هرگز گول تبلیغاتی که می‌گویند سایت بزن و میلیونر شو را نخورید

هرگز گول تبلیغاتی که می‌گویند سایت بزن و میلیونر شو را نخورید

اگر کمی در فضای اینترنت، ببخشید در فضای وب، گشت بزنیم با آموزش‌هایی تحت عناوین زیر مواجه خواهیم شد:

- چه‌طور با اینترنت پولدار شویم
- پولدار شدن با ساخت گیم مثل آب خوردن
- سریع پولدار شدن از طریق طراحی سایت در سه سوت
- راه‌های پولدار شدن اینترنتی بدون سرمایه
- چگونه در خانه و از طریق یک سایت میلیونر شویم
- کسب درآمد از اینترنت روزانه 10 میلیون تومان
- 13 قدم تا پولدار شدن ابدی در فضای وب
- راه اندازی کسب و کار اینترنتی و پولدار شدن در 14 گام
-  راز پولدار شدن از طریق آموزش در فضای وب
- پولدار شدن از طریق تلگرام
- پولدار شدن با اینستاگرام در سه ماه
- میلیاردر شدن با لایک و فالوور
- افزایش فالوئر اینستاگرام و میلیونر شدن
- افزایش ممبر کانال و میلیونر شدن
- آموزش طراحی سایت با وردپرس و میلیونر شدن پس از یک سال
- سایت دانلود نرم‌افزار بزن و میلیونر شو و ...

آقای هادی عامل، گزارشگر پیش‌کسوت کشتی ایران، اگر اشتباه نکنم حدوداً ده الی پانزده سال پیش در یک مصاحبه‌ای داشت می‌گفت که گزارشگر کشتی باید خودش کشتی‌گیر بوده باشه تا وقتی که داره مثلاً فتیله‌پیچ یا بارانداز رو گزارش می‌کنه، دقیقاً بدون که چقدر فشار روی طرفین هست و با همون حس و حال پیام رو به مخاطب منتقل کنه! جالبه بدونیم که وی تجربهٔ کشتی‌گیری در بچگی رو داره و همچنین تجربهٔ‌ آسیب‌دیدگی هم در این حوزه رو داره.

بگذریم. داشتم رادیو اقتصاد گوش می‌دادم مجری برگشت گفت امروز در خدمت آقای مهندس فلانی، مدرس دانشگاه و مشاور کسب‌وکار هستیم و ایشون می‌خواهند برامون در مورد رموز موفقیت بیزینسی صحبت کنن. نکته اینجاست که اصلاً‌ اشاره‌ای نشد که این بابایی که برداشتن آوردن برامون صحبت کنه خودش چقدر تجربهٔ راه‌اندازی استارتاپ و ... داره بلکه فقط روی استاد دانشگاه بودن و مباحث تئوریک مانور دادن.

در واقع، مثل همون گزارشگر کشتی که خودش قبلاً‌ کشتی‌گیر بوده، وقتی کسی خودش تجربهٔ راه‌اندازی و حتی شکست در کسب‌وکاری را داشته باشه، دیگه نمی‌تونه فقط حرف‌های قشنگ تئوریک بزنه بلکه چیزهایی می‌تونه به ملت بگه که واقعاً به دردشون بخوره.

حال سؤال اینجاست که چرا اکثر مشاورها و اساتید خودشون یک شرکت موفق ندارن اما ساعت‌ها می‌تونن در مورد رموز موفقیت صحبت کنن؟ اصلاً این جماعت نخبه می‌دونن که بیست‌و‌نهم ماه بودن و موجودی حساب صفر بودن یعنی چی؟ می‌دونن جذب نیروهای تراز اول به همون سادگی که در کتاب‌ها نوشته شده نیست؟ آیا می‌دونن نصف مطالب قشنگ کتاب‌ها که معمولاً توسط فعالان سیلیکون‌ولی نوشته شدن و در اون فضا هم خوب جواب می‌دن، در اکوسیستم استارتاپی ما پاسخگو نیستن؟

کسانی هم که دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنند با این مضمون که «سایت بزن و میلیارد شو!» خب چرا خودشون این کار رو نمی‌کنند تا دیگه نیازی به برگزاری دورهٔ آموزشی نداشته باشند؟ اصلاً چرا دو تا سایت نمی‌زنن که تا هفت پشتشون رو بیمه کنن؟

در ضمن، اگر به مورد آخر در لیست فوق اشاره کنیم، سایت دانلود نرم‌افزار زدن و هزاران نرم‌افزار به ارزش میلیون‌ها دلار رو به سرقت بردن و به رایگان عرضه کردن و در عوض پولدار شدن واقعاً ارزشش رو داره و اسم اون آدمی که چنین سایتی رو زده می‌شه کارآفرین گذاشت یا بهتره بگوییم دزدآفرین؟

واقعیت امر آن هست که اگر بگویم میلیونر شدن از طریق پیج اینستاگرام صحت نداره، از روی خامی چیزی گفته‌ام چون واقعاً در این مورد تحقیق نکرده‌ام اما ظاهراً درآمدهای خوبی در پلتفرم‌هایی همچون کانال‌های تلگرامی و پیج‌های اینستاگرامی ردوبدل می‌شه اما اینجا یک سؤال مطرح می‌شه و اون هم اینکه محتوایی که در معرض دید کاربران این شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیره چیست؟ بعید می‌دونم کانال تلگرامی که محتوایی همچون موارد زیر داشته باشه بتونه تعداد فالوورهایی بیش از سه الی چهار هزار نفر پیدا کنه و مسلماً با چنین کانالی هرگز نمی‌شه میلیونر شد:

- تفکر سیستمی چیست؟
- هوش هیجانی چیست؟
- چگونه انتقاد کنیم؟
- چگونه عزت نفس خود و دیگران را بالا ببریم؟
- چگونه فرد مؤثری برای جامعهٔ خود باشیم؟
- لیست کتاب‌های پرفروش در حوزهٔ جامعه‌شناسی
- چگونه احساسی تصمیم نگیریم؟

 اما در عوض کانال‌هایی داریم با مضامین زیر:

- کلیک خنده‌دار هفته
- اگر نگاه نکنی از کفت رفته!
- حامله شدن سلبریتی معروف
- رابطهٔ مرموز دو هنرپیشهٔ معروف سینمای ایران
- عکس بدون سانسور زنی در استخر در شمال تهران
- بعد از "دماغ خوکی" و "لب شتری" ، حالا "گوش الاغی" و "چشم گربه‌ای" جدیدترین مدهای عمل زیبایی در ایران
- هر لقمه ش برابر یه هفته وعده غذایی منه
- و ...

که از قضا خوب هم دارن پول در میارن اما اینجا یک پرسش مطرح می‌شه و اون هم اینکه آیا نوع رسانه‌های پرمخاطب به نوعی نشون‌دهندهٔ اکثریت جامعه نیست؟ به عبارتی، وقتی کانالی که پستی با این عنوان «حضور داف‌ها در ورزشگاه آزادی» منتشر می‌کنه و تقریباً دو میلیون مخاطب داره اما یک کانال علمی-آموزشی-فرهنگی فقط هزار دنبال‌کننده داره چی رو نشون می‌ده؟

قطعاً این مسئله حاکی از سقوط فرهنگی جامعه هست و اعتقاد دارم اگر تغییر نگرشی صورت نگیره، آیندهٔ ما از رنگ پیراهن استیو جابز هم تیره‌تر خواهد بود 🙁

نتیجه‌گیری
کانتنت (محتوا) تولید کردن آن‌هم از نوع سبز و فاخر که بتونه جامعه رو به پیش ببره اصلاً‌ کار راحتی نیست و بر این باورم پکیج‌های آموزشی، رویدادهای حضوری و کارگاه‌هایی که ادعا می‌کنند می‌تونند ترفندهایی آموزش بدن که بشه از اون طریق در مدت یک سال میلیونر شد اگر منظورشان محتوای فاخر هست، به نظرم فقط کلاه‌برداری هستند اما اگر منظورشان تولید محتوای زرد است، شاید این کار شدنی باشد چون در حال حاضر جامعهٔ ما تشنهٔ محتواهایی از این دست هست.

البته کماکان این دوره‌ها فروش هم می‌کنند چون مخاطب دارند. می‌پرسید چگونه؟ از امروز شروع کنید به پرسیدن این سؤالات از اطرافیان خود:

دوست داری پولدار بشی یا دوست داری آدم‌تأثیرگذاری در جامعه بشی؟

من قبلاً‌ این تست رو انجام دادم و اکثر جواب‌ها به پولدار شدن ختم شد.

(داخل پرانتز عرض کنم من هم جزو کسانی هستم که یک بار گول خوردم و روی پستی تحت عنوان «عکس بدون سانسور زنی در استخر در شمال تهران» کلیک کردم و به سایت مذکور ریدایرکت شدم. حدس بزنید چی دیدم؟ یک پیرزن که ظاهرا خدمت‌کار بود چادرش رو دور کمرش پیچیده بود و وسط یک استخر خالی توی یک ویلای شمال شهر تهران نشسته بود و داشت ته یک قابلمه رو می‌سابید😂 و اون تبلیغ دروغ نگفته بود چون مادامی آدم‌های احمقی باشن که کلیک می‌کنن، این ترفند جواب می‌ده!)

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon