اتصال ووکامرس به نرم افزار حسابداری

اتصال ووکامرس به نرم افزار حسابداری

کسب و کارهای زیادی در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند و فروش محصولات خود را بصورت آنلاین انجام می‌دهند، یکی از چالش‌های که شرکت‌ها و به خصوص حسابدارها با فروش آنلاین با آن مواجه هستند، عدم یکپارچگی و اتصال نرم افزار حسابداری به سایت است. با توجه به الزامی شدن کد مالیاتی برای درگاه پرداخت نیز، در آینده نه چندان دور، برای ارائه گزارشات مالیاتی حسابدارها نیاز دارند تا اطلاعاتی دقیقی از میزان فروش آنلاین از طریق سایت را داشته باشند و اتصال سایت به نرم افزار حسابداری کمک شایانی به تحقق این موضوع خواهد کرد.

از آنجایی که ووکامرس وردپرس، یکی از محبوبترین افزونه‌ها برای مدیریت فروشگاه اینترنتی است، در این مقاله علاوه بر ارائه مزایایی اتصال نرم افزار حسابداری به سایت، پیش نیاز و روش‌های اتصال ووکامرس به نرم افزار حسابداری را نیز شرح خواهیم داد.

مزایای اتصال نرم افزار حسابداری به سایت فروشگاهی

یکی از بزرگترین مزیت یکپارچه کردن سایت با نرم افزار حسابداری، برقراری ارتباط دو طرفه است، یعنی اگر محصولی فروخته شود از موجودی انبار کم می‌شود، یا اگر موجودی محصولی به اتمام برسد، اتوماتیک در سایت هم قابل فروش نخواهد بود، با تغییر قیمت محصولات در سیستم نرم افزاری شما، قیمت‌های محصولات در سایت نیز به روزرسانی خواهد شد و چالش‌های بسیار دیگری که حتما شما با آن درگیر هستید و نمی‌توانید ارتباط موثری بین فروش آنلاین و سنتی خود برقرار کنید.

  • فاکتورها فروش آنلاین بصورت اتوماتیک در نرم افزار ثبت می‌شود.
  • به دلیل سیستمی بودن، خطای انسانی در گزارش گیری و واردکردن اطلاعات به صفر می‌رسد.
  • تغییرات کالاها به صورت گروهی قابل انجام است و به صورت اتوماتیک در سایت و فروشگاه آنلاین اعمال خواهد شد.
  • دریافت خروجی کامل از فروش سنتی و فروش آنلاین را خواهید داشت.
  • اطلاعات کاربران بصورت جامع در نرم افزار شما قابل دسترس خواهد بود.
  • می‌توانید عملیات حسابداری و یا تخفیفات اعمال شده را به حالت کلی و یا بر اساس هر کالا منظور نمایید.

پیش نیازهای اتصال نرم افزار حسابداری به سایت

طبیعتا برای اینکه بتوانید فروش آنلاین را به نرم افزارحسابداری خود متصل کنید، نیاز به اینترنت برای برقراری ارتباط بین این دو بستر خواهیم داشت، یعنی نرم افزار حسابداری شما حتما با قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد یا در فضای ابری در دسترس باشد. پس در قدم اول نیاز به نرم افزار حسابداری پیشرفته و به روز خواهید داشت.

در گام دوم نیاز است که دو سیستم نرم افزار حسابداری و سایت بتوانند با یک زبان مشترک باهم صحبت کنند، در سیستم‌های نرم افزاری به این زبان مشترک API گفته می‌شود و از این طریق سیستم‌ها می‌توانند تبادل اطلاعات داشته باشند. پی در قدم دوم باید مطمن شوید نرم افزار حسابداری و سایت شما دارای API باشد. خوشبختانه در ووکامرس وردپرس API وجود دارد.

اتصال ووکامرس به نرم افزار

اکنون که با مزیت‌های اتصال و پیش‌نیازهای ضروری آشنا شدید، به سراغ اصل ماجرا بریم و کمی کاربردی و تخصصی تر به نحوه اتصاب ووکامرس به نرم افزار حسابداری بپردازیم. در شروع نگاهی به امکانات ووکامرس وردپرس باهم می‌اندازیم. برای مشاهده تنظیمات پیشرفته ووکامرس، به مسیر مراجعه کنید : ووکامرس / پیکربندی / پیشرفته / Rest Api

تنظیمات api ووکامرس

 تب پیشرفته ووکامرس  :

راه اندازی برگه : در این قسمت صفحاتی که کاربر در حین خرید محصول مشاهده می‌کند را مشخص می‌نمایید که بصورت پیش فرض با نصب ووکامرس ایجاد می‌شوند.

Rest Api: به برنامه‌های خارجی اجازه می‌دهد تا داده‌های فروشگاه را مشاهده و مدیریت نمایند. دسترسی فقط به آنهایی که دارای کلید API معتبر هستند، اعطا می شود.

همان طور که از تعریف این ویژگی در ووکامرس مشخص است، اجازه دسترسی نرم افزار حسابداری برای خواندن و نوشتن به ووکامرس را می‌دهد، پس بنابراین باید از طریق این ویژگی ارتباط بین سایت و نرم افزار حسابداری را برقرار نماییم.

وب هوک‌ها: وب هوک‌ها، اطلاعات رویدادها را به آدرس‌های URL انتخابی شما ارسال می کنند. آنها می توانند برای ادغام با سرویس‌های ثالثی که از آنها پشتیبانی می کنند، استفاده شود.

یکی دیگر از روش‌های انتقال اطلاعات بعد از رخ دادن یک رویداد است، به طور مثال زمانی که محصولی فروخته شود، با وب هوک می‌توانیم اطلاعات فروش محصول را از طریق کوئری استرینگ به سرور و سیستم دیگری بفرستیم تا اطلاعات در فضای دیگری ذخیره شود.

api منسوخ : فعال کردن ویژگی‌های API قدیمی ووکامرس 

ساخت کلید API در ووکامرس

برای برقراری ارتباط با سیستم‌های متفاوت شما می‌توانید کلیدهای مختلفی ایجاد نمایید، برای این منظور در بخش Rest Api بر روی گزینه ایجاد یک کلید را بزنید.

ساخت کلید API ووکامرس

توضیحات : در این بخش نامی مشخص قرار دهید تا متوجه شوید این کلید api را بر چه کاری ایجاد کرده اید.

کاربر : کاربری که دسترسی به این کلید را دارد را مشخص نمایید.

مجوزها : اجازه دسترسی به خواندن / نوشتن را به این کلید را مشخص کنید. زمانی که اجازه نوشتن را بدهید، امکان تغییر و اپدیت ووکامرس با کلید را خواهید داشت.

در انتها دکمه ساخت کلید API را کلیک نمایید تا کلید شما ساخته شود.

نمونه کلید api ووکامرس

تست کلید API ووکامرس

در حال حاضر ما توانستیم کلید API خود در ووکامرس برای اتصال از طریق راه دور و دیگر سیستم‌ها ایجاد کنیم، حال نیاز داریم تا api خود را تست کنیم.

برای تست عبارت “wp-json/wc/v2/orders” به انتهای دامنه خود اضافه کنید یا اگر در حالت لوکال آدرس https://local.wordpress.dev/wp-json/wc/v2/orders خواهد بود.

در Postman، فیلدها را برای نوع درخواست، URL درخواست و تنظیمات را انجام دهید. برای مجوز، نیز اطلاعات کلید ساخته شده در مرحله قبل را وارد نمایید.

پس از انجام، گزینه send را فشار دهید و اگر همه چیز به خوبی کار کرد، پاسخ JSON را از API خواهید دید.

postman

تست از طریق آنلاین

وارد سایت reqbin.com شوید، basic Auth را انتخاب نمایید و یوزر و پسورد دریافتی را وارد نمایید. در صورتی که مانند تصویر زیر اطلاعات لود شود، api به درستی کار می‌کند.

تست آنلاین API

 

حال شما از طریق api کاملا به اطلاعات ووکامرس به صورت Json دسترسی دارید و می توانید با فراخوانی api اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید و در سیستم حسابداری و انبار داری خود تغییرات را اعمال نمایید.

منبع : رایان پی

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon