هوش مصنوعی: خوب، بَد، زشت!

هوش مصنوعی: خوب، بَد، زشت!

عنوان این پست رو از فیلم به‌یادماندنی The Good, The Bad and The Ugly محصول ۱۹۶۶ با بازی زیبای  Clint Eastwood الهام گرفتم (اطلاعات بیشتر در مورد این فیلم => https://goo.gl/9haj1e) اما قبل از اینکه نظر شخصی‌ام رو در مورد خوبی‌ها و بدی‌های AI بگم، دوست دارم اشاره‌ای داشته باشم به بحث و جدلی که بین ایلون ماسک و مارک زاکربرگ در سال‌های اخیر در گرفته تا جایی مدیرعامل تسلا علناً اعلام کرده که:

هوش مصنوعی تهدیدی جدی برای بقای نوع بشر هست!

ایلون ماسک در چنین نگرشی اصلاً تنها نیست بلکه افرادی همچون استفان هاوکینگ فقید هم با وی هم عقیده‌ بودند (در همین راستا، می‌توانید به مقالهٔ نسل آیندهٔ ربات‌های نظامی مجهز به هوش مصنوعی مراجعه نمایید. البته ایلون ماسک پا را از این هم فراتر گذاشته که به طور مثال می‌تونید به مقالهٔ هشدار ایلون ماسک به تعدادی از فرمانداران آمریکایی در خصوص کنترل هوش مصنوعی مراجعه نمایید و بیشتر با نقطه‌نظراتش آشنا شوید.) استیو وازنیاک هم که فردی نام‌آشنا، حداقل برای طرفداران محصولات اپل، است که وی هم جزو گروهی قرار می‌گیرد که در پیشرفت فناوری احساس نگرانی کرده به طوری که اعتقاد دارد:

کامپیوترها در صدد این هستن تا به بشر تسلط پیدا کنن و در این رابطه اصلاً شکی به دل راه ندید! همان‌گونه که افرادی مثل استفان هاوکینگ و ایلون ماسک پیش‌بینی کردن، من هم عقیده دارم که آیندهٔ هولناک و وخیمی در انتظار بشره. اگه ما گجت‌هایی بسازیم که مسئولیت هر چیز و هر کاری رو در زندگیمون در دست بگیرن، عاقبت امر این می‌شه که اون‌ها سریع‌تر از ما فکر خواهند کرد و در نتیجه برای سرعت بخشیدن به کارها و بهبود راندمان در زمینه‌های مختلف، انسان‌ها را کنار خواهند گذاشت چرا که از دید این سیستم‌ها، انسان موجودی کُند، بی‌کیفیت، بدون راندمان و بدون اثربخشیه!

که برای آشنایی بیشتر با دیدگاه‌های وب، می‌تونید به مقالهٔ تأثیر هوش مصنوعی بر آیندهٔ بشر از دید استیو وازنیاک (اولین برنامه‌نویس اپل) از لینک https://sokanacademy.com/blog/197/post مراجعه نمایید.

تقابل ایلون ماسک و مارک زاکربرگ هم جالب است تا جایی که ایلون در مورد مارک در توییتی گفت:

من با مارک در این‌باره صحبت کرده‌ام اما فهمش از موضوع محدوده!

مارک هم در پاسخ گفت:

من فکر می‌کنم بعضی‌ها همش ساز مخالف می‌زنن و سعی دارن تا سناریوهای آخرالزمانی رو کوک کنن و من این‌رو اصلاً متوجه نمی‌شم. این خیلی منفی‌نگرانه هست و فکر می‌کنم یه‌جورایی واقعاً غیرمسئولانه.

که برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌تونید به مقالهٔ هوش مصنوعی خوب است یا بد؟ تقابل مارک زاکربرگ در برابر ایلون ماسک! مراجعه نمایید.

تا اینجای بحث واقعاً آدم می‌مونه که حرف چه کسی رو باور کنه! به طور مثال، ایلون ماسک آدم کوچک و خامی نیست که همین‌طور چیزی که به ذهنش رسیده را بر زبان آورد (تلفظ صحیح Elon «ایلون»‌ است نَه «ایلان»). به گفتهٔ خودش، سال ۲۰۰۸ مرخرف‌ترین سال زندگی‌اش بوده چرا که:

- شرکت تسلا با کمبود نقدینگی مواجه شده بود
- شرکت اِپیس‌ایکس ناتوان در پرتاپ راکت فالکون بود
- با ۶ فرزند از همسر اولش طلاق گرفت
- و این قضیه تا جایی پیش رفت که برای گذران، اقدام به گرفتن وام نمود.

ایلون دست از مبارزه برنداشت تا اینکه چندی بعد ناسا یک قرارداد ۱/۵ میلیارد دلاری با اِسپیس‌ایکس بست و شرکت تسلا هم سرمایه‌گذار یافت. در پایان سال ۲۰۱۵،‌ شرکت اسپیس‌ایکس توانست ۲۴ لانچ (پرتاب) موفقیت‌آمیز داشته باشد و در سال بعد هم این شرکت توانست راکت فالکون ۹ را برای اولین بار روی آب فرود آورد! در این میان هم شرکت سولارستی که در زمینهٔ انرژی‌های خورشیدی فعالیت دارد را خریداری کرد. در پایان سال ۲۰۱۶ هم شرکت بورینگ رو تأسیس کرد که هدفش این هست که شهرهای ایالات متحده را با تونل‌های زیرزمینی با قطارهایی با سرعت بسیار بالا بهم وصل کند. آقای ماسک شرکت دیگری هم دارد به اسم اُپن‌ای‌آی که در زمینهٔ هوش مصنوعی فعالیت می‌کند چرا که اعتقاد دارد اگر جلوی هوش مصنوعی گرفته نشود، آینده بشر را به مخاطره خواهد انداخت. 

مارک زاکربرگ هم که نیاز به معرفی ندارد به طوری که یکی از کوچکترین‌ کارهایی که انجام داده است، راه‌اندازی بزرگ‌ترین شبکه‌ٔ اجتماعی دنیا (فیسبوک) است.

در واقع، اگر دیگر صاحب‌نظران را فاکتور بگیریم، می‌بینیم که دو فرد موفق در سیلیکون‌ولی ۱۸۰ درجه با یکدیگر اختلاف نظر دارند! اما در ادامه می‌خواهم نگاه شخصی خودم در مورد هوش مصنوعی، که می‌تونه ۱۰۰٪ اشتباه باشه، رو مطرح کنم.

۱) هوش مصنوعی: خوب، بَد، زشت!
صفت خوب رو بولد کردم چون در این بخش می‌خواهم در مورد خوبی‌های هوش مصنوعی نظرم رو بگم. در یک نگاه کلی، هوش مصنوعی خوبه چون:

- میشه کارهای تکراری رو ازش خواست تا انجام بده اون هم با کیفیت بالا
- خانه‌های هوشمند لایف استایل ما رو بهبود می‌بخشند
- در تشخیص بیماری‌ها به خصوص سرطان و بیماری‌های صعب‌العلاج به کار می‌آید
- در حل مسائل پیچیده کمک خواهد کرد
- مدیریت امنیت سایبری رو به شکل بهتری انجام خواهد داد.
- رواج دستیارهای دیجیتالی مثل الکسا زندگی رو راحت‌تر می‌کنند.
- و خیلی چیزهای دیگر.

در واقع، هوش مصنوعی خوبه چون اگر در مسیر درستش قرار بگیره، می‌تونه کیفیت زندگی ما رو بالاتر ببره. همچنین هوش مصنوعی قابلیت یادگیری رو به سیستم‌ها و ربات‌ها اضافه می‌کنه که همین یک قابلیت برای خودش دنیایی دارد (حیف که صاحب‌نظر نیستم در این باره صحبت کنم وگرنه بیشتر می‌گفتم!)

۲) هوش مصنوعی: خوب، بَد، زشت!
صفت بَد رو بولد کردم چون در ادامه قصد دارم کمی هم در مورد بَدی‌های AI بگم. به نظرم هوش مصنوعی بَده چون:

- ممکنه مثل ما آدم‌ها که متعصبانه تصمیم‌گیری می‌کنیم، الگوریتم‌های هوش مصنوعی هم Biased بشن.
- ممکنه منجر به بیکاری خیلی از آدم‌ها بشه
- ممکنه در دست دولت‌ها و کمپانی‌های منفعت‌طلب و تبهکار بیوفته
- ممکنه الگوریتم‌ها دارای باگ‌هایی از جنس Zero Day باشن و همین زندگی آدم‌ها رو به خطر بیندازه
- و خیلی چیزهای بَد دیگه. 

۳) هوش مصنوعی: خوب، بَد، زشت!
حال می‌رسیم به سومین صفتی که در عنوان این مقاله به هوش مصنوعی دادم که چیزی نیست جز زشت! و این همان بخشی که قصد دارم بیشترین تمرکز را رویش داشته باشم. به نظرم هوش مصنوعی در آینده زشت خواهد بود چون قراره به سادگی روابط بین افراد، مثل زندگی زناشویی، رو دستخوش تغییر کنه تا جایی که ممکنه حتی تا سال ۲۰۴۰ دیگه برخی آدم‌ها به جای انسان، با یک ربات ازدواج کننن!

برای اینکه صحت این ادعا رو ثابت کنم،‌ توصیه می‌کنم که کیووردهای sex ai robots رو گوگل کنید و خواهید دید الان که حتی به ۲۰۲۰ هم نرسیده‌ایم، یکسری شرکت‌های آمریکایی شروع به ساخت روبات‌های اسمارت برای سکس کرده‌اند.

جالب است بدانید همان‌طور که با ورود به سایت خودروسازی Tesla به آدرس https://www.tesla.com/modelx/design می‌تونید خودروی خود را کاستومایز کنید، امروزه که تازه در ابتدای راه پیشرفت‌های هوش مصنوعی هستیم، شرکت‌هایی تأسیس شده‌اند که قابلیت کاستومایز کردن ربات‌هایی را بر اساس سلیقهٔ شخصی مشتریان فراهم کرده‌اند (مثلاً چشم آبی، موی سیاه و ...) و از همه تعجب‌برانگیزتر اینکه این شریک‌های جنسی غیرانسان، هوشمند هم هستند! به عبارت دیگر، می‌تونن با صاحب خود همزادپنداری کنن، گپ بزنن و ...

آنچه تا اینجا گفتم به نظر می‌رسه که به اندازه‌ای کافی بوده باشه که بتونیم هوش مصنوعی رو زشت قلمداد کنیم؛ به عبارتی، فناوری‌‌ای که روابط انسانی فرزندان و یا نوادگان ما رو قراره که دستخوش تغییر کنه، بنیاد خانواده رو از هم بپاشونه و صفر و یک رو به جاهایی که نباید، بکشونه!

من از هوش مصنوعی هراس دارم چون ...
مثل هر فناوری‌ دیگه‌ای که اگر دست نااهلش بیوفتد می‌تواند بسیار خطرناک باشد، هوش مصنوعی هم از این قاعده مستثنی نیست. به طور مثال، دیدیم که فیسبوک چه‌طور در رقابت‌های انتخاباتی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ عمل‌گرا با استفاده از حداقل پیشرفت‌های هوش مصنوعی، جهت‌گیری سیاسی ایجاد کرد. جالب اینجاست که چنین آدمی (مارک زاکربرگ) یکی از مدافعان اصلی هوش مصنوعی در دنیاست حتی بدون اینکه به روی خودش بیاورد که الان که هوش مصنوعی پیشرفت چندانی نکرده،‌ وی برای پول آیندهٔ یک ملت (آمریکا) و شاید هم در دید کلان‌تر، آیندهٔ‌ یک دنیا رو دستخوش تغییر کرده است! و مثلاً در سال ۲۰۴۰ چه تضمینی است که افرادی همچون وی که برای پول دست به هر کاری می‌زنند، از هوش مصنوعی برای از بین بردن یک گروه،‌ نسل و یا حتی یک ملت استفاده نکنند!

گوگل الان آمده و یکسری مرام‌نامه در ارتباط با تحقیق و توسعه در حوزهٔ AI منتشر کرده که در مقالهٔ AI at Google: آشنایی با قوانین گوگل به منظور توسعۀ اپلیکیشن‌های مرتبط با هوش مصنوعی بیشتر می‌تونید با این بحث آشنا شوید. اما چه تضمینی است که اینها فقط شعار نباشند و این دست شرکت‌های بزرگ در ازای میلیون‌ها دلار برای مثلاً وزارت دفاع کشورهای مختلف دست توسعهٔ سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته نزنن که با استفاده از اون‌ها بشه هزاران انسان از همه‌جا بی‌خبر رو آواره نکنن!

ممنون که وقت گذاشتید. جای نظر، انتقاد و پیشنهاد شما در بخش کامنتینگ است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon