تبدیل شود و امروزه حتی اکثر کاربران سیستم‌عامل‌های مک یا گنو/لینوکس نیز از کروم به عنوان مرورگر پیش‌فرض خود استفاده می‌کنند و دلیل این علاقمندی را شاید بتوان در تعداد زیاد پلاگین‌های اکثراً رایگان برای این مرورگر محبوب دانست. در این پست قصد داریم به معرفی ده مورد از این پلاگین‌های پرکاربرد به ویژه برای فعالان بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو بپردازیم. 

Evernote Web Clipper

این پلاگین امکان نُت‌برداری را برای کاربر به هنگام استفاده از مرورگر خود فراهم می‌کند. ذخیره‌کردن آسان مطالب و تصاویر وب‌سایت‌ها را می‌توان مهمترین ویژگی این پلاگین دانست؛ همچنین این پلاگین امکاناتی جانبی نظیر تهیهٔ اسکرین‌شات از صفحهٔ مرورگر را نیز برای کاربر مهیا می‌کند به طوری که تمامی اطلاعات در پروفایل کاربر و در وب‌سایت Evernote ذخیره می‌شوند و به‌ راحتی برای استفاده در آینده، در دسترس خواهند بود.

Pocket

نسخهٔ اندروید و آی‌اواس این پلاگین برای کاربران موبایل نیز وجود دارد و حتی از محبوبیت بیشتری به نسبت نسخه دسکتاپ برخوردار است! امکان بوک‌مارک کردن صفحات به‌ سادگی و دسترسی مجدد به آن‌ها در حالت آفلاین مهمترین ویژگی این پلاگین می‌باشد و باعث شده است تا آیکن Pocket در کنار پنجرهٔ مرورگر بسیاری از کاربران قرار داشته باشد (لازم به ذکر است که این سرویس توسط بنیاد موزیلا خریداری شده است که توصیه می‌کنیم برای کسب‌ اطلاعات بیشتر، به مقالهٔ Pocket: ابزاری برای ذخیره‌سازی صفحات اینترنتی مورد علاقهٔ خود مراجعه نمایید.)

Google Analytics URL Builder

افرادی که در زمینهٔ سئو فعالیت می‌کنند، روازنه بخش زیادی از زمان خود را به بررسی وب‌سایت‌ها از جهات گوناگون مثل تعداد بازدیدکنندگان، تعداد صفحات بازدید‌شده، مدت زمان حضور کاربران در سایت و ... اختصاص می‌دهند و پلاگین‌هایی مثل Google Analytics URL Builder می‌توانند به کاربر کمک نمایند تا بسیاری از موارد گفته‌ شده را در مدت زمانی کوتاه‌تر به‌ سادگی به‌ دست آورند. اگرچه استفاده از گزینه‌های اصلی مثل سرویس Google Analytics مزایایی بیشتر و البته کامل‌تری دارند، اما استفاده از پلاگین‌هایی از این دست، نقش بزرگی در افزایش بازدهی زمان وب‌مسترها به‌ همراه خواهند داشت.

Link Clump

حتماً بارها برای شما پیش آمده است که به‌ دنبال پیدا‌ کردن بهترین گزینه در نتایج جستجوی گوگل، وب‌سایت‌های مختلف را به‌ صورت جداگانه و پشت‌ سر هم کلیک کرده‌اید! راه‌حل جلوگیری از این مشکل، استفاده از پلاگین Link Clump است به طوری که می‌توانید به‌ سادگی چندین آدرس را به‌ صورت هم‌زمان و تنها با یک کلیک، باز نمایید (البته استفاده از Link Clump تنها محدود به نتایج گوگل نبوده و به‌ سادگی می‌توان تمامی لینک‌های موجود در یک صفحه را نیز به‌ صورت هم‌زمان و در تب‌های جداگانهٔ مرورگر باز نمود.)

Link Miner

این پلاگین به‌ سادگی تمام لینک‌های موجود در یک صفحه را شناسایی کرده و تعداد آن‌ها را اعلام می‌نماید. این تعداد حاصل‌جمع دو عدد نشان دهنده لینک‌های سالم و در صورت وجود لینک‌های به‌ اصطلاح Broken (خراب) می‌باشد. همچنین، تمام لینک‌های موجود در آن صفحه، اعم از سالم و خراب، نیز به صورت هایلایت با رنگ‌های مختلف نشان داده می‌شوند.

Scraper

این پلاگین به کاربر این امکان را می‌دهد تا به‌ عنوان مثال با انتخاب بخشی از یک صفحهٔ وب، لیستی شامل مواردی که دارای محتوای یکسان و مشابه هستند برای وی نشان داده شود. استفاده از این پلاگین در زمینهٔ فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی می‌تواند افزایش کارایی و صرفه‌جویی در زمان را برای کاربر به همراه داشته باشد.

Ninja Outreach Lite

لینک‌ بیلدینگ همیشه یکی از موارد پراهمیت در الگوریتم‌های گوگل بوده است؛ وجود پیوندهای ارتباطی بین وب‌سایت‌ها نه‌ تنها به جذب بیشتر مخاطب کمک می‌کند بلکه در صورت رعایت نکات مربوطه، با افزایش میزان فاکتور اعتماد می‌تواند تأثیر مستقیم در بهبود رتبه‌ٔ سایت در نتایج گوگل داشته باشد. با استفاده از این پلاگین، هنگام مشاهدهٔ یک وب‌سایت صفحات دارای اهمیت بیشتر و همچنین صفحاتی که امکان درج کامنت و ... در آن‌ها وجود دارد برای کاربر به صورت مجزا مشخص می‌شوند.

Majestic Backlink Analyzer

فعالیت در زمینه دیجیتال مارکتینگ نیازمند ابزارهای خود می‌باشد؛ استفاده از گزینه‌های مناسب برای بررسی جریان رفتاری کاربر و همچنین بررسی ارجاعات به منابع موجود در مطالب و محتوا، نقشی کلیدی در موفقیت تکنیک‌های بازارایابی دیجیتال و بازارایابی محتوا دارد (در همین راستا، می‌توانید به مقالهٔ‌ از چه ابزاری برای تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟ مراجعه نمایید.) پلاگین Majestic به‌ دلیل بهره‌مندی از الگوریتم‌های نرم‌افزاری مخصوص به خود، سرعت بسیاری بالایی در ارائهٔ نتایج داشته و به کاربر این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به باز کردن تب‌های متعدد در مرورگر خود، نتایج را در یک صفحه مشاهده نماید.

SEO Quake

این پلاگین را می‌توان رقیب سرسخت Mozbar (پلاگین بعدی در این لیست) قلمداد کرد و تنها برتری آن شاید ارائهٔ اطلاعاتی بیشتر به کاربر، به‌ نسبت رقیب خود باشد. با نصب SEO Quake، موارد مربوط به دامنه و همچنین رَنک‌های گوگل و الکسا و بسیاری موارد دیگر در اختیار کاربر قرار گرفته و در نهایت می‌توان نتیجهٔ کار را به‌ صورت یک فایل CSV ذخیره نموده و مورد استفاده قرار داد.

Mozbar

آخرین پلاگین این لیست محصول مجموعهٔ محبوب فعال در زمینهٔ بهینه‌سازی در موتورهای جستجو، Moz می‌باشد. یکی از نکات مثبت این پلاگین، نمایش اطلاعات وب‌سایت‌ها به‌ صورت Popup بدون نیاز به کلیک کردن کاربر بر روی دکمه خاصی برای مشاهدهٔ آن‌ها می‌باشد. ارائهٔ موارد کاربردی و دقیق از جمله عللی است که استفاده از این پلاگین را در بین کاربران بسیار محبوب نموده است.  

آیا به غیر از موارد فوق پلاگین دیگری، خواه برای گوگل‌کروم و خواه برای سایر مرورگرهای پرکاربرد همچون فایرفاکس، می‌شناسید که برای متخصصین #سئو کاربردی باشند؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon