6 راه برای تبدیل شدن به یک دولوپر IoT

6 راه برای تبدیل شدن به یک دولوپر IoT

رشد جدی صنعت اینترنت اشیاء (IoT) پس از سال 2016 شروع شد و سروصدای زیادی به پا کرد و مشاهدهٔ این روند در سال‌های بعد، نشان از صعودی بودن رشد این صنعت دارا است. به گزارش Gartner Report، پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2020، تعداد دیوایس‌های هوشمند به بیش از ۲۰ میلیارد برسد! از آنجایی که هر روز خانه‌ها، سازمان‌ها و ماشین‌های بیشتری به استفاده از دیوایس‌های هوشمند روی می‌آورند، نیاز به دولوپرهای این صنعت نیز بیشتر احساس می‌شود. 

به گفتهٔ Greg Gorman، دولوپر ارشد IoT در شرکت IBM، در بررسی این دیوایس‌ها نکات زیادی باید مد نظر قرار داده شوند که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به امنیت، شبکه‌سازی، مهندسی سیستم‌ها، برنامه‌نویسی کلود و در نهایت برنامه‌نویسی سخت‌افزاری دیوایس مورد استفاده اشاره کرد. وی مسلط بودن به چند زبان برنامه‌نویسی را یک مزیت می‌داند که می‌توان به واسطهٔ آن در بخش‌های مختلفی از تیم کار کرد و مسئولیت‌های متفاوتی را برای رسیدن به این هدف بر عهده گرفت.

در ادامه، قصد داریم ببینیم که به چه شکل می‌توان در حوزهٔ آی‌اوتی، به یک دولوپر موفق مبدل شد و این کار را با مد نظر قرار دادن سه مرحلهٔ تعریف شده توسط Kornilios Ampatzis، برنامه‌نویس شرکت InfoLearn، شروع خواهیم کرد:

سرهم‌بندی کردن سخت‌افزاری دیوایس: برای انجام این مرحله نیاز به داشتن دانش مهندسی است و به طور معمول دولوپرها دخالتی در این امر ندارند. بیشتر این دیوایس‌ها نیاز به بوردها و سنسورهای پیشرفته‌ای دارند که مهندسین سخت‌افزار کار نصب آن‌ها را عهده‌دار هستند.

برنامه‌ریزی دیوایس: مهارت برنامه‌نویسی در این مرحله لازم است چرا که باید اطلاعات خوانده شده از روی سنسورها به سرور فرستاده شوند و انجام این مرحله میسر نخواهد بود مگر با برنامه‌نویسی درست و دقیق.

کدنویسی سمت سرور برای دریافت و ذخیرهٔ دیتا: در این مرحله، پای یک زبان سمت سرور به میان می‌آید که از آن جمله می‌توان به Python ،ASP.NET و یا Node.js و سیستم‌های مدیریت دیتابیسی همچون MySQL و SQL Server اشاره کرد.

آمپتازیس همچنین می‌گوید که به طور حتم همهٔ این کارها جزو وظایف یک دولوپر نیست و برای شروع کار در این حوزه خود فرد باید تصمیم بگیرد که علاقه‌مند به داشتن مسئولیت در کدام یک از حوزه‌های بالا است. حال در ادامه، 6 توصیه که از دولوپرهای صنعت IoT در مورد شروع کار در این حوزه گردآوری شده‌اند را بیان خواهیم کرد:

1. سنسورها را به خوبی بشناسید
Karen Panetta، رئیس دانشگاه Tufts و عضو شرکت IEEE، بر این باور است که برخلاف سایر برنامه‌نویسان، آن دسته از دولوپرهایی که تمایل به کار در این صنعت دارند باید دانش خوبی در مورد سنسورها و ارتباط وایرلس داشته باشند. برای دولوپرهای IoT، داشتن پیش‌زمینه در علوم  کامپیوتری یا الکترونیکی شرط لازم است. به گفتهٔ وی، سنسورها و کیت‌های ارزان قیمتی -همچون رسپبری‌پای- وجود دارند که برای تمرین می‌توان مورد استفاده قرار داد.

Bryan Kester، رئیس بخش IoT در Autodesk، معتقد است که شما برای ورود به دنیای #اینترنت اشیاء نیاز به اطلاعات در مهندسی مکانیک و راه‌وساختمان نیز دارید چرا که سنسورها در حقیقت دیتای فیزیکی جمع‌آوری می‌کنند. برای حرفه‌ای شدن در این صنعت پرطرفدار باید همه‌فن‌حریف بود و علاوه بر کنجکاو بودن نسبت به دنیای اطراف، عشق و علاقهٔ قلبی به این‌ کار نیز یک باید است.

2. بر روی رابط کاربری تمرکز کنید
زمانی که روی یک محصول تجاری IoT کد می‌زنید، باید سعی کنید ذهن کاربران را بخوانید و خود را به جای آن‌ها قرار دهید. Kit Klein، مهندس ارشد شرکت Wink، مشتریان و تجربهٔ آن‌ها از محصول تولید شده را اولویت اول و آخر می‌داند و شکست آن‌ها در استفاده از محصولی که ما مسئولش هستیم را غیرقابل‌قبول توصیف می‌کند. به اعتقاد وی، محصول ما باید برای همهٔ افراد مناسب باشد نه فقط افرادی که به اصطلاح خورهٔ تکنولوژی هستند.

از آنجایی که کیفیت و اعتماد جزء لاینفک #تجربهٔ کاربری مطلوب هستند، باور دولوپر در تولید محصول نیز می‌بایست بر همین دو اصل استوار باشد. در واقع، برای دریافت اطلاعات درست در خصوص تجربهٔ کاربری، ارتباط با مشتریان و گرفتن فیدبک به‌موقع از آن‌ها ضروری است و این تنها راهی است که می‌توان از تجربهٔ دیگران برای ارتقاء و بهبود محصول استفاده کرد.

3. پایتون یا جاوااسکریپت یاد بگیرید
Suz Hinton، رئیس پشتیبانی فنی Microsoft، یادگیری زبان جاوااسکریپت را پیش از تبدیل شدن به یک دولوپر IoT به‌شدت توصیه می‌کند. استفاده کردن از زبانی یکسان هم برای بک‌اند و هم برای دیوایس سودمند خواهد بود بنابراین جاوااسکریپت با داشتن قابلیت استفاده در هر دون حوزه (بک‌اند و فرانت‌اند)، یکی از بهترین گزینه‌ها است.

Rob Lauer، مدیر ارشد ارتباط توسه‌دهندگان در شرکت Progress، نیز با Suz Hinton موافق است و اضافه می‌کند که علاوه بر جاوااسکریپت، استفاده از پایتون و سی‌شارپ -و حتی دات‌نت- هم می‌تواند به دولوپر کمک کند (برای شروع یادگیری زبان پایتون، می‌توان به دورهٔ آموزش رایگان زبان برنامه‌نویسی پایتون در سکان آکادمی مراجعه نمایید.)

4. با رسپری‌پای کار کنید
Elliot Schrock، مؤسس شرکت Thryv، یک پیشنهاد ویژه برای کسانی که دانش کافی در زمینهٔ کامپیوتر یا الکترونیک ندارند ارائه داده است که چیزی نیست جز کار بر روی پروژه‌ها با یک Raspberry Pi. این کامپیوترهای کوچک دستی و ارزان قیمت برای کار روی پروژه‌های IoT انتخاب خوبی هستند.

در واقع، این سیستم‌ها به شما کمک می‌کنند تا مدارها را به یکدیگر متصل کنید و سپس آن‌ها را به یک نرم‌افزار لینک دهید. انجام پروژه‌های ساده و کنار هم قرار دادن آن‌ها راه خوبی است برای اینکه به کارفرمایان نشان دهید شما پتانسیل خبره شدن در این زمینه را دارید.

5. عضو یک کامیونیتی باشید
شرکت در گردهمایی‌های تخصصی و بودن در کنار سایر دولوپرها، کارفرمایان، مخترعین و بهره‌مند شدن از ایده‌های دیگران برای تبدیل شدن به یک متخصص IoT واجب است. دنیای اینترنت اشیاء هنوز بسیار جدید و در عین حال پیچیده است و فقط قسمت محدودی از آن تاکنون برای ما مشخص شده است. این موضوع در ابتدای امر جالب به نظر نمی‌رسد اما این شرایط مبهم برای افرادی که تمایل به کشف کردن چیزهای جدید دارند، می‌تواند ایده‌آل باشد.

6. مهارت‌های خود را به‌روز نگاه دارید
Eli Dow، از محققان و مخترعین شرکت IBM، بر این باور است که دانستن یک پلتفرم و داشتن مهارت‌های محدود در یک حوزه کافی نیست؛ پلتفرمی که امروز با آن کار می‌کنید ممکن است شش ماه بعد منسوخ باشد بنابراین مهارت شما در یک پلتفرم دیگر قطعاً به فریادتان خواهد رسید.

در واقع، یک دولوپر صنعت اینترنت اشیاء باید در تکنولوژی غرق باشد و هر آنچه مربوط به صنایع مختلف مرتبط با تکنولوژی است را بداند. اگر با پیشرفت‌های فناورانه همراه باشید، می‌توانید اطمینان داشته باشید که آنچه شما قرار است تولید کنید، قابلیت اینکه در نوع خودش بی‌نظیر باشد را دارا است.

نتیجه‌گیری
IoT صنعتی نوین است اما در عین حال می‌بینیم که در ایران هم کمابیش شرکت‌هایی شروع به سرمایه‌گذاری روی این صنعت کرده‌اند. درست است که همواره برخی تکنولوژی‌ها با یک تأخیر چند ساله به کشورهایی همچون ایران می‌رسند، اما به هر حال دست کاربران ایرانی -ولو پس از چند سال- به این دست تکنولوژی‌ها خواهد رسید و برنده کسانی هستند که خود را برای چنین بازار تشنه‌ای آماده کرده و پیش از تقاضای بازار کار، خود را به مهارت‌های مورد نیاز برای صنعت آی‌او‌تی تجهیز ساخته باشند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon