تجربه‌ای ارزشمند از کار در تیم منابع انسانی یک شرکت نرم‌افزاری

تجربه‌ای ارزشمند از کار در تیم منابع انسانی یک شرکت نرم‌افزاری

الان ساعت ۲:۲۲ صبح هست و بی‌خوابی باعث شدم دست به قلم (ببخشید دست به کیبورد) بشم و کمی از تجربیات در حوزهٔ منابع انسانی بگم (البته برخی به درستی بر این باورند که به جای منابع انسانی باید گفت سرمایه‌های انسانی چون استفاده از واژهٔ منبع برای آدم یک طوری است!)

قبلاً در مقاله‌ای تحت عنوان «چگونه یک روزمهٔ خوب به عنوان برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده بنویسیم؟» یکسری چیزها در مورد نحوهٔ طراحی یک روزمه بر اساس تجربیاتم نوشتم که از طریق لینک https://goo.gl/vhYF5C در دسترس هست اما چیزی که در ادامه می‌خواهم عرض کنم، چند مثال واقعی از اشتباهاتی است که در نوشتن رزومه مرتکب می‌شیم که در نهایت در روز مصاحبه گیر خواهیم افتاد!

روال کار ما بدین صورت بود که رزومه‌ها برای ایمیلی خاص ارسال می‌شدن و اون‌ها رو دونه‌دونه یک بررسی کلی می‌کردیم و اگر موردی بود که حس می‌کردیم حرفی برای گفتن داره، دعوتش می‌کردیم برای مصاحبهٔ حضوری اما سؤال اینجاست که بر اساس چه الگوریتمی آدم‌ها رو دعوت می‌کردیم؟

اوایل که بی‌تجربه بودم (البته الان هم توفیق چندانی حاصل نشده) بر اساس تعداد صفحات رزومه + تعداد نرم‌افزارها، تعداد زبان‌های برنامه‌نویسی، تعداد لایبرری‌ها و فریمورک‌ها و چیزهایی از این دست که متقاضی ادعا می‌کرد بلد هست تصمیم می‌گرفتم. مثلاً یک رزومه‌ای بود که ادعا می‌کرد سرچ اِنجین نوشته و کارهای عجیب و غریبی از این دست.

من به همراه سایر همکاران در دپارتمان HR آن‌قدر در فرایند جذب اشتباه کردیم و بهایش رو هم دادیم که یک روزی بالاخره نشستیم گفتیم بیاییم اون الگوریتم کذایی رو تغییر بدیم که هرچی می‌کشیم از دست همون هست!

مثلاً دیگه به این نتیجه رسیدیم که در ۹۹٪ موارد، رزومه‌های طولانی و دولوپرهایی که ادعا می‌کردن مثلاً زبان‌های جاوا، سی‌شارپ، پی‌اچ‌پی، جاوااسکریپت و ... رو بلدن همه فِیک (ساختگی) بودن و این‌قدر به این نتیجه‌‌گیری خود مطمئن شده‌ بودیم که اگر از سمت CEO (مدیرعامل) فردی معرفی می‌شد که باید باهاش مصاحبه می‌کردیم و چنین رزومه‌ای داشت، حاضر بودیم شرط‌بندی‌های سنگین سر صحت ادعامون انجام بدیم! علاوه بر این، یک مصاحبهٔ تلفنی رو هم در پروسهٔ جذب گنجوندیم تا یکسری پشت خط تلفن فیلتر بشن.

در نهایت، یک تعداد می‌موندن که برای مصاحبهٔ حضوری دعوت می‌شدن اما در حدود نیم ساعت بحث، اصلاً نمی‌شه به صحت ادعای مصاحبه‌شونده هم از دید Hard Skills و هم از دید Soft Skills پی برد؛ لذا اگر سر مباحث اصلی مثل شرح وظایف، حقوق و ... به توافق می‌رسیدیم، شرایط کار رو به صورت زیر اعلام می‌کردیم:

- دو هفته آزمایشی 
- اگر دو هفته با موفقیت طی می‌شد، قرارداد رسمی یک ماهه
- اگر دورهٔ یک ماهه با موفقیت طی می‌شد، قرارداد رسمی سه ماهه
- اگر دورهٔ سه ماهه با موفقیت طی می‌شد، قرارداد رسمی شش ماهه
- و اگر هم دورهٔ شش ماهه با موفقیت طی می‌شد، قرارداد رسمی یک ساله و الی آخر

نتیجه‌گیری
اگر می‌خواهید رزومه بنویسید، نظرم این هست که موارد زیر رو حتماً رعایت کنید:

- اصلاً بزرگ‌نمایی نکنید و عین واقعیت رو بنویسید چون بالاخره روزی گَندش در‌میاد!
- توانایی کار کردن با چیزهایی مثل آفیس، پاورپوینت و دیگر نرم‌افزارهایی از این دست رو ننویسید چون بیشتر آنکه رزومه رو وزین کنه، اون رو ...
- سعی کنید کل ماجرا رو در یک صفحه خلاصه کنید.
- مدارکی از مثلاً فلان مؤسسه آموزش برنامه‌نویسی و ... خیلی از مسئولین HR دلبری نمی‌کنن!
- اول روی فناوری‌هایی که همین الان دارید باهاش کار می‌کنید مانور بدید سپس کارهای عجیب و غریبی که با اون فناوری‌ها تونستید انجام بدید.
- اگر از شما سؤالی شد که جوابش رو نمی‌دونستید، به جای گفتن خزعبلات، خیلی راحت بگید که نمی‌دونم چون ریسکش کمتر هست.
- اگر ادعا می‌کنید که زبان انگلیسی شما عالی است اما در واقعیت این‌طور نیست، خیلی مراقب باشید چون ممکنه یک از خدا بی‌خبری (مثل خودم) یهو شروع کنه به انگلیسی مصاحبه کردن و اونجاست که ...

ممنون که وقت گذاشتید. جای نظر، انتقاد و پیشنهاد شما در بخش کامنتینگ است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon