زرنگی،‌ زرنگی، زرنگی: اما از نوع حقیرانهٔ آن!

زرنگی،‌ زرنگی، زرنگی: اما از نوع حقیرانهٔ آن!

چند سال پیش در حین رانندگی شدیداً به دنبال جای پارک می‌گشتم تا اینکه بالاخره یک جای پارک پیدا کردم اما این در حالی بود که پیرمردی دنده‌ عقب گرفته بود و می‌خواست آنجا پارک کند اما زرنگی کردم و بلافاصله آن جای پارک را تصاحب کردم! مدتی پس از اون واقعه داشتم این قضیه را برای یک از دوستانم که آدم اهل دلی است تعریف می‌کردم و گفتم خیلی زرنگ‌بازی درآوردم. او هم نَه گذاشت و نَه برداشت و گفت:

آره زرنگی کردی اما از نوع حقیرانه‌ٔ آن!

و قضیه رو خوب برایم شکافت و این در حالی بود که حرفش تأثیر زیادی رویم گذاشت و زمان گذشت تا اینکه چند وقت پیش رفتم میوه‌فروشی (در یکی از شلوغ‌ترین نقاط شهر) و داشتم دنبال جای پارک می‌گشتم تا اینکه دقیقاً جلوی میوه‌فروشی یک جای خالی بود اما به محض اینکه خواستم پارک کنم، دیدم کسی قبل از من روی آن جای پارک حساب کرده و دنده عقب گرفته بود و قصد پارک کردن داشت (دقیقاً مثل ماجرای قبل) اما این بار چون دوست داشتم آدم ... نباشم، نه‌تنها پارک نکردم، بلکه قبل از آن جای پارک ترمز کردم تا اینکه فرد پشت سری من، که به احتمال خیلی زیاد شبیه به ورژن دو سال پیش من بود، نیز نتواند آنجا پارک کند و آن راننده با خیال راحت پارک کرد و من هم زمان قابل‌توجهی دنبال جای پارک گشتم و چند صد متر دورتر پارک کردم و چند کیلو میوه رو با دردسر کول کردم تا به ماشین رسوندم اما شب موقع خواب نسبت به خودم حس خوبی داشتم!

نگاهی به برخی زرنگی‌های حقیرانه در دنیای کسب‌وکار
در دنیای بیزینس هم قضیه به‌نوعی این‌گونه هست. ما یکسری کارها می‌کنیم که همگی به معنای واقعی کلمه زرنگی هستند اما در عین حال از نوع حقیرانهٔ آن! مثلاً

- یک ماه بیمهٔ کارمند رو رَد می‌کنیم و دو ماه رَد نمی‌کنیم.

- پایان ماه از کارمند می‌خواهیم فیشی امضاء کند که در آن نوشته شده «من کلیهٔ حقوق و مزایای خود را تا این لحظه دریافت کرده‌ام» در صورتی که اصلاً این‌طور نیست بلکه می‌خواهیم پایان قرارداد هیچ ادعایی نداشته باشد.

- به مشتری قول می‌دهیم که پروژه‌اش را با فلان فریمورک نسخهٔ آخر کُد بزنیم، اما با نسخهٔ قدیمی این کار رو می‌کنیم که ممکن است آسیب‌پذیر باشد و پرفورمنس آن به خوبی ریلیس آخر نباشد و او هم هرگز نمی‌فهمد.

- به کارمندان قول می‌دهیم که آن‌ها را در سود هم شریک کنیم اما در نهایت به ایشان می‌گوییم که این پروژه سودده نبود و کارمند رو می‌پیچونیم.

- به کارمند قول می‌دهیم که پروموشن به وی بدهیم، اما می‌گوییم که تو آن‌قدر خوب نبودی که این کار عملی بشه! ایشالا سال بعد.

در واقع، چیزهایی از این دست همگی زرنگی هستند، که خیلی هم به آدم مَزه می‌دهند، اما جُملگی زرنگی از نوع حقیرانهٔ آنند و تصمیم نهایی با خود ماست که بخواهیم زرنگی ما از چه جنسی باشد.

آیا شما هم تاکنون زرنگی‌هایی از این دست را تجربه کرده‌اید؟ ممنون که وقت گذاشتید. جای نظر، انتقاد و پیشنهاد شما در بخش کامنتینگ است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon