کُد خوب هم می‌تونه باقیات الصالحات باشه!

کُد خوب هم می‌تونه باقیات الصالحات باشه!

خیلی از ما آدم‌ها بر این باوریم که:

- صدقه دادن
- خُرما خیرات کردن در روزهای پنج‌شنبه برای اینکه ثوابش به اَمواتمون برسه
- دستگیری از نیازمندان
- مدرسه و مسجد ساختن
- در خیریه‌ها فعالیت کردن

و کارهایی از این دست به نوعی باقیات الصالحات هستن. مسلماً کارهایی از این دست به نوبهٔ خود خوب هستن اما ... اما به معنای واقعی کلمه به یک چیز اعتقاد دارم و اون هم اینکه کار خوب کردن هم به نوعی باقیات الصالحات هستش! اجازه بدین برای روشن‌تر شدن موضوع، چند مثال بزنم.

اگر سرویسی به مشتریان ارائه کنیم که دردی رو از اونها دوا کنه، مشکلی رو مرتفع کنه و در یک کلام زندگی آدم‌ها رو راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر کنه، این خودش نوعی کار خِیر هست چرا که اگه مشتری با محصول یا سرویسمون حال کنه و راضی باشه، بدون شک یک «خدا بیامرزه امواتش رو» زیر لَب خواهد گفت. این‌طور نیست؟

اگه کارآفرینی باشیم که به جای مدیریت پرسنل، اونها را رهبری کنیم و چیزی یادشون بدیم و خلائی که دانشگاه‌ها نتونستن پُر کنن رو جبران کنیم، نتیجه این خواهد شد که یک نفر، خواه پیشمون بمونه و خواه بره جای دیگه کار کنه، وارد بازار کار شده و می‌تونه ارزش‌آفرینی کنه، تشکیل خانواده بده و کلی سود به بقیهٔ جامعه برسونه و شک نداشته باشیم که اون آدم تا آخر عمر ما رو به خاطر خواهد داشت و شاید هرازچندگاهی یک فاتحه برای امواتمون بفرسته. این‌طور نیست؟

اعتقاد دارم در بستر وب هم اگه کسی بتونه آموزش آنلاین خوب بده و کاربرانش رو توانمند کنه، کلی فایده داره که از اون جمله می‌شه به جلوگیری از آلوده‌تر شدن هوا، جلوگیری از قطع بیشتر درختان، صرفه‌جویی در زمان آدم‌ها و خیلی فواید دیگه اشاره کرد و این خودش نوعی باقیات الصالحات هستش. این‌طور نیست؟

نرم‌افزار خوب چه‌طور می‌تونه باقیات الصالحات برامون باشه؟
فرض کنید یک RESTful API بنویسیم که کار بقیهٔ دولوپرها رو آسون‌تر کنه، یک کُدی بزنیم که یک ثانیه زودتر اجرا بشه و پرفورمنس نرم‌افزاری که هزاران نفر ازش استفاده می‌کنن رو بالاتر ببره (که با یک جمع جبری می‌شه به این نتیجه رسید که در سال هزاران نفر/ساعت صرفه‌جویی می‌شه) و کارهایی از این است به نظرم باقیات الصالحات هست چون در یک کلام، به بقیه داره خِیر می‌رسونه. این‌طور نیست؟

اگه خدا می‌گه «اون دنیا مو رو از ماست بیرون می‌کشم»، پس کسانی که با یک کار، سرویس یا محصول خوب دنیا رو به جای بهتری برای زندگی کردن دیگران تبدیل کرده‌اند هم از این قضیه سود خواهند برد. با این تفاسیر، کیفیت دائمی رو هرگز فدای سود کوتاه مدت نکنیم چرا که علاوه بر ساخت این دنیا، اون دنیامون رو هم خواهیم ساخت! این‌طور نیست؟

ممنون که وقت گذاشتید. جای نظر، انتقاد و پیشنهاد شما در بخش کامنتینگ است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon