آیا به زودی از کشورهای عربی در حوزهٔ کدنویسی عقب خواهیم ماند!

آیا به زودی از کشورهای عربی در حوزهٔ کدنویسی عقب خواهیم ماند!

عنوان این مقاله یک پیش‌بینی بیشتر نیست و ذات پیش‌بینی هم نیاز به توضیح ندارد که آسیب‌پذیر است اما وقتی نیم‌نگاهی به پیشرفت‌های کشورهای عربی طی ده‌های گذشته می‌اندازیم، به نظر می‌رسد که این پیش‌بینی در آینده‌ای نه چندان دور درست از آب درخواهد آمد.

کمپین یک میلیون دولوپر عرب
امارات متحدهٔ عربی با حمایت سرسختانهٔ شیخ محمد (حاکم دبی) حرکتی به راه انداخته است تحت عنوان One Million Arabs تا صنعت برنامه‌نویسی را در میان عرب‌های جوان ترویج کند و در همین راستا شیخ محمد (نقل به مضمون) گفته است:

پیام من به جوانان عرب اینه که وقت رو از دست ندید و شروع کنید تا هیچ فرصتی از بین نره که زمان پیشرفت علمی فرا رسیده.

جالب اینجاست که وی توانسته نظر مساعد غول‌های بزرگ فناوری دنیا همچون اوراکل، فیسبوک، مایکروسافت و ... را نیز به خود جلب نماید (به طور مثال به Arab Coders Cloud Learning Program نگاه کنید که چگونه مایکروسافت برنامه‌ای منظم برای تربیت آن‌ها و ورودشان به حوزه‌های کلود و هوش مصنوعی برداشته است.)

ساخت سیلیکون‌ولی خاورمیانه توسط عربستان
داووس صحرا کنفرانسی است که مقالات عربستان از برگزاری آن درصدد هست تا نظر مساعد سرمایه‌گذاران خارجی را جلب کند. در واقع، عربستان با این هدف شروع به کار کرده که تا سال 2030 اتکایش به نفت کم شده و روی دانش تکنولوژیک سرمایه‌گذاری کند.

ما کجای کاریم؟
خب بد نیست بریم از کسانی که در دههٔ پنجم یا ششم زندگی خود به سر می‌بند بپرسیم که قبلاً از چه کشورهایی برای انجام کارهای یدی نیرو وارد ایران می‌شد و مسلماً ایشان یادشان خواهد آمد که از کشورهای عربی و ... می‌آمدند تا اینجا کارهای سطح پایین انجام دهند اما به مرور ورق برگشت و پیش‌بینی من آن است که اگر سر خود را مثل کبک از زیر برف بیرون نیاوریم، طی نهایتاً یک دههٔ دیگر شاهد مهاجرت دولوپرهای ایرانی به کشورهای عربی هستیم؛ جایی که در آن رفاه، حقوق بالای سالیانه و همچنین باز شدن راه به کار در شرکت‌های سیلیکون‌ولی وجود خواهد داشت.

سخن‌ پایانی
من کشتم خودم رو از بس هر کجا نشستم گفتم «بابا راهی که غرب رفته رو بیایید ما هم شروع کنیم و الزاماً هر کاری که غربی‌ها می‌کنن بد نیست و آن هم اینکه اون‌ها شروع کرده‌اند به آموزش کدنویسی به کودکان چون می‌دانند به زودی دنیا با کمبود برنامه‌نویس مواجه می‌شه» تا جایی که با چند نفر از مدیران آی‌تی بسیار معروف ایران که در بخش خصوصی فعال هستند (که از بردن نام‌شان معذورم) مذاکره کردم اما اصلاً اون‌ها هم تمایلی نداشتند به شروع این کار چه رسد به ارگان‌های دولتی!

اگر اشتباه نکنم، ما در سکان آکادمی اولین جایی بودیم که ۱۱۱ اپیزود ویدیویی برای شروع برنامه‌نویسی بچه‌ها ضبط کردیم آن‌ هم در حالی که مدرس دوره یک بچه ۱۲ الی ‍۱۳ ساله (نیکان پوره) بود که در حال حاضر در کانادا به سر می‌بره. به نظرم این دوره نه تنها در ایران بلکه در دنیا منحصربه‌فرده چون مخاطب که کودکان هستند توسط یک مدرس از جنس خودشان آموزش می‌بینند (اگر کسی کار مشابهی سراغ داره در بخش کامنتینگ بگه لطفاً. برای شروع این آموزش می‌تونید به دورهٔ آموزش برنامه‌نویسی به کودکان مراجعه کنید.)

ممنون که وقت گذاشتید. جای نظر، انتقاد و پیشنهاد شما در بخش کامنتینگ است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon