آیا می‌دانستید با چه خط‌مشی‌هایی می‌توان اعضای تیم استارتاپی خود را خوشحال نگاه داشت؟

آیا می‌دانستید با چه خط‌مشی‌هایی می‌توان اعضای تیم استارتاپی خود را خوشحال نگاه داشت؟

چه بخواهید به یکی از کارآموزان‌تان آموزش دهید و چه بخواهید کسب‌وکارتان را مدیریت کنید، موفقیت اعضاء و البته موفقیت خودتان به سبک رهبری شما بستگی خواهد داشت. خوشبختانه راه‌حل ایجاد انگیزه برای کارمندان و کمک به ایشان در حل مشکلات دقیقاً به قدرت تکلم شما بستگی دارد؛ به عبارت دیگر، پیش از هر چیز به نحوۀ برقراری ارتباط‌تان بستگی دارد. متخصصان مدیریت کسب‌وکار این عامل را به قدری حساس به شمار می‌‌آورند که آن را عامل موفقیت یا شکست شرکت‌ها، سازمان‌ها و یا استارتاپ‌ها می‌‌دانند. در همین راستا، در ادامه به 8 عبارتی می‌‌پردازیم که مدیران موفق به صورت روزانه به کارمندان‌شان می‌‌گویند که منجر به ایجاد انگیزه در ایشان می‌گردد.

کاملاً به تو اعتماد دارم
هیچ چیز دلسردکننده‌‌تر از مدیری نیست که به کارمندانش و توانایی‌‌های آن‌‌ها اعتماد نداشته باشد. چنین مدیری، دائما می‌‌خواهد که کوچکترین فعالیت‌های سازمان را تحت نظر داشته باشد. در این صورت، حتی کارمندانی که اعتماد به نفس بالا دارند نیز گمان می‌کنند که با ایشان مانند کارمندان تاز‌‌‌ه‌‌وارد برخورد می‌شود و در نتیجه اعتماد به نفس‌شان را از دست خواهند داد. تئودور روزولت ،از رؤسای جمهور پیشین آمریکا می‌‌گوید:

رهبر موفق کسی است که این توانایی و دید رو داشته باشه تا بتونه افراد کارآمد رو برای سازمانش برگزینه تا کار‌های مدنظرش رو انجام بدن و آن‌‌قدر خوددار باشه که هنگامی که ایشان اقدام به انجام کار کردند، بدون دخالت بگذاره به کارشون ادامه بدن.

شاید رها‌ کردن و سپردن نتیجۀ کار به زیردستان در ابتدا کمی هراس‌‌انگیز باشد، اما خواهید دید که اگر به تیم‌‌تان فرصت دهید تا خودشان امور را به دست گیرند، محیط کاری شادتر و تیمی با‌انگیزه‌‌تر خواهید داشت.

این برنامه‌ای است که برای کل سازمان در نظر دارم
آقای ماریلین هیوسون، مدیرعامل شرکت Lockheed Martin، عبارت فوق را از مهمترین عوامل موفقیت شغلی‌اش می‌‌داند. وی می‌‌گوید:

رهبران بزرگ و موفق از طریق بیان کردن علت انجام برخی کارها، به کارکنان‌‌شان انگیزه می‌‌دهند. این کار به کل سازمان هدف می‌‌بخشد. هدفی که برای دستیابی به چیزی فراتر از انتظار تعیین شده است.

چیزی که رهبران خارق‌‌العاده و معمولی را از هم جدا می‌‌کند این است که ایشان این قابلیت را دارند که برنامه‌‌ها و نقشه‌ها‌ی‌شان را با کارکنان در میان بگذارند. آن‌‌ها از این طریق، اهداف کوچک سازمانی را به گونه‌ای سازماندهی می‌‌کنند که منجر به دست‌یابی به موفقیتی عظیم شود.

بیان کردن واضح دلایل اتخاذ برخی تصمیمات یا انجام برخی اقدامات، باعث ایجاد حس ثبات شغلی برای کارمندان شده و به آن‌ها انگیزۀ مضاعف می‌‌دهد. بنابراین همیشه به جای این که فقط دستور بدهید، دلیل صدور آن دستور را با کارمندان خود در میان بگذارید.

دفعۀ بعد بهتر است چه کار کنیم تا نتیجۀ بهتری بگیریم؟
هرکسی در هر کجا از این دنیا که زندگی می‌‌کند، حداقل یک بار در زندگی مرتکب اشتباه شده است (حتی برای بسیاری این عدد ممکن است بیشتر از یک باشد). طبیعی است که ما مرتکب اشتباه شویم، خصوصاً وقتی که قصد انجام کاری جدید را داریم. به گفتۀ آریانا هافینگتون:

شکست بهترین معلمه؛ ما باید بپذیریم که همیشه نمی‌‌تونیم بهترین تصمیم رو بگیریم. بعضی وقت‌ها ممکنه به شکلی بسیار دور از انتظار کار رو خراب کنیم. درک این مسئله که شکست نه تنها نقطۀ مقابل موفقیت نیست، بلکه جزئی از آن است، از ملزومات رسیدن به موفقیته.

سعی کنید تا جایی که ممکن است -یعنی تا آن جا که خسارات جبران‌ناپذیر به دنبال نداشته باشد- از اشتباهات خود درس بگیرید. این که به کارمندان خود آموزش دهید که چه کار کنند تا از ارتکاب اشتباهات بزرگ در آینده پرهیز کنند، بسیار ارزشمندتر از این است که پس از اشتباه ایشان، توبیخ‌‌شان کنید.

من قصد دارم که با توجه به توانایی‌‌تان به شما مسئولیت دهم
به عقیدۀ وارِن بِنِس، از نویسندگان مشهور حوزۀ مدیریت و رهبری، بسیاری از شرکت‌‌ها امروزه معتقدند که کارمندان باید انعطاف‌پذیر باشند؛ به این معنا که در هر موقعیتی که قرار گیرند باید خود را با آن وفق دهند. اما واقعیت این است که افراد مستعد به هیچ وجه این گونه نیستند. آن‌‌ها استعدادهای خاص خود را دارند. نباید این افراد را مجبور کرد تا نقشی را در سازمان ایفا کنند که برای آن مناسب نیستند. رهبران موفق، به کارکنان خود اجازه می‌‌دهند که پُستی را در سازمان بر عهده بگیرند که در آن مهارت دارند.

هر کدام از کارمندان شما توانایی‌‌های خاص خود را دارند. شما وقتی می‌‌توانید بیشترین بازده را از سوی کارمندان‌‌تان دریافت کنید که درک صحیحی از اصل تفاوت‌‌های فردی داشته باشید. هرگز آن‌‌ها را به چشم افرادی که به سادگی قابل جایگزینی هستند نگاه نکنید. تنها وقتی که به دنبال بهترین ویژگی افراد باشید، بهترین‌‌ها برای شما اتفاق خواهند افتاد.

نظر شما چیست؟
رؤسای موفق هیچ‌‌گاه اجازه نمی‌‌دهند که غرورشان مانع پیشرفت سازمان شود. آن‌‌ها همواره به دنبال فیدبک گرفتن از اطرافیان خود هستند. چه این اطرافیان از زیردستان آن‌‌ها باشند، چه از مقامات بالاتر. پرسیدن نظر کارمندان راهی بسیار مناسب برای این است که به آن‌‌ها نشان دهید به ایشان ایمان دارید و برای دیدگاه‌‌هایشان ارزش قائلید. این نکته هم شایان ذکر است که بسیاری افراد معتقدند که بهترین دیدگاه‌‌ها از سوی کسی می‌‌آیند که اصلا فکرش را نمی‌‌کنید!

چگونه می‌توانم بهتر از شما حمایت کنم؟
همه‌‌ٔ ما می‌‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. یکی از بهترین راه‌‌های حفظ کارمندان خوب در سازمان این است که اصلاً نگذاریم فکر ترک سازمان به سرشان بیفتد! برای تیم‌‌تان وقت بگذارید و از آن‌‌ها بپرسید که اوضاع‌‌شان چگونه است و چطور می‌‌توانید به ایشان کمک کنید. شریل سندبرگ، از مدیران عامل فیسبوک، می‌‌گوید:

رهبری باید به گونه‌ای باشه که اعضای سازمان در دوران حضور شما پیشرفت کنن و به قدری تأثیرگذار باشید که حتی زمانی که سازمان رو ترک کردید، تأثیر فعالیت‌‌های شما بر روند پیشرفت سازمان و اعضای آن همچنان محسوس باشه.

به خاطر داشته باشید، همان‌قدر که شما برای کارکنان خود ارزش قائل هستید و به ایشان خدمت می‌‌کنید، آن‌ها هم به همان میزان برای شما و شرکت‌‌تان ارزش قائلند و به آن خدمت می‌‌کنند.

هر سؤالی داشتید، از خود من بپرسید
اکثر کارمندان در مقابل رئیس خود احساس خجالت‌زدگی می‌‌کنند و به همین دلیل برای کمک خواستن نمی‌توانند به او مراجعه کنند. وقتی که با روی باز با کارمندان خود برخورد کنید یا اصطلاحاً در دفترتان همیشه به روی ایشان باز باشد، این کار نشان می‌‌دهد که شما حاضر به کمک و حمایت از کارمندان خود هستید و به روابط میان کارمندان و رؤسا اهمیت می‌‌دهید. هرچقدر سریع‌‌تر به سؤال‌‌ها و خواسته‌‌های کارمندان پاسخ دهید، ایشان سریع‌‌تر می‌‌توانند به کار خود بازگردند و وقتی را تلف نکنند.

کارتان فوق‌‌العاده بود
خاطرنشان کردن این موضوع که کارمندان چه کار خوب و با‌کیفیتی ارائه کرده‌اند، برای ایشان به مراتب باارزش‌تر و کم‌هزینه‌‌تر از در نظر گرفتن تجهیزات تفریحی و ورزشی برای ایجاد روحیه است. همۀ کارمندان بدون توجه به میزان درآمدشان و یا استعداد‌های خود، نیاز به مافوقی دارند که از ایشان قدردانی کند. پس بخشی از وقت خود را به تعریف از کارمندان‌‌تان اختصاص دهید؛ زیرا به میزان قابل‌توجهی انگیزه و بازدهٔ کاری آن‌ها را بالا می‌برد (البته توجه داشته باشید که تعریف و تمجید شما می‌بایست واقع‌گرایانه باشد.)

به نظر شما یک مدیر خوب چه چیزهایی را باید با کارمندانش در میان بگذارد؟ نظر خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon