مزایای فریلنسری چیست؟

مزایای فریلنسری چیست؟

برای آن دسته از کاربرانی که با مفهوم Freelancer آشنا نیستند باید بگوییم که وی کسی است که مهارت‌ها یا خدمات خود را بدون تعهد دراز مدت به مشتریان عرضه می‌کند به طوری که این دست افراد معمولاً به صورت پروژه‌ای دستمزد می‌گیرند و مهارت‌هایی همچون برنامه‌نویسی، مترجمی، موسیقی، طراحی گرافیک، عکاسی و ... جزو حوزه‌هایی هستند که فریلنسرهای زیادی در آن‌ها دیده می‌شود. آنچه در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم این است که زمان مناسب برای فریلنسر شدن چه زمانی است؟ به عبارت دیگر، چه زمانی خواهیم توانست پل‌های پشت سر خود را شکسته و پا در دنیای کسب‌و‌کار شخصی خود بگذاریم و به اصطلاح یک فریلنسر شویم.

همان‌طور که در عنوان این پست مشخص است، قبل از قدم گذاشتن به دنیای فریلنسری باید از تیپ شخصیتی خود آگاهی داشته باشید تا به نوعی دریابید که آیا اساساً برای این کار ساخته‌ شده‌اید یا خیر که در همین راستا و قبل از مطالعهٔ ادامهٔ این پست توصیه می‌کنیم به مقالهٔ تست MBTI چیست و چه اطلاعاتی از درون ما را فاش می‌سازد؟ مراجعه نمایید. 

داشتن یک مهارت خاص

اگر فردی هستید که از مهارت خاصی برخوردار می‌باشید که کمتر کسی به دنبال آن رفته، احتمال اینکه یک فریلنسر موفق شوید زیاد خواهد بود. توجه داشته باشیم که مثلاً در دنیای کسب‌وکاری همچون آی‌تی همواره تقاضا برای دولوپرها زیاد است. شاید یافتن کسی که به دنبال این مهارت خاص شما باشد کمی دشوار به نظر برسد، اما اگر چنین فردی پیدا شود، اصطلاحاً نان شما در روغن خواهد بود.

سخت‌کوشی

در برخی شرکت‌ها افرادی هستند که بیشترین بار مسئولیت بر دوش آن‌ها است و اگر شما جزو‌ این گروه از افراد هستید، شکی به خود راه ندهید که اگر فریلنسر شوید موفق خواهید شد اما همواره به یاد داشته باشید که باید سخت‌کوشی را سرلوحهٔ کار خود قرار دهید.

رئیس خود بودن

بسیاری از افراد همواره رؤیای راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی را در سر می‌پرورانند اما تعداد معدودی از ایشان هستند که دست به چنین کاری می‌زنند. استدلال اصلی ایشان هم از لانچ کسب‌وکار شخصی خود یا فریلنسر شدن این است که دوست دارند رئیس خود باشند. فریلنسری به نوعی برای این دست افراد مناسب است چرا که ایشان تحمل دستور شنیدن از مافوق خود را ندارند.

تنوع‌طلبی

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تنوع‌طلبی جزو یکی از خصوصیات شخصی شما است، فریلنسری می‌تواند گزینهٔ خوبی باشد زیرا در دنیای فریلنسری خیلی مجبور نخواهید بود تا یک کارفرما را سال‌ها و سال‌ها تحمل کنید بلکه پس از اتمام هر پروژه، می‌توانید تصمیم بگیرید تا پروژه بعدی خود را با کدام مشتری جدید شروع کنید و همین مسأله جزو یکی از بخش‌های جذاب دنیای فریلنسری است.

تمایل دارید دست شما باز باشد

دنیای فریلنسری به هیچ وجه با ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر قابل‌مقایسه نیست به طوری که اگر مثلاً به یک مهمانی مهم دعوت شوید، با خیال راحت می‌توانید در مهمانی مد نظر شرکت کرده و پس از بازگشت از مهمانی تا صبح بیدار بمانید و کدنویسی کنید،‌ از ساعت ۷ صبح بخوابید تا ۱۲ ظهر سپس به کار خود ادامه دهید الی آخر.

تنفر از تبعیض

زمانی که به عنوان یک فریلنسر مشغول به کار می‌شوید، بسیاری از مسائلی که برای کارمندان معمولی پیش می‌آید برای‌تان پیش نخواهد آمد که از آن جمله می‌توان به تبعیض جنسیتی، سنی، ظاهری، قومیتی، تحصیلی و … اشاره کرد. نبود همین مسائل حاشیه‌ای به فریلنسرها کمک می‌کند تا با تمرکز بیشتری به کار خود ادامه دهند و اعتماد به نفس و عزت نفس خود را از دست ندهند.

نبود قوانین دست و پاگیر شرکتی

اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که خیلی تمایلی به پوشیدن لباس فرم شرکتی، حضور به‌ موقع در محل کار، شرکت در جلسات طولانی و در اکثر مواقع بدون نتیجه، ساعات کاری مشخص و … ندارید، چارهٔ کار شما فریلنسر شدن است.

امنیت شغلی

نیاز به توضیح نیست که امنیت شغلی در برخی حوزه‌ها بسیار پایین است و اکثر شرکت‌ها با هزینه‌های گزافی دست و پنجه نرم می‌کنند و همین مسائل منجر گردیده تا اکثر پرسنل این دست شرکت‌ها از امنیت شغلی نسبتاً پایینی برخوردار باشند. گرچه در چنین شرکت‌هایی کسانی که حرفی برای گفتن دارند همواره امنیت شغلی بالایی خواهند داشت، اما این در حالی است که این دست افراد، مثلاً یک دولوپر ارشد، اگر فریلنسر شود هم کماکان امنیت شغلی خواهد داشت.

سخن پایانی

در کنار همهٔ خوبی‌های دنیای فریلنسینگ، چند نکته را باید مد نظر داشته باشیم مثلاً اینکه یک فریلنسر برای مدت محدودی به استخدام در می‌آید، فریلنسرها بیمهٔ تأمین اجتماعی ندارند مگر آنکه خودشان ترتیب چنین کاری را بدهند، ممکن است مشتری‌ها در موقع تسویه حساب به تعهدات خود پایبند نباشند و حتی ممکن است در مواقعی ایشان بیکار باشند. آنچه مسلم است اینکه دنیای فریلنسری از دور بسیار جذاب است اما همواره مثل هر کسب‌وکار دیگری، با چالش‌های خاص خود همراه است و به طور کلی اگر قصد ورود به چنین حوزه‌ای را دارید، حتماً توجه داشته باشید که باید همواره کمی پول ذخیره داشته باشید تا اگر برای مدتی پروژه‌ای به شما محول نشد، از لحاظ مالی به مشکل نخورید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon