سوال داری؟ بپرس اما درست بپرس

سوال داری؟ بپرس اما درست بپرس

در این مدتی که سعی می‌کنم هر روز به سکان آکادمی سر بزنم، به چیزی برخورد کرده‌ام که من یکی را خیلی آزار می‌دهد و ترجیح دادم در موردش کمی صحبت کنم و چند راه کار ساده را مرور کنم و از راه کار سایر دوستان در این زمینه بهره ببرم.

سکان ویژگی جدیدی را لانچ کرده که در آن به تایپیکهای بی جواب تالار گفتگو لابلای متن لینک می‌دهد و می‌گوید که اولین نفری باشید که به این پرسش مطرح شده پاسخ می‌دهد. روی لینک کلیک می‌کنیم و سوال مطرح شده را بالا و پایین می‌کنیم اما در چند مورد به شدت روی اعصاب بودند. چرا؟ چون سوال پرسیدن هم آدابی دارد که حداقل‌های آن در برخی از موارد رعایت نمی‌شود. رعایت چند نکته ساده در سوال پرسیدن هم بنده را به عنوان سوال کننده زودتر به جواب می‌رساند و هم کسی که قرار است پاسخ سوال را بدهد، محترم شمرده و گیج‌ش نمی‌کند. هم بعدها اگر کسی سوال مشابه داشت، از پرسش و پاسخ مطرح شده استفاده خواهد کرد. این موارد به ذهن حقیر می‌رسد، تا دوستان چیزی به آن اضافه کنند.

1- ای کسی که سوال داری، آیا همین سوالت را گوگل کرده‌ای؟ ساده‌ترین و را دست‌ترین ابزار برای رسیدن به پاسخ هر سوالی این است که آن را گوگل کنید. خیلی سریعتر از سوال نوشتن در فروم سکان یا هر سایت دیگری به پاسخ خواهید رسید. این سایت هدف مشخصی دارد و قرار است بخشی از پروسه دولوپر شدن شما را تسهیل کند و بخش بزرگی از این پروسه این است که یاد بگیریم چطور از گوگل به عنوان موتور جستجو بهره ببریم. جادی عزیز یک پروژه‌ای چند وقت پیش ران کرده بود با عنوان آموزش پروژه‌ی بذار برات گوگل کنم که نتیجه و آموزش آن را هم منتشر کرده است. به شدت پیشنهاد می‌شود.

2- یک بار سوالی که پرسیدی را برای خودت بخوان و ببین آن بیچاره‌ای که قرار است سوالت را بخواند، اصلا متوجه منظورت خواهد شد یا نه؟ شما همین الان به یک ارور برخورده‌اید ولی آن کسی قرار است جواب شما را بدهد، برای پاسخ به شما نیازمند مستنداتی است به جز شماره‌ی ارور، مثل اینکه سیستم عامل شما چیست؟ قرار است چه نسخه‌ای نسب کنید؟ چه کرده‌ای که به این ارور رسیده‌اید؟ پاسخ دهنده باید شرایط شما را بداند یا نه؟ پس شرایط خودت را برای کسی که تنها از راه کلمات قرار است مشکل را حل کند، خوب توضیح بدهیم.

3- نتایج جستجوی خود را هم بیان کنید، بفرمائید که رفتم گشتم، این و این را پیدا کردم ولی درست نشد. برای کسی که قرار است وقت بگذار و پاسخ ما را بدهد، ارزش قائل باشیم. راه‌های رفته را نشان بدهیم تا آن بنده خدا وقتش و عمرش سر راهی که ما رفته‌ایم تلف نشود. در همین سکان آکادمی منتورها ساعتی پول می‌گیرند ولی آن کسی که پاسخ ما در فروم می‌دهد به رایگان برای ما و کار ما وقت می‌گذارد. این را حداقل رعایت کنیم.

4- از امکانات فروم استفاده کنیم. اگر ادیتور سکان برای ما امکان قرار دادن سورس در متن را ایجاد کرده از این دست امکانات استفاده کنیم.

این چند نکته در حال حاضر به ذهنم می‌رسید و بیان کردم. مطمئناً کامل نیست و خوشحال خواهم شد اگر نکات جدید به موارد بالا اضافه شود. شخصا سعی می‌کنم اگر به پرسشی برخوردم و بلد بودم، پاسخ بدهم، خودم هم سعی می‌کنم در سوال پرسیدن این نکات را رعایت کنم. اما واقعاً برای کسی که برای سوالش ارزش و برای پاسخ دهنده احترام قائل نیست، می‌شود پاسخی نوشت؟

در نهایت این یادداشت آقای دایی نبی عزیز هم توصیه می‌شود، کلامی شیواتر از بنده دارند و نکاتی را گفته‌اند که شاید این یادداشت مکمل آن باشد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon