Hibernate ،Sleep یا Shut Down: کدام‌یک برای سیستم بهتر است؟

Hibernate ،Sleep یا Shut Down: کدام‌یک برای سیستم بهتر است؟

آیا شما هم کامپیوترتان را در طول شبانه‌روز چندین بار خاموش/روشن می‌کنید یا اینکه از گزینه‌های Sleep و یا Hibernation استفاده می‌نمایید؟ به طور کلی، اکثر کامپیوترهای امروزی دو امکان اخیر را در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ بنابراین در استفادهٔ مرتب از آن‌ها نباید تردید کرد (البته نقطهٔ مقابل این کار، یعنی روشن گذاشتن و به حال خود رها کردن سیستم هم امری غیرمعقول به نظر می‌رسد.) برای اینکه بدانید کدام‌یک از گزینه‌های Hibernate ،Sleep یا Shut Down بهتر است، در ادامه با سکان آکادمی همراه باشید.

کامپیوترهای ما حتی برای مواقعی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم هم امکانات مختلفی ارائه می‌دهند به طوری که گزینه‌های Shut Down ،Hibernation ،Sleep و غیره برای مدتی طولانی از اجزای جدانشدنی سیستم‌های ما بوده‌اند تا جایی که سیستم‌های مدرن از گزینه‌های بیشتری مانند خواب دوگانه (Hybrid Sleep) نیز برخوردارند (خواب دوگانه ترکیبی از حالت Sleep و Hibernation است که وقتی سیستم در این حالت قرار می‌گیرد، خصوصاً فایل‌های متنی که در صفحه باز بودند، در فضای داخلی هارددیسک به طور خودکار ذخیره می‌شوند. سپس سیستم در حالتی قرار می‌گیرد که حداقل میزان برق را مصرف کند که در این حالت اگر به هر دلیلی برق سیستم قطع شود، فایل‌ها از دست نمی‌روند و شما به سرعت می‌توانید کار خود را ادامه دهید.)

Shut Down (خاموش کردن)

در این حالت، برق‌رسانی به تمام اجزای سیستم قطع می‌شود و برنامه‌هایی که بر روی سیستم اجرا شده بودند قبل از آغاز فرایند خاموش کردن سیستم، ذخیره نمی‌شوند. بنابراین دفعهٔ بعد که سیستم‌تان را روشن کردید، همهٔ برنامه‌ها و تنظیمات به حالت عادی باز می‌گردند و این در حالی است که به طور معمول، پروسهٔ خاموش شدن دستگاه بیشتر از سایر گزینه‌ها به طول می‌انجامد.

می تونی خیلی سریع با کارراهه‌ی "برنامه نویس Front-End شو" وارد دنیای برنامه نویسی وب بشی!

Sleep (یا Standby در نسخه‌های پیشین ویندوز)

وقتی سیستم را در این حالت قرار دهید، سیستم وارد حالت کم‌مصرف می‌شود و برق‌رسانی به تمام اجزا به جز RAM قطع می‌شود و RAM هم این وظیفه را دارا است تا حالت فعلی سیستم را در خود ذخیره سازد. وقتی سیستم را مجدداً روشن می‌کنید، تمام برنامه‌هایی که قبلاً در حال اجرا بودند مجدد به فعالیت خود باز می‌گردند. در واقع، Sleep در بسیاری از سیستم‌ها جهت جلوگیری از مصرف بیش از حد برق استفاده می‌شود.

Hibernation (خواب زمستانی)

در این حالت هم همچون خاموش کردن دستگاه، برق سیستم به کلی قطع می‌شود اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که Hibernation با Shut Down چه فرقی دارد؟ وقتی این گزینه را انتخاب می‌کنید، قبل از اینکه برق سیستم کاملاً قطع شود، وضعیت کلی آن در قالب یک فایل در فضای هارددیسک ذخیره می‌شود و وقتی که سیستم روشن می‌شود، این فایل حالت قبلی سیستم‌عامل را به آن دیکته می‌کند. Hibernation از لحاظ مصرف برق نسبت به Sleep برتری دارد. یعنی میزان برق بیشتری صرفه‌جویی می‌شود ولی برای روشن کردن سیستم‌عامل از این حالت، زمان بیشتری نسبت به Sleep لازم است.

Hybrid Sleep (خواب دوگانه)

این حالت ترکیبی از Sleep و Hibernation است و همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، مزیت این حالت موقعی است که مشکل برق‌رسانی پیش می‌آید و برق سیستم ناگهانی قطع می‌شود که در این صورت، فایل‌های شما از دست نمی‌روند.

Fast Startup (راه‌اندازی سریع)

این حالت برای نخستین بار پس از انتشار ویندوز 10 معرفی شد و ترکیبی از Hibernation و Shut Down است. با استفاده از این گزینه نیز همچون Hibernation، وضعیت کلی سیستم روی هارد ذخیره می‌شود با این تفاوت که فقط برنامه‌هایی مشمول این وضعیت می‌شوند که با روشن شدن ویندوز به طور خودکار شروع به کار می‌کنند و برنامه‌هایی همچون ویدئو پلیرها یا دیگر برنامه‌های به اصطلاح Third Party دیگر شامل این وضعیت نمی‌شوند و به طور کلی در این حالت، سیستم سریع‌تر از حالت معمولی روشن می‌شود. 

کدام‌یک را انتخاب کنیم: Hibernate ،Sleep یا Shut Down؟

باید بگوییم همه چیز به انتخاب خودتان بستگی دارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهید هر روز چندین مرتبه کامپیوترتان را روشن و خاموش کنید و به جای این کار می‌توانید سیستم را در حالت Sleep قرار دهید و هر وقت که خواستید به کارتان ادامه دهید، بلافاصله کار خود را از جایی که رها کرده‌اید، ادامه دهید. اگر هم خواستید که علاوه بر بهره بردن از مزایای Sleep، در مصرف برق هم صرفه‌جویی کنید، می‌توانید از Hibernation استفاده کنید و در نهایت اگر هم می‌خواهید چند روز به سیستم‌تان استراحت دهید و از آن استفاده نکنید، حتماً آن را Shut Down کنید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon