Mitchel Resnick: هر کسی که در قرن بیست و یکم برنامه‌نویسی بلد نباشد، بی‌سواد است!

Mitchel Resnick: هر کسی که در قرن بیست و یکم برنامه‌نویسی بلد نباشد، بی‌سواد است!

امروزه بحث‌های زیادی دربارهٔ اینکه «آیا یادگیری برنامه‌نویسی برای همه یک باید است؟» مطرح است اما برخی صاحب‌نظران اعتقاد دارند که این سؤال از پایه اشتباه است و چه لزومی دارد کسی که مثلاً دوست دارد هنرمند شود کدنویسی یاد بگیرد و برخی دیگر هم همچون Mitchel Resnick که خالق زبان برنامه‌نویسی اسکرچ است باور دارد که آموزش اصول کدنویسی به کودکان در عصر حاضر، یک باید است.

به‌ طور‌ کلی، برنامه‌نویسی عبارت است از دستور دادن به کامپیوتر برای انجام کار خاصی که اگر هم تا‌ به‌ حال هیچ کدی نزده‌اید، به احتمال قوی تجربهٔ تعامل با یک اپ موبایل و یا یک برنامهٔ کامپیوتری را داشته‌اید. هر اپلیکیشن در پشت پرده شامل یکسری کد است که به سیستم می‌فهمانند چگونه باید آن اپلیکیشن در معرض دید کاربران گذاشته شود، در کجا اطلاعات را ذخیره کرده و یا چگونه به نحوهٔ تعامل کاربر واکنش دهد.

در حقیقت، برنامه‌نویسی یک بخش ضروری از یادگیری علوم کامپیوتر است که با فراگیری آن، راه و روش جدید فکر کردن را هم خواهیم آموخت. در واقع، فراگیری علوم کامپیوتری، به‌خصوص برنامه‌نویسی، مهارت‌ تفکر انتقادی را به ما یاد می‌دهد که در خارج از بحث تکنولوژی نیز بسیار کاربردی است به طوری که تفکر انتقادی به شما قدرت تحلیل ساده‌تر اطلاعات را می‌دهد که در نهایت به اتخاذ تصمیمات به‌ مراتب بهتری در زندگی روزمره منجر خواهد شد.

به‌ طور کلی، یادگیری برنامه‌نویسی مزایای زیادی دارد به طوری که مثلاً می‌توانید اپلیکیشن‌های مختلفی طراحی کنید که یکی از نیازهای کلیدی آدم‌ها را مرتفع سازد و یا اگر این مهارت را به‌ صورت حرفه‌ای‌تر دنبال کنید، می‌توانید باگ‌های موجود در فناوری‌های موجود را یافته و صنعت توسعهٔ نرم‌افزار را ارتقاء بخشید. Mitchel Resnick، دانشمند علوم کامپیوتری از دانشگاه ام‌آی‌تی، در مورد اهمیت آموزش برنامه‌نویسی به کودکان معتقد است:

هر کسی که در قرن بیست و یکم برنامه‌نویسی بلد نباشد، بی‌سواد است.

شاهد چنین ادعایی هم اینکه می‌بینیم بسیاری از کشورهای جهان اول همچون آمریکا، انگلستان، ژاپن و ... آموزش اصول کدنویسی را در برنامه‌ٔ درسی کودکان از سنین ابتدایی گنجانده‌اند. با این تفاسیر، ما هم برای آنکه از غافلهٔ دنیای تکنولوژی عقب نمانیم، باید کودکانی که بزرگسالان چند سال آینده خواهند شد را از امروز به مهارت کدنویسی تجهیز کنیم که در همین راستا علاقمندان می‌توانند به دورهٔ آموزش زبان برنامه‌نویسی اسکرچ و یا دورهٔ آموزش طراحی سایت به کودکان در سکان آکادمی مراجعه نموده و به‌ صورت کاملاً رایگان در این دوره‌ها شرکت نمایند.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. به‌ نظر شما اهمیت آموزش برنامه‌نویسی به کودکان در عصر حاضر چه‌قدر است؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon