Absolute Link (لینک‌های مطلق)

Absolute Link (لینک مطلق) به یک Hyperlink‌ گفته می‌شود که حاوی یک URL کامل است که دربرگیرندهٔ تمامی اطلاعاتی است که برای باز کردن یک صفحه از وب‌سایت در شبکهٔ اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد که این اطلاعات عبارتند از:
- پروتکل قابل استفاده همچون HTTPS یا FTP
- نام دامنهٔ سایت
- نام دایرکتوری
- و نام فایل مثلاً html.

همواره به یاد داشته باشیم که Absolute Link‌ آدرسی منحصربه‌فرد بوده و هرگز و تحت هیچ عنوان نمی‌توانیم دو لینک از این جنس با آدرس‌هایی مشابه تحت شبکهٔ اینترنت داشته باشیم.

به‌طور‌کلی، لینک‌ها را می‌توان به دو گروه Absolute و Relative تقسیم‌بندی کرد که می‌توان آن‌ها را به ترتیب تحت عناوین «مطلق» و «نسبی» ترجمه کرد. همان‌طور که پیش از این گفتیم، لینک‌های مطلق حاوی یک آدرس کامل اینترنتی هستند اما این درحالی است که لینک‌های نسبی صرفاً حاوی بخشی از این آدرس هستند و برای آن‌که عینیت پیدا کنند، باید تحت یک دامین خاص مورد استفاده قرار گیرند. برای روشن‌تر شدن تفاوت این لینک‌ها، به دو مثال زیر توجه کنید:

https://sokanacademy.com/glossary

لینک فوق، یک لینک مطلق است چرا که حاوی پروتکل اس‌اس‌ال (https)، نام دامنه (sokanacademy.com) و دایرکتوری (glossary) است. نسخهٔ نسبی این لینک به‌صورت زیر خواهد بود:

/glossary

لینک‌های Relative تاحدودی سریع‌تر از لینک‌های Absolute هستند چراکه وقتی مرورگر با چنین لینک‌هایی مواجه می‌شود، اصلاً نیازی نخواهد داشت تا ابتدا اقدام به یافتن سایت کرده سپس صفحهٔ مد‌نظر را داخلش بیابد بلکه می‌داند که لینک مدنظر داخل دامینی که پیش از این یافته شده است قرار دارد.

online-support-icon