شروع برنامه نویسی پردرآمد (پیشرفته)

شروع برنامه نویسی پردرآمد (پیشرفته)

برای ورود به دنیای برنامه نویسی شما قبل از هر چیز باید اصول برنامه نویسی را یاد بگیرید. یادگیری این اصول هم در کنار یادگیری هر زبانی امکان پذیره، اما بهتره برای شروع زبانی را انتخاب نکنیم که بیش از حد ما را درگیر پیچیدگی های خودش بکنه. مثلاً شروع کار با زبان هایی مثل اسکرچ یا پایتون که ساختارهای ساده ای دارن باعث می شه که تازه کارها بیش تر روی اصول تمرکز کنند در حالی که زبان هایی مثل سی یا جاوا به نسبت پیچیده ترند.

پس حتماً در تجربه ی اول باید مهارت های حل مسئله و طراحی الگوریتم، منطق برنامه نویسی، استفاده از شرط ها، حلقه ها و ... را یاد بگیریم. با اصولی مثل عدم تکرار کردن کدها و قرار دادن آن ها در قالب توابع و کلاس ها برای استفاده ی مجدد، ساده کردن کدها که باعث می شه هم زمان کم تری صرف کدنویسی بشه و هم رفع باگ ها و اصلاح برنامه آسون تر باشه، خوانا نوشتن کدها و پیچیده نکردن الگوریتم حل مسئله، استفاده ی مجدد از کدها یک برنامه در برنامه های دیگه و بعضی اصول دیگه آشنا بشیم.

البته در این مرحله انتخاب منابع آموزشی خوب اهمیت زیادی داره که شما را قدم به قدم در این مسیر پیش ببره. خیلی ها اعتقاد دارند اگر شما با یکی از زبان های ساده شروع کنید و اصول را یاد بگیرید بعداً در کم تر از 3 روز می تونید هر زبان دیگه ای رو یاد بگیرید. برای همین اکثر برنامه نویس های خوب می توانند با چندین زبان مختلف کدنویسی کنند ولی غالباً یک زبان را به عنوان زبان اصلی ترجیح میدن و کاملاً روی آن زبان مسلط هستند. اگر شما بخوای از ده نفر برنامه نویس حرفه ای بپرسی که بهترین زبان برای یادگیری و کار چه زبانی هست احتمال داره یازده جواب مختلف بگیری! چرا؟ چون واقعیت این هست که تعداد زیادی زبان برنامه نویسی قدرتمند وجود داره که در کنار قابلیت های مشترکی که دارن هر کدام از آن ها در انجام یک کار نسبت به بقیه مزیت دارن. پس کسی که می خواد دنبال برنامه نویسی بره و از این راه کسب درآمد کنه باید ببینه که قراره وارد چه حوزه ای بشه و در آن حوزه با چه مسائلی روبه رو می شه.

بعد باید قابلیت های زبان های مختلف رو بررسی کنه و ببینه کدوم زبان ابزار مناسب تری برای پاسخگویی به نیازهاشه. پس شما که احتمالاً با اصول آشنا هستید حالا باید هدف خودتون رو مشخص کنید که دوست دارید به صورت تخصصی در چه حوزه ای فعالیت کنید. اگر بخوایم بر اساس عنوان شغلی یه تقسیم بندی کنیم که هر کس نیاز به تخصص در چه زبان هایی داره یا دانستن چه زبان هایی کمک می کنه، می شه اینطور گفت که: برنامه نویس بک اند و سمت سرور: پایتون، روبی، پی اچ پی، دات نت. و البته تسلط به پایگاه داده مثل اس کیو ال برنامه نویس فرانت اند و کلاینت ساید : HTML5، CSS3، جاوا اسکریپت. مهارت های طراحی و کار با برنامه هایی مثل فتوشاپ. برنامه نویس موبایل: آبجکتیو سی و سوئیفت برای برنامه نویسی مکینتاش و جاوا و اندروید برای سیستم عامل اندروید. البته با پایتون هم می شه کار کرد. اندروید فعلاً بازار کار بیش تری نسبت به مک تو ایران داره. برای برنامه نویسی وب سایت های موبایلی هم باید HTML و CSS بدونید و کمی هم دانش برنامه نویسی سمت سرور لازمه. بازی ساز: C/C++، OpenGL.

البته این ها مثال های معروف هستند و همان طور که گفتم شما باید خودتون زبان مورد علاقتون رو پیدا کنید و به این نکته هم توجه داشته باشید هرچقدر زبانی که به آن مسلط می شید بین عموم جا افتاده تر باشه رقبای بیش تری هستند که می تونن جای شما را بگیرند و این موضوع روی پیدا کردن کار و سطح درآمد تأثیر داره. شاید متخصص شدن روی یک زبانی که قابلیت خوبی داره اما کم تر شناخته شده باشه پیشنهادات استثنایی را برای شما ایجاد کنه. حالا فرض کنیم شما تسلط نسبی روی زبانی پیدا کردید و بخواهید وارد بازار کار بشید.

قبل از هر چیز باید بدونید که تا وقتی تو خونه بشینید و با کسی ارتباط نداشته باشید به هیچ کس وحی نمی شه که شما مهارتی دارید. پس اولین کار اینه که برای خودتون تبلیغ کنید و به دیگران بگید که شما چه مهارتی دارید. یه راه خوب برای این کار داشتن پروفایل تو شبکه ی متخصصان لینکدین هست. اینترنت بستر مناسبی را برای شما فراهم می کنه که بتونید با سایر برنامه نویس ها ارتباط داشته باشید در جاهایی مثل همین فوروم ها. یک کار دیگه هم که می شه انجام داد اینه که برای شرکت های مختلف از استارت آپ های کوچک گرفته تا شرکت های بزرگ و شناخته شده، رزومه و نمونه کارهای خودتون رو بفرستید و حتی درخواست کارآموزی رایگان بدید. حتی به عنوان فریلنسر تو سایت هایی مثل پونیشا فعالیت کنید. مطمئن باشید کسانی پیدا می شن که دنبال نیروهای تازه نفس باشن.

بعضی از آموزشگاه ها هم مثل لایتک شریف دانشجوهای با استعداد خودشون رو به شرکت های معتبر معرفی می کنن. سرویس جابز سکان آکادمی هم که دیگه نیاز به معرفی نداره و کلی فرصت شغلی به شما معرفی می کنه. به علاوه این که شما می تونید با کمی تلاش کسب و کار خودتون رو راه بندازید. اپ موبایل بنویسید. برای خودتون سایت طراحی کنید. فقط بدونید که بدون کار کردن روی پروژه های واقعی نمی تونید حرفه ای بشید. پس سعی کنید از یه جای کوچک شروع کنید تا کم کم رشد کنید. در آخر هم در تأیید صحبت های آقای مرادی باید بگم که اگر شما به کاری علاقه داشته باشید شک نکنید که می تونید راه خودتون رو پیدا کنید و مطمئن باشید برای کسی که متخصص باشه همیشه کار هست به شرط این که صبر و پشتکار داشته باشید و هیچ وقت فکر نکنید یک شبه غول برنامه نویسی می شید! به هر حال امیدوارم این حرف ها برای شما مفید باشه و شما هم به زودی به عنوان یکی از افراد شاخص این حوزه فعالیت کنید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon