رختخواب، یخچال و تلویزیون: سه چیزی که راندمان فریلنسرها را پایین می‌آورد!

رختخواب، یخچال و تلویزیون: سه چیزی که راندمان فریلنسرها را پایین می‌آورد!

چند وقتی است که می‌خواهم در مورد معایب و مزایای فریلنسری چیزی بنویسیم که ایده‌ٔ اصلی‌ام خورد به ماه رمضان و گفتم هر دو رو تجمیع کنم و یک پست بنویسیم.

در کل، یکسری حوزه‌ها هست که در آن‌ها فریلنسری رو بیشتر از سایر حوزه‌ها می‌بینیم که برخی از مهم‌ترینشون عبارتند از:

- ترجمه و تألیف
- گرافیک
- توسعهٔ نرم‌افزار
- تایپ
- سئو
- R & D و غیره

باتوجه به اینکه ما دولوپر هستیم، می‌خواهم در ادامه تمرکز رو بگذرام روی «کار به عنوان یک دولوپر فریلنسر». خب نیاز به توضیح نیست که فریلنسری مثل هر روش کار کردن دیگه‌ای معایب و مزایای خاص خودش رو داره. به طور مثال، برخی از مهم‌ترین مزایای فریلنسری عبارتند از:

- هر موقع که بخواهید می‌خوابید و هر موقع هم که بخواهید از خواب بیدار می‌شوید.
- نیاز به پوشیدن لباس به هر شکلیش (رسمی، غیررسمی، لباس فرم و ...) نیست.
- هزینهٔ تردد از منزل تا محل کار و بالعکس از بین می‌ره.
- اگر آدم درون‌گرایی باشید، دیگه تعامل با دیگر افراد اذیتتون نمی‌کنه.
- در انتخاب شیوهٔ کار و همچنین انتخاب مشتریان از آزادی عمل بیشتری برخوردارید و بسیار مزیت خوب دیگه.

ولی به خاطر داشته باشید که فریلنسری خالی از عیب هم نیست به طوری که:

- احتمال اینکه با مشتری سر قرارداد به مشکل بخورید خیلی زیاده.
- گاهی به مدت چند ماه خبری از مشتری -و بالتبع پول- نیست.
- از تجربیات دیگر دولوپرهای همکار در صورت بروز مشکل خبری نیست بلکه همه چیز مجازی است بدین شکل که باید مثلاً ایمیل بزنید برای علی و ازش راهنمایی بگیرید.
- خیلی از پروژه‌های بزرگ رو کسب‌وکارها جرأت نمی‌کنند به فریلنسرها بدهند (و حق هم دارند!)
- و دیگر چیزهایی از این دست

اما آنچه در ادامه می‌خواهم عرض کنم یک روی دیگر سکه هست. همان‌طور که از عنوان این پست مشخصه، می‌خواهم بخشی از چالش‌های فریلنسری رو بازگو کنم که گرچه ساده و خنده‌دار به نظر می‌رسه، اما اگر در موردشون احتیاط نشه، می‌تونه خیلی آسیب به کسب‌وکار شما بزنه!

چرا و چگونه رختخواب، یخچال فریزر و تلویزیون راندمان فریلنسرها رو پایین میارن؟
در پاسخ به این سؤال، چه چیزی بهتر از ذکر تجربیات شخصی خودم که مدتی به این صورت کار کردم. 

وقتی که شما یک دولوپر فریلنسر هستید و در منزل کد می‌زنید، خیلی دستتون باز هست در مورد هر چیزی. مثلاً می‌تونید با لباس منزل و حتی بدون لباس بنشینید پشت سیستم و کار کنید، برای رفع خستگی می‌تونید چرتی بزنید و یا بزنید BBC، ببنید دنیا دست کیه و کارهایی از این دست اما همین مسائل خیلی راحت و زیرپوستی می‌تونه راندمان شما رو پایین بیاره! می‌پرسید چگونه؟ عرض می‌کنم.

فرض کنیم مشغول کار هستیم و به باگی می‌خوریم که به معنای واقعی کلمه باگ هست و اصلاً راه به جایی نمی‌بریم. خب وقتی که در شرکتی در حال کدنویسی هستیم و با چنین شرایطی روبه‌رو می‌شویم، مجبوریم بنشینیم پشت میز و حتی اگر دیباگ هم نکنیم، بالاجبار باید به مانیتور زول بزنیم اما وقتی که به عنوان یک دولوپر فریلنسر کار می‌کنیم و در منزل هستیم، در چنین مواقعی یکی از راحت‌ترین سولوشن‌ها این هست که برید و روی تخت دراز بکشید تا ایدهٔ جدیدی به ذهنتون برسه اما ... 

اما در کمال ناباوری می‌بینید که خوابتون برد و پس از ۳ الی ۴ ساعت بیدار می‌شوید و می‌بینید که بخش قابل‌توجهی از روز (که من بهش معمولاً می‌گم گُل هندونه) رو از دست داده‌اید!

یا گاهی اوقات داریم یک فانکشن خفن می‌نویسیم و وسط‌هاش خسته می‌شیم؛ با خودمون می‌گیم برم یه پنج دقیقه تلویزیون نگاه کنم که خستگی از تنم در بیاد. می‌زنیم BBC ببینیم دنیا چه خبره، یهو می‌بینیم که مثلاً خبر کشت‌وکشتار، اعتصاب، زلزله و یا حتی تجاوز یک ناظم به بچه‌های مدرسه رو منتشر می‌کنه و کلاً اعصابمون به هم می‌ریزه و دیگه اصلاً دست و دلمون به کد زدن نمی‌ره!

یک زمانی بود که من عادت کرده‌ بودم راه‌ به راه درب یخچال رو باز کنم و نگاه کنم ببینم چیزی پیدا می‌کنم برای خوردن و این در حالی بود که خوب می‌دونستم به جز شلغم، کرفس، رب گوجه فرنگی، ترشی، لیمو ترش، سس مایونز، آبغوره، کاهو و چیزهایی از این دست هیچ چیز دیگه‌ای نیست، اما باز هم بر حسب عادت می‌رفتم سر یخچال و این در حالی هست که وقتی در شرکتی مشغول به کار هستیم، از چنین چیزی خبری نیست و نهایت خوراکی لاکچری به یک چای ختم می‌شه!

مسائلی از این دست که خیلی ساده و بدیهی به نظر می‌رسن، خیلی ساده هم می‌تونن راندمان ما رو در حین انجام کار پایین بیارن اما اینها برای ماه‌های عادی سال هست و اگر مثلا در ماه رمضان باشیم و روزه هم بگیریم، می‌بینیم که در کمال ناباوری راندمان بالاتر می‌رود! می‌پرسید چرا؟ عرض می‌کنم.

خب آدم گرسنه که اصلاً خوابش نمی‌بره. همچنین سر یخچال هم که نمی‌شه رفت و فقط می‌مونه تلویزیون که اون هم (خواه بخواهیم BBC نگاه کنیم و خواه PMC) بدون یک چای، یک سیب، دو تا شکلات،‌ یک شیرینی و به طور کلی خوراکی که مزه نمی‌ده!

همین می‌شه که چالش‌های فوق‌الذکر (رختخواب، یخچال فریزر و تلویزیون) که در ماه‌های عادی راندمانم رو به شکل عجیبی پایین می‌یارن، در ماه رمضان یک نقطه قوت محسوب می‌شن.

ممنون که وقت گذاشتید. جای نظر، انتقاد و پیشنهاد شما در بخش کامنتینگ است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon