Embedded (سیستم‌های امبدد)

Embedded System یا به طور خلاصه Embedded، اصطلاحی است که به سیستم‌هایی متشکل از نرم‌افزار و سخت‌افزار اشاره دارد که برای اجرا نیازی به نرم‌افزار یا سخت‌افزارهای جانبی نداشته و کاملاً مستقل بوده و این در حالی است که به منظور انجام کار خاصی طراحی شده‌اند.

برای مثال، از جملهٔ این دست سیستم‌ها می‌توان به تجهیزات پزشکی، تجهیزات الکترونیک خودروها، لوازم منزل مثل یخچال‌فریزر، اسباب‌بازی‌، موبایل، پهپاد، گجت‌های پوشیدنی و ... اشاره کرد. 

همان‌طور که گفته شد، سیستم‌های امبدد صرفاً برای انجام کار خاصی در نظر گرفته شده‌اند و این در حالی است که برخی از آنها، همچون سیستم‌های به‌ کار رفته در یخچال‌فریز، دارای رابط کاربری (UI) نبوده چراکه اصلاً نیازی هم به رابط کاربری ندارند اما برخی سیستم‌های امبدد پیشرفته‌تر همچون تلفن همراه که پیچیده‌تر بوده و کارهای به‌مراتب متنوع‌تری را انجام می‌دهند دارای رابط کاربری می‌باشند.

باتوجه به اینکه سیستم‌های امبدد دارای منابع کامپیوتری محدودی هستند، نوشتن برنامه‌ برای چنین سیستم‌هایی بسیار تخصصی بوده که نیازمند دانش هم در زمینه‌ٔ سخت‌افزار و هم نرم‌افزار است. سیستم‌عاملی هم که در این‌گونه سیستم‌ها معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد، نسخه‌‌ای سبک‌‌سازی شده از لینوکس است.

در بحث سیستم‌های Embedded و یا IoT،‌ زبان برنامه‌نویسی C بیش از سایر زبان‌ها کاربرد دارد چراکه پس از زبان اسمبلی، نسبت به سایر زبان‌ها امکان تعامل بیشتری با سخت‌افزار به‌صورت مستقیم را دارا است. از دیگر زبان‌هایی که برای کدنویسی این‌گونه سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به Java و یا ++C و یا زبانی همچون Python اشاره کرد که این مورد آخر بیشتر در بحث کدنویسی برای Raspberry Pi مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم‌های امبدد می‌توانند مبتنی بر Microprocessor و یا Microcontroller باشند و این در حالی است که در هر ۲ مورد، این دست سیستم‌ها دارای یک Integrated Circuit یا به طور خلاصه IC در قلب دیوایس هستند که مسئول انجام محاسبات Real-time (در لحظه) است.

در ظاهر، تفاوت چندانی میان Microprocessor و Microcontroller وجود ندارد اما این در حالی است که میکروپروسسورها صرفاً دارای یک CPU بوده و از همین روی نیازمند تجهیزات دیگری همچون مموری و غیره هستند اما میکروکنترلرها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به‌صورت یک پک کامل بوده و برای کارکرد، نیازمند دیوایس‌های دیگری نیستند. به‌عبارت دیگر، میکروکنترلرها علاوه‌ بر برخورداری از یک CPU،‌ حاوی RAM، پورت‌های ارتباطی و غیره نیز هستند.

از جمله کمپانی‌های سازندهٔ چیپ‌های سیستم‌های امبدد هم می‌توان به Apple ،IBM و Intel اشاره کرد اما باتوجه به رونق بیش از پیش اینترنت اشیاء (IoT)، روز به روز به تعداد شرکت‌های سازندهٔ تجهیزات سیستم‌های امبدد افزوده می‌شود.

online-support-icon