چگونه می توان با بیکاری زمان همه گیری ویروس کرونا مقابله کرد؟

چگونه می توان با بیکاری زمان همه گیری ویروس کرونا مقابله کرد؟

در حال حاضر، جهان با یکی از بدترین نوع از انواع بیماری‌ها، کوید19 (COVID-19)، روبروست. این بیماری که با نام کرونا نیز شناخته شده است، ما را چه ازلحاظ زندگی شخصی و چه حرفه‌ای با موقعیت‌های ناخواسته‌ای مواجه ساخته است. تمام بخش‌های صنعتی اعم از فناوری اطلاعات (IT)، اتومبیل‌سازی، هتلداری و غیره به دلیل این همه‌گیری، تا حد بسیار زیادی تحت‌فشار قرار گرفته است و اگر اوضاع به‌سرعت بهبود پیدا نکند، میزان گسترده‌ای از بیکاری زمان همه‌گیری ویروس کرونا را در ماه‌های آتی شاهد خواهیم بود. درواقع می‌توان چنین گفت که با تعداد بسیار زیادی از افرادی مواجه خواهیم بود که از کار خود اخراج شده‌اند؛ چراکه با توجه به شرایط پیش‌آمده و بدون در نظر گرفتن آنچه‌که در آینده اتفاق خواهد افتاد، از هم‌اکنون امکان اخراج از کار برای بسیاری از افراد مشغول به کار در شرکت‌های کوچک، وجود خواهد داشت.

مقابله مؤثر با بیکاری زمان همه‌گیری ویروس کرونا

طبق گزارش‌ها، به نظر می‌رسد که در دو یا سه ‌ماه اخیر میلیون‌ها نفر از کارمندان از کار خود اخراج شده‌اند. علاوه بر این، شرکت‌های بسیار بزرگی مانند اوبر (Uber)، زوماتو (Zomato)، BookMyShow و سایرین نیز نیروهای کاری خود را کم کرده‌اند. لازم نیست برای مواجه‌شدن با این شرایط دچار وحشت شوید، در عوض بایستی به‌طور مؤثر خود را برای مدیریت کردن وضعیت بیکاری زمان همه‌گیری ویروس کرونا آماده سازید. آنچه از شما انتظار می‌رود این است که این دوره‌ی خاص را به‌عنوان نعمتی در لباس نقمت در نظر بگیرید و کار خود را با اشتیاق، تلاش و بلندهمتی بیش‌تر احیا نمایید. در این مقاله چندین استراتژی را با شما در میان می‌گذاریم تا بتوانید در مواجهه با وضعیت بیکاری زمان همه‌گیری ویروس کرونا مؤثرتر برخورد کنید و بازگشتی مقتدرانه را از این وضعیت ناخواسته داشته باشید.

مدیریت زمان و مالی

در چنین شرایط پیش‌بینی‌نشده‌ای که با از دست دادن شغل و یا اخراج از کار مواجه شده‌اید، برای مقابله با بیکاری زمان همه‌گیری ویروس کرونا اولین و بهترین کارهایی که بهتر است انجام بدهید، مدیریت زمان و مدیریت مالی است. لازم است مدت‌زمانی را که  تا پیدا کردن یک شغل جدید می‌توانید نیازهای مالی‌تان را تأمین نمایید، تخمین بزنید.

قرار گرفتن در چنین موقعیتی برای هر فرد خاص شرایطی کاملاً متفاوت را ایجاد خواهد کرد؛ مثلاً ممکن است فردی برای مدیریت مخارج خود مجبور باشد خیلی زود یک شغل جدید پیدا کند یا ممکن است فردی بتواند بدون پیدا کردن شغل جدید برای ماه‌ها و حتی تا یک سال به دلیل داشتن پس‌انداز و یا داشتن امکاناتی ویژه، به زندگی خود ادامه بدهد.

می‌توانید برای جبران از دست دادن شغل و نداشتن درآمد کافی، برخی از هزینه‌های اضافی یا غیرضروری را کاهش دهید. توجه کردن به این قبیل مسائل به شما کمک خواهد کرد تا به‌منظور به دست آوردن فرصت‌های شغلی بهتر، زمان خود را به‌خوبی مدیریت نمایید. درواقع شما می‌توانید مدت زمانی را که برای افزایش مهارت‌های خود و یا یادگیری مهارت‌هایی جدید، نیاز دارید، به‌درستی و دقیق برآورد نمایید.

انجام خودارزیابی

پس از اتمام کار مدیریت زمان و انجام برنامه‌ریزی‌های مالی برای مقابله با این وضعیت، اکنون وقت آن رسیده که با انجام یک ارزیابی، خودتان را بسنجید. زیرا نیاز دارید با پیشینه‌ای که در شغل قبلی خود داشته‌اید، مهارت‌ها و حوزه‌ی تخصصی خود را بررسی نمایید.

پس از آن‌که مشخص کردید در چه مواردی بهترین هستید و در چه مواردی نیاز به پیشرفت و یادگیری دارید، می‌توانید برروی این موارد کار کنید تا موقعیت شغلی مناسب تری نسبت به شغل قبلی خود پیدا کرده، مشغول به کار شوید.

 علاوه بر این، بهتر است اهداف خود را تعیین کرده، بر اساس نتیجه‌ی خودارزیابی، یک برنامه‌ی کاربردی تنظیم نمایید. این بررسی‌ها نه‌تنها می‌تواند برای به دست آوردن شغل جدید به شما کمک کند بلکه ممکن است باعث شود تا چندین مهارت ناشناخته و جدید را نیز در وجود خود پیدا نمایید. پیدا کردن این توانایی‌های جدید می‌تواند فرصت‌های شغلی بهتری را برای شما به وجود بیاورد، یا حتی ممکن است با ایده‌های مختلف تجاری و یا پروژه‌هایی که در ذهنتان به وجود آمده است، بتوانید خودتان به‌تنهایی کسب‌وکاری تازه را راه بیاندازید.

ارتقای مهارت‌ها در وقت بیکاری زمان همه‌گیری ویروس کرونا

پس از طی کردن مراحل گفته‌شده در بالا، اکنون زمان آن رسیده است که برای مقابله با بیکاری زمان همه‌گیری ویروس کرونا مهارت‌های خود را برای رسیدن به اهداف شغلی مدنظر خود گسترش دهید؛ یعنی حتی اگر سال‌هاست که در یک صنعت خاص کار می‌کنید، تجربه‌ی قابل‌توجهی نیز در این زمینه دارید و در کار خود حرفه ای هستید، به‌هیچ‌وجه این مسئله نباید باعث توقف روند یادگیری مطالبی جدیدتر و ارتقای مهارت‌هایی که دارید، شود.

می‌توانید یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی مانند پایتون (Python)، جاوا (Java)، سی (C) و یا زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر را که برای تخصص شما مفید هستند، در برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهید. همچنین می‌توانید فراگیری مفاهیم ساختار داده یا هر مهارت با گرایش دیگری را متناسب با نیازهای صنعتی که در آن مشغول به کار بودید، انتخاب نمایید. منابع مختلفی مثل آموزش آنلاین، وبینارها (webinar) و غیره در این زمینه وجود دارند که می‌تواند در فرایند یادگیری شما مؤثر بوده، یادگیری شما را به‌راحتی امکان‌پذیر سازد. پس بهتر است برای شرکت در این دوره‌های مختلف اقدامات لازم را انجام دهید تا پس از کسب مهارت‌های گوناگون، شمارا در به دست آوردن شغل دلخواهتان کمک کند.

می‌توانید پروژه‌ها یا ایده‌هایی را که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید در ذهن خود دارید، در نظر گرفته، روی این ایده‌ها و پروژه‌ها کار کنید، آن‌ها را به‌خوبی بپرورانید و درنهایت به بهترین شکل ممکن عملی سازید. مطمئن باشید با ارتقا دادن مهارت‌های خود، به‌طورقطع خودتان را در جایگاه بسیار محکم‌تری برای به دست آوردن فرصت‌های شغلی بهتر خواهید یافت.

ارتباط مجدد با شبکه‌ی کاری خود

برای مقابله با بیکاری زمان همه‌گیری ویروس کرونا با توجه به جمله‌ی معروف پورتر گیل (Porter Gale) که گفته است، «شبکه شما ارزش ویژه‌ی شماست»، یک فرد می‌تواند شما را از شغلتان اخراج کند اما شبکه (network)، مجموعه افرادی که مرتبط با حرفه‌ی تخصصی شما هستند، چیزی است که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را از شما بگیرد. اکنون لازم است دوباره به شبکه حرفه‌ای (کاری) خود متصل شده، به آن‌ها دسترسی پیدا کنید و آن‌ها را از وضعیت خود یعنی از دست دادن شغل یا اخراج از کار که برایتان به وجود آمده است، مطلع نمایید.

باید این مطلب را به خاطر داشته باشید که هر چه تعداد بیش‌تری از مردم از وضعیت و نیازمندی شما به پیدا کردن یک شغل، آگاه شوند، شانس بهتری برای شما خواهد بود تا بتوانید یک فرصت شغلی مناسب، درخور و ارزشمند را به دست بیاورید.

می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی آنلاینی مانند لینکدین (LinkedIn)، میت آپ (Meetup) و غیره و برنامه‌های آفلاینی مثل سمینارها، کنفرانس‌ها و یا سایر رویدادهای این‌چنینی، با مخاطبین هم‌صنف با خود ارتباط برقرار کنید. می‌توانید از آن‌ها در رابطه با توصیه شدن برای شغل‌های مختلف، اطلاع از آگهی‌های نیازمندی مشاغل صنایع مختلف، اطلاعات مربوط به فرصت‌های شغلی یا مواردی از این قبیل سؤال نمایید. ذکر این نکته‌ی مهم نیز لازم است که بعد از به دست آوردن شغل یا سایر فرصت‌های کاری، همچنان ارتباط خود را با کسانی که باعث وارد شدن شما به این مشاغل بودند، حفظ نمایید و با آن‌ها در ارتباط باشید.

جستجوی فرصت‌های بهتر

برای مقابله با بیکاری زمان همه‌گیری ویروس کرونا ازآنجایی‌که این وضعیت همه‌گیری تقریباً هر سازمانی (چه کوچک و چه بزرگ) را تحت تأثیر قرار داده است، اکیداً به شما توصیه می‌شود که برای ورود به بازار کار عجله نکنید. شتابزدگی را کنار بگذارید و به دنبال چندین فرصت شغلی بهتر با جایگاهی پایدارتر باشید تا از قرار گرفتن خود در موقعیت‌هایی مانند اخراج از کار، کاهش حقوق و غیره در آینده جلوگیری کنید. به همین دلیل لازم است شرکت موردنظر را از ‌جهت دیدگاه شخصی خود مورد بررسی قرار دهید.

بهتر است برای دستیابی به برخی از فرصت‌های شغلی محبوب، همواره آگهی‌های شرکت‌ها، پروفایل مشاغل (work profiles) و اطلاعیه‌هایی این‌چنینی را رصد کنید. در ضمن، می‌توانید برای بررسی بیش‌تر به‌منظور رسیدن به نتیجه‌ی بهتر فهرستی از چندین شرکت یا سمت‌های شغلی مختلف را نیز تهیه نمایید.

ناگفته پیداست، صرف وقت زیاد برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی مناسب کاملاً ارزش آن را دارد که نتیجه‌ی آن پیدا کردن یک شغل مناسب در یک شرکت مناسب باشد؛ چراکه قرار گرفتن در یک چنین موقعیتی برای شما فرصت‌های بی‌نظیری را در آینده فراهم خواهد آورد.

آنچه تا به اینجا گفته شد عمده استراتژی‌هایی است که می‌توانید پس از اخراج از سازمان خود برای مقابله با بیکاری زمان همه‌گیری ویروس کرونا در پیش بگیرید.

راه‌های دیگر مقابله مؤثر با بیکاری زمان همه‌گیری ویروس کرونا

علاوه بر تمامی استراتژی‌هایی که در بالا ذکر شدند، نکات دیگری نیز وجود دارند که می‌تواند برای مقابله با این وضعیت در نظر گرفته‌شده، با عمل کردن به آن‌ها بتوانید مؤثرتر از قبل دوباره به دنیای کسب‌وکار برگردید.

·        طرز فکری مثبت و سالم داشته باشید.

·        سعی نکنید اوضاع را پنهان کنید بلکه از آن به‌عنوان فرصتی برای دوباره ساختن خود استفاده نمایید.

·        رزومه‌ی خود را به‌روز کنید و دلیل اخراج از کار را نیز در آن ذکر نمایید.

·        ارزش خود را بدانید و هر فرصت شغلی بی‌ارزشی را قبول نکنید.

·        اهداف خود را تعیین کنید و از وقت خود عاقلانه استفاده نمایید.

نکته آخر مقابله با بیکاری زمان همه‌گیری ویروس کرونا

درواقع، مواجه‌شدن با اخراج از کار برای هرکسی می‌تواند یک وضعیت استرس‌زا باشد اما اگر استراتژی‌های فوق را به کار ببرید و خود را برای این وضعیت آماده کنید، فرصت‌های شغلی بهتری پیدا خواهید کرد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon