python flask framework، بخش اول، معرفی

python flask framework، بخش اول، معرفی

در این مجموعه مقالات می خواهیم یکی از فریم ورک های زبان برنامه نویسی پایتون را با نام Flask که با عنوان Micro-Framework معروف است معرفی نماییم. این فریم ورک دارای هسته ای کوچک و ساده ولی با قابلیت انعطاف پذیری و گسترش با Plugin هایی از جمله Babel, CouchDB, MongoDB و ... می باشد. 
لازم به ذکر است Micro به معنای این که تمامی برنامه های وب شما می بایست در یک فایل واحد پایتون قرار بگیرند نیست (اگرچه قاعدتا می تواند بدین سان هم باشد). همانطور که در بالاتر ذکر شد در این Framework، هسته ی اصلی به صورت کوچک و ساده طراحی شده ولی می توان به راحتی آن را گسترش داد. 
اگر بخواهیم خیلی راحت بیان کنیم Flask برای شما تصمیم نمی گیرد که چگونه از پایگاه داده استفاده کنید و یا از چه نوع Template Engine و با چه رویکری می بایست استفاده کرد، همه چیز برای تغییر آسان است، همه چیز را همانگونه که بخواهید می توانید تغییر دهید. 
به طور پیش فرض، Flask شامل مواردی همچون Database abstraction layer یا form validation نمی باشد بلکه به شما اجازه می دهد از Plugin هایی همچون ارتباط با پایگاه داده، اعتبارسنجی فرم، آپلود فایل، تکنولوژی های مختلف احراز هویت و ... استفاده کنید. 
در ذیل به ویژگی های اصلی این فریم ورک اشاره می کنیم:

- راحتی استفاده
- یکپارچگی و استفاده به صورت Built in از Development Server و Debugger
- پشتیبانی از Unit Testing
- پشتیبانی از RESTful request
- استفاده از Jinja2 Templating
- پشتیبانی از Secure Cookies
- پشتیبانی از Unicode
- مستندسازی زیاد

در ذیل نمونه ای از یک برنامه ساده به Flask را مشاهده می کنیم.

from flask import Flaskapp = Flask(__name__) @app.route("/")def hello():        return "Hello World!" if __name__ == "__main__":        app.run()

با اجرای دستور ذیل و باز کردن مرورگر می توان نتیجه را مشاهده نمود. 

$ python hello.py* Running on http://localhost:5000/

در سری مقالات بعدی، به جزییات برنامه نویسی با این فریم ورک و هم چنین نحوه نصب و استفاده از آن خواهیم پرداخت.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon