غرغرهای من بر سر مدرسه استارت آپ

غرغرهای من بر سر مدرسه استارت آپ

در ماه گذشته (آبان 97) بنده به عنوان سومین یوزر تاثیرگذار در سایت سکان آکادمی موفق شدم جایزه‌ی حضور در رویداد «راهنمای مسیر شغلی» که توسط مدرسه استارت آپ ایران برگزار می‌شد را کسب کنم. خدا را شکر که فقط رتبه را در صفحه مربوطه می‌نویسند و کمیت زحمت ما در رسیدن به جایزه را کسی نمی‌بیند. برای اینکه این جایزه را حلال کنم تصمیم گرفتم کمی در مورد آن صحبت کنم و اندکی از دینی که سکان بر گردن ما دارد را با این یادداشت جبران کنم. امیدوارم دینم را بیشتر نکرده باشم. (شکلک نیش باز تا بنا گوش)

اما من یک آدم غرغروی به تمام معنی هستم و تصمیم گرفتم کمی در مورد این رویداد هم غر بزنم. یک ایمیل به سکان آکادمی نوشتم و گفتم که چنین قصدی دارم، سکان عزیز هم با روی گشاده گفت هر چه می‌خواهی بنویس و ما هم بعد از انتشار مطالعه خواهیم کرد. رفتار حرفه‌ای بود و دمشان گرم.

1- اولین واکنش منفی من به رویداد در مورد ایمیلی بود که از یک شخص حقیقی (نه حقوقی) دریافت کردم، اطلاعات و راهنمایی‌هایی در مورد کارگاه ارسال کرده بودند و همین یک ایمیل می‌توانست به عنوان تعیین سطح رویدادی که قرار بود شرکت کنم شناخته شود. شما به ایمیلی که از جانب یک فرد دریافت می‌کنید در حالی که طرف شما یک موجودیت حقوقی دارد، چه عکس العملی نشان می‌دهید؟ فی‌المثل من برای مکالمه با سکان با ایمیل شخصی کسی ارتباط ندارم، حتی نمی‌دانم چه کسی پاسخ من را می‌دهم، با اینکه این همه با سکان ندار هستیم ولی باز ارتباط کاملاً رسمی و حرفه‌ای و در چهارچوب است.

2- نکته منفی دوم این بود که ایمیل‌ها یکی یکی در input box ی که روبروی عبارت to: است نوشته شده بود و من همین الان به تنهایی و به واسطه‌ی شرکت در این روایداد به ایمیل تمام شرکت کنندگان آن رویداد دسترسی دارم. آقا ایمیل که چیز مهمی نیست اینقدر بزرگش کردی حالا! من ممکن است در این رویداد، شماره تلفن و اطلاعات شخصی دیگرم از جمله محل کار و زندگی و حتی سطح درآمدم را بازگو کنم. اما تمام این اطلاعات مهم به خواست خودم در اختیار دیگران قرار می‌گیرد. نکته دوم اینکه من اطلاعاتم از جمله ایمیل را در اختیار مدرسه استارت آپ ایران قرار داده‌ام و مطمئناً امانت داری خوبی برای اطلاعات من نبوده‌اند. استفاده از Bcc اینقدرها هم سخت نیست، هست؟

3- اطلاعات تکمیلی کارگاه که در فرم ثبت نام نوشته می‌شود کافی نبوده است، برای چه کسی؟ برای من که خیلی در چنین رویدادهایی شرکت نمی‌کنم. برای منی که از شهرستان قرار است به تهران بیایم. از محدوده‌ی طرح ترافیک اطلاع ندارم، از امکان پارک نکردن در محوطه دانشگاه اطلاع ندارم. از برنامه ریزی جزئیات اطلاع ندارم. شاید مقایسه این رویداد با رویدادهای دیگری که شرکت کرده‌ام کار اشتباهی باشد ولی می‌توانم تقاضای نوشتن چنین اطلاعاتی را به عنوان پیشنهاد بدهم. مخصوصاً به کسی که به صورت حرفه‌ای کار برگزاری رویداد انجام می‌دهد.

4-استفاده از عبارت کارگاه در مواردی معنی دارد که من به عنوان شرکت کننده در آن نقشی داشته باشم و درگیر موضوع باشم. شما اگر فیلم این رویداد را تهیه کنید و تماشا کنید، احتمالاً چیزی از دست نداده‌اید.

5- البته اگر فیلمی موجود باشد، دو ساعت اول فیلم برداری کردند و دو ساعت دوم فیلمبردار رفت. کجا رفت؟ یعنی این کلاسی که بابتش از هر کسی حداقل شصت هزار تومان دریافت کرده‌اید، ارزش ضبط هم ندارد؟

پرداختن به نکات منفی تا همین جا به نظرم کفایت می‌کند، علت مطرح کردن این نکات منفی هم بیشتر این بود که احتمالاً کسانی که این مقاله را مطالعه می‌کنند، در آینده بانی رویدادی شوند و این بهانه‌ای بود برای نکاتی که شاید در اسکوپ خیلی‌ها نباشد. معنی این نکات منفی هم این نیست که مدرسه استارت آپ ایران کارش را خوب انجام نداده است. اتفاقاً می‌شود از استاد خوبی و مسلطی که انتخاب کرده بودند و کلاس را در موضوع مدیریت می‌کرد به عنوان مثبت‌ترین نکته رویدادشان نام برد. حالا درست که ناهار ندادند اما زمان استراحت و پذیرایی خدایی خیلی شیک، تمییز کار کردند. من خودم از خوردن کیک شکلاتی خوشمزه‌ای که سرو می‌کردند لذت بردم. زمانبندی را هم تا حد زیادی رعایت کردند و تمام سرفصل‌هایی که قرار بود برسند را پُر کردند. مشکلی هم در تحویل مدارک (به قول نقی معمولی سرتیفیکیت) وجود نداشت و در کل خوب بود.

تا یادم نرفته در مورد ایمیل هم بگویم که موضوع را به صورت ایمیل تذکر دادم، ظاهراً پنل ارسال ایمیل داشتند که مشکلی ناخواسته و ناگهانی دستشان را در پوست گردو گذاشته و یک جورهایی خارج از اختیارشان بوده. انتقاد بنده وارد است ولی معنی‌اش این نیست که قرار است دوباره تکرار شود. اصلاً همین پاسخگویی سریع به ایمیلم را هم می‌توانم از امتیازهای مثبتشان بدانم. به نظرم به اندازه‌ای کافی تعریف کردم که با نکات منفی برشمرده‌ام یر به یر بشود. شما اگر دوست داشتید از تجربیات مثبت و منفی سمینار، همایش و یا کارگاه‌های مشابه تعریف کنید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon