SemiCode OS: توزیعی لینوکسی برای دولوپرها و طراحان سایت‌

SemiCode OS: توزیعی لینوکسی برای دولوپرها و طراحان سایت‌

SemiCode OS توزیعی از سیستم‌عامل گنو/لینوکس است که بر پایهٔ اوبونتو توسعه داده شده و هدف از طراحی آن، توسعهٔ سیستم‌عاملی اپن‌سورس برای برنامه‌نویسان و طراحان سایت بوده است که به صورت پیش‌فرض، دارای یکسری ابزارهای توسعهٔ نرم‌افزار من‌جمله ویرایشگرهای کد مختلف، کامپایلر و غیره می‌باشد.

آنچه سیستم‌عامل گنو/لینوکس را در مقایسه با سایر سیستم‌عامل‌هایی همچون ویندوز یا مک‌اواس متمایز می‌سازد، قابلیت کاستومایز کردن این سیستم‌عامل بر اساس نیازها و علائق شخصی است و همین مسأله منجر شده تا صدها توزیع مختلف از سیستم‌عامل گنو/لینوکس روانهٔ بازار شده باشد که هر کدام قشر خاصی از کاربران را هدف قرار داده که از آن جمله می‌توان به توزیع‌های اختصاصی برای هکرها، ادمین‌ها، گیمرها و … اشاره کرد.

در این بین، تاکنون کمتر توزیعی به چشم خورده که ادعا کند مخاطبش برنامه‌نویسان، توسعه‌دهندگان و طراحان سایت بوده است اما توزیعی تحت عنوان SemiCode OS که بر پایهٔ توزیع Ubuntu توسعه یافته است، این خلاء را پر کرده است.

آن چیزی که باعث می‌شود برچسب «سیستم‌عامل اپن‌سورس اختصاصی توسعه‌دهندگان» را روی SemiCode OS بزنیم، برخورداری از یکسری ابزارهای توسعهٔ نرم‌افزار به صورت پیش‌فرض است که از آن جمله می‌توان به یکسری IDE (محیط توسعهٔ یکپارچه)، کامپایلرهایی برای زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگون و طیف گسترده‌‌ای از ویرایشگرهای کد اشاره کرد که آن جمله می‌توان به اکلیپس، سابلایم، اتم، برکتس و ایمکس اشاره کرد (علاوه بر این، اَستک LAMP که مخفف واژگان Linux Apache MySQL PHP می‌باشد نیز به صورت پیش‌فرض روی این سیستم‌عامل نصب و کانفیگ شده است.)

از جمله کامپایلرهای از پیش نصب شده روی این سیستم‌عامل هم می‌توان به کامپایلر برای زبان روبی، کامپایلر Mono Runtime برای دات‌نت و همچنین OpenJDK برای زبان محبوب #جاوا اشاره کرد. اگر جزو برنامه‌نویسانی باشید که از ورژن کنترل استفاده می‌کنید، خبر خوب اینکه سیستم‌عامل SemiCode OS دارای سیستم ورژن کنترل Git به صورت پیش‌فرض است.

از جملهٔ دیگر قابلیت این‌ سیستم‌عامل می‌توان به کلاینت دسکتاپ Slack که برای ارتباط مابین توسعه‌دهندگان به کار می‌رود و نرم‌افزار دسکتاپ زبان برنامه‌نویسی اسکرچ که برای کودکان طراحی شده است اشاره کرد.

حال ممکن است این سؤال پیش بیاید که سیستم عامل SemiCode از چه مرورگر پیش‌فرضی استفاده می‌کند؟ در پاسخ به این سؤال بایستی گفت که به منظور حفظ حریم خصوصی برنامه‌نویسانی که از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند، طراحان سیستم‌عامل سمیکد از موتور جستجوی DuckDuckGo که به عدم استفاده از اطلاعات شخصی کاربران مشهور است استفاده می‌کند (برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این سِرچ اینجین، توصیه می‌کنیم به مقالهٔ دلایل استفاده از موتور جستجوی DuckDuckGo مراجعه نمایید.)

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon