موجودی همواره جویای نام و کار به نام برنامه‌نویس!

موجودی همواره جویای نام و کار به نام برنامه‌نویس!

چشم‌هایتان را ببندید و شرایط شغلی ایده‌آل خود را متصور شوید؛ شغلی خوب، قبض‌هایی که به موقع پرداخت می‌شوند و کلاً احساس آرامش می‌کنید اما هنوز هم دوست دارید چالشی جدید را تجربه کنید و به شرایطی متفاوت و شاید بهتر دست پیدا کنید. شاید شما هم جزو آن دسته از دولوپرهایی هستید که به دنبال پیدا کردن شغل رؤیایی‌شان دقیقاً زمانی که در شرکت فعلی خود مشغول به کار هستند، شروع به ارسال رزومه می‌کنند! به محض پیدا کردن آنچه که به نظر ایده‌آل می‌رسد، نامهٔ استعفا را تحویل جناب مدیرعاملی که بی‌خبر از همه جا است می‌دهید و پس از دو هفته با آن شرکت خداحافظی می‌کنید و به شرکت جدید می‌روید. اما همه چیز در واقعیت آن‌قدر که ساده به نظر می‌رسد نیست! 

گاهی پیش می‌آید زمانی که همهٔ شرایط دلخواه شما برای کار کردن فراهم است، اما شما اخراج می‌شوید! زمانی دیگر ممکن است شما یک فریلنسر خوشحال و موفق باشید اما خیلی اتفاقی یک موقعیت شغلی به شما پیشنهاد شود که یک عمر منتظرش بودید و سر دوراهی قرار می‌گیرد که آیا مزایای فریلنسری همچون آزادی‌عمل و ... را انتخاب کنید یا یک موقعیت شرکتی عالی!

بیشتر شرکت‌های نرم‌افزاری همواره قسمت استخدام برنامه‌نویس سایت‌شان را باز نگاه می‌دارند و رزومه می‌پذیرند حتی اگر فرصت شغلی بازی نداشته باشند چرا که خیلی روی قول و قرار تیم برنامه‌نویسی خود نمی‌توانند حساب باز کنند! این موضوع در مورد برنامه‌نویسان نیز صادق است، بدین معنی که آن‌ها نیز از هر فرصتی برای جهش به شرایط بهتر آماده‌اند.

با این تفاسیر ، در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چرا برنامه‌نویسان و توسعه‌دهنگان دائماً شغل عوض می‌کنند و عمر ایشان در شرکت‌های نرم‌افزاری بیش از ۲ الی ۳ سال نیست!

غیر قابل پیش‌بینی، غیر قابل پیش‌بینی است
انتظار هر چیزی را داشته باشید؛ امکان این‌ که شرکت واگذار شود و رئیس جدید ترتیب یک خانه تکانی دهد یا این که دپارتمان شما راه‌حل یک مشکل را در اخراج شما ببیند یا حتی این که رئیس شما احساس کند صندلی شما برای برادرزاده‌اش مناسب‌تر است، به هیچ وجه دور از ذهن نیست (در همین راستا، می‌توانید به مقالهٔ Nepotism: معایب استخدام اعضای خانواده، دوستان و آشنایان در کسب‌وکار خود مراجعه نمایید).

موضوع اینجا است که پیش‌بینی غیرممکن است و اتفاق دقیقاً زمانی می‌افتد که شما منتظرش نیستید و حتی کسانی که شغل‌های ثابت و بی‌خطری داشته‌اند هم با وجود سابقهٔ کاری کافی، در تغییر شغل با مشکلاتی مواجه می‌شوند. به طور مثال، کارمندی که به مدت 11 سال برای یک شرکت مشغول به کار بوده است و ناگهان تصمیم به تغییر شغل می‌گیرد با شرایطی غیرقابل تصور مواجه می‌شود چرا که حتی پروسهٔ کاریابی نیز در طول این 11 سال به شکل عجیب‌وغریبی فرق کرده است.

حال راه‌حل چیست؟
در سایت محبوب برنامه‌نویسان یعنی استک‌ اورفلو، بخشی تحت عنوان Developer Story وجود دارد که به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد که پیشرفت‌های شغلی خود را در آن با دیگران به اشتراک بگذارند؛ حتی اگر به دنبال شغل جدید نیستید و فکر می‌کنید جایگاه شغلی فعلی‌تان تا ابد شما را راضی نگاه می‌دارد، سعی کنید وقتی را به نوشتن کارهایی که در زمینهٔ برنامه‌نویسی انجام می‌دهید اختصاص دهید پیش از آن‌ که فراموش شوند چرا که هیچ‌کس از آینده خبر ندارد. به گفته کسری راهجردی، یکی از توسعه‌دهندگان فعال در استک‌اورفلو: 

زمانی که از کار بی‌کار شدید، دیگه برای چنین کاری دیره. بهترین وقت برای انجام چنین کاری زمانیه که شما مشغول به کار و در حال لذت بردن از موفقیت‌های خود هستین.

برای شغلی که همیشه در آرزویش بودید آماده می شوید
زمانی که در نهایت رضایت از همه‌چیز کد می‌زنید و فکر می‌کنید بهترین شغل دنیا را دارید و تیمی که با آن کار می‌کنید و پولی که به دست می‌آورید شما را خوشحال نگاه داشته است، با خود فکر کنید که چه چیزی می‌تواند باعث شود که شما قید این همه خوشی را بزنید و تحت چه شرایطی حاضر به ترک کار خود هستید؟

این اتفاق اصلاً غیرممکن نیست و افراد بسیاری بدون آن که انتظارش را داشته باشند با شغلی جدید مواجه شده‌اند که آن‌ها را وسوسه کرده و این وسوسه منجر به تغییر شغل شده است. داشتن یک روزمهٔ قوی و به‌روز شده و مهارت‌های مطابق با نیازهای روز بازار کار به شما کمک می‌کند که هر لحظه به شغل رؤیایی‌تان نزدیک شدید، آمادگی یک جهش شغلی درست و حسابی را داشته باشید (برای آشنایی با راه‌کار نوشتن نوشتن یک رزومهٔ خوب، به مقالهٔ چگونه یک روزمهٔ خوب به عنوان برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده بنویسیم؟ مراجعه نمایید).

دیوید هنی، مدیر مهندسی استک‌اورفلو، بر این باور است که شخص شما بهترین گزینه برای برداشتن موانع کاری از سر راهتان است؛ همواره مراقب برند شخصی و حرفه‌ای خود باشید و چنان در به‌روزرسانی آن بکوشید که اگر همین فردا شغل مورد نظرتان از راه رسید، بتوانید برای تصاحب آن دست به کار شوید.

حرکت در لبهٔ‌ تکنولوژی
فضای #کسب‌وکار همواره در حال تغییر است و دنیای امروز، 30 سال کار و بازنشستگی و دریافت مستمری 30 ساله را دیگر نمی‌پسندد. در عصر حاضر، تغییر شغل امری طبیعی است و مانند سال‌های گذشته که برای این‌ کار جوانب احتیاط رعایت می‌شد سخت به نظر نمی‌رسد و طبق تحقیقات انجام گرفته، تعداد افرادی که بین سال‌های اول تا سوم تغییر شغل می‌دهند رو به افزایش است. در دنیای گیک‌ها، داشتن شغل‌های کوتاه‌مدت و تغییرات شغلی گاه‌و‌بی‌گاه به یک رویهٔ متداول تبدیل شده است و به‌روز نگاه داشتن مهارت‌ها نیز به همان اندازه مهم و حیاتی است.

توسعه‌دهندگان وب و برنامه‌نویسان معمولاً به دنبال انجام پروژه‌های جانبی در کنار کارشان می‌باشند و سعی می‌کنند در همه حال در صفحات اجتماعی یا بلاگ خود فعال باشند تا از پیشنهادات کاری جدیدی که ممکن است به دردشان بخورد مطلع شوند. همچنین با این حضور پررنگ، شما علاوه بر دیدن، دیده نیز می‌شوید و افرادی که به دنبال مهارت‌های شما هستند از نعمت داشتن‌تان بهره‌مند می‌شوند.

کلام آخر
در نهایت باید گفت که با تغییر اوضاع اقتصادی و عوض شدن نگرش افراد به ماندن در یک وضعیت شغلی برای مدتی طولانی، ایشان می‌بایست همیشه در حالت شکار برای کار دلخواه‌شان باقی بمانند و هر لحظه آماده پرش از یک شغل به شغلی دیگر باشند.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. به نظر شما آیا تغییر شغل پس از ۲ الی ۳ سال کار در یک شرکت نرم‌افزاری کمکی به بهبود شرایط برنامه‌نویسان ایرانی چه از لحاظ درآمدی و چه از لحاظ مهارتی می‌کند یا خیر؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon