First Generation Language (زبان برنامه‌نویسی نسل اول)

در صنعت کامپیوتر، 1GL یا First Generation Language به Machine Language (زبان ماشین) یا همان صفر و یک اشاره دارد. در زبان ماشین -که یک زبان سطح پایین است- به‌جای آن‌که از دستورات انگلیسی استفاده شده باشد، از اعداد ۰ و ۱ برای نوشتن دستورات استفاده شده است. 

برای آن‌که بفهمیم زبان ماشین چگونه کار می کند، ابتدا می‌بایست درک کنیم که پردازنده‌ها چگونه کار می‌کنند. اساساً یک پردازنده از میلیون‌ها سوییچ بسیار کوچک که می‌توانند خاموش و روشن شوند تشکیل شده است؛ حال با خاموش یا روشن کردن برخی از سوییچ‌های خاص، می‌توان از پردازنده خواست تا کار خاصی را انجام دهد.

به‌جای روشن یا خاموش کردن این سوییچ‌ها به‌صورت دستی، زبان ماشین یا همان زبان صفر و یک این امکان را به شما می‌دهد تا با 0 (به‌معنی خاموش) و 1 (به‌معنی روشن) این سوییچ‌ها را خاموش و روشن کنید.

با‌توجه به این‌که نوشتن برنامه‌های کامپیوتری به زبان باینری یا همان زبان ماشین کاری بسیار طاقت‌فرسا بوده و از سوی دیگر احتمال بروز اشتباه هم در آن زیاد است، دانشمندان علوم کامپیوتری زبانی تحت عنوان اسمبلی را طراحی کردند که بیشتر شبیه به زبان محاوره‌ای است.

online-support-icon