حکم شرعی و قانونی Web Scrapping چیست؟‌ ( سرقت بانک اطلاعاتی )

یه اپلیکیشن هست که میخواهد در زمینه کسب و کار فعالیت کنه به این صورت که کسب و کارها در اپلیکیشن ثبت میشوند و کاربران میتوانند از طریق این اپلیکیشن به کسب و کارها در شهر خودشون دسترسی داشته باشند. حالا چون تازه کار خودش رو شروع کرده و نیاز به بانک اطلاعاتی داره قصد داره از دیگر سامانه هایی که در این زمینه کار میکنند و بانک اطلاعاتی خوبی دارند به روش web scrapping اطلاعات رو دریافت و در دیتابیس خودش ذخیره کنه. البته نه همه اطلاعات رو که باعث متوجه شدن صاحب اون سامانه بشه. به نظر شما این کار از لحاظ قانونی، شرعی یا انسانی درسته؟
پاسخ ها

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش
الان این سوال در حوزه IT هست؟ حکم شرعی؟قانونی؟ برای اطلاع از شرعی بودنش به مرجع تقلید رجوع شود. قانونی بودنش رو هم از وکیل یا قاضی بپرسید. ولی از لحاظ اخلاقی و انسانی کار پسندیده‌ای نیست.
sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش
به نظرم نیاز هست به عقل رجوع کرد به جای مرجع تقلید. مرجع تقلید چه میدونه کپی رایت یعنی چی؟ از لحاظ انسانی شرعی و عرفی به نظرم مشکل داره مگر اینکه اجازه کتبی بگیرید
sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش

دقیقا.از مرجع تقلید سوالات زناشویی بپرسید بهتره.توی اون زمینه‌ها تا ته ماجرا رو رفتن

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش
سلام خدمت شما کاربر گرامی. بیایید کمی از دید فنی به این قضیه نگاه کنیم. اصلا چرا نیاز به web scrapping احساس میشه؟ خب اگر یک مجموعه به قدری خوب باشه که بشه از اطلاعاتش استفاده درست کرد و برای موضوعات و مقاصد دیگه ازش بهره برد، درستش این هست که خودش یکسری API در اختیار کاربران یا دقیقتر بگیم دولوپر ها قرار بده تا بقیه هم بتونند از این اطلاعات استفاده کنند و شاید این وسط یک دولوپر با ترکیب کردن چند تا از این API ها بتونه یه کار قشنگ و کاربردی انجام بده. ولی خب از اونجایی که در کشور ما خیلی از این اصول رعایت نمیشه، متاسفانه شاهد هستیم که مجموعه های بزرگ هم حتی چنین API هایی رو ارائه نمیدهند و خب این در حالی است که هر مجموعه معروف خارجی رو مثال بزنید، چنین قابلیت هایی دارند. از فیسبوک و اینستاگرام گرفته تا الی آخر. خب اینجا تقریبا با دو حالت بیشتر روبرو نیستیم. یا اینکه این سامانه مورد نظر شما، توجهی به این موضوع نداره و اصلا براش مهم نیست که API ارائه بده یا نه و یا اینکه این یک تصمیم هوشیارانه هست و با توجه به سیاست های خودشون، دوست ندارند همچین کاری کنند. در آخر با توجه به این موارد، به نظرم در حد یک اطلاع رسانی و یا یک ایمیل ساده میتونه تکلیف شما رو تا حدی مشخص کنه که در صورت انجام دادن همچین کاری وجدانتون راحت باشه. برای شما آرزوی موفقیت میکنم.
sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش
حسین آقای عزیز با سلام پاسخ شما خیلی بستگی به جایی داره که قراره ازش اطلاعات جمع کنید، خیلی هم سخت و پیچیده نیست به نظرم. اگر اون مرجع شما به شما یا هر کس دیگری این اجازه رو داده که از اطلاعاتش استفاده کنید، قانون و شرع هم طبیعتاً همراه شماست، اما اگر مثل همین سکان آکادمی که پایین همین صفحه هم موارد قانونی (و طبعاً شرعی) رو نوشته که هر گونه کپی برداری از مطالب سایت غیر قانونی و غیر مجاز هست، طبیعتاٌ از لحاظ شرعی و قانونی و در نهایت انسانی کار درستی نیست. اگر هم اشاره ای به این موضوعات در سایت مورد نظر پیدا نکردید که با سوال پرسیدن دغدغه‌ی خودتون رو رفع کنید، یا ایمیل یا یک تماس بگیرید ازشون بپرسید که آیا رضایت دارند یا نه و خلاص. موفق باشید.
sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش
درود بر شما دوست عزیز توضیحات دوستان بسیار خوب و کامل بود و صرفا در جهت تکمیل صحبت ها: جدای از بحث دینی و شرعی، در خارج از ایران حق و حقوق مربوط به مسئله Web Scrapping به عهده صاحب وب سایت گذاشته شده، یعنی شما بر فرض وب سایت x رو Craw میکنین، در صورتی که خود وب سایت در بخش Terms & Condition اشاره ای به این موضوع نکنه کار شما کاملا قانونیه و اون وب سایت نمیتونه هیچگونه ادعای قانونی نسبت به محتوایی که شما به دست آوردین داشته باشه، البته در اینجا کمی تبصره وجود داره که اگر شما محتوای به دست اومده رو صرفا به صورت کلی و برای استفاده آماری جمع آوری کنین مشکلی ندارد و در کل مسائل دیگه که بیشتر جنبه اخلاقی مد نظره و نه صرفا قانونی (مسلما بسیاری مسائل هستن که از نظر قانونی درسته ولی اخلاقی خیر!)
sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش
متشکرم از پاسخ دوستان. به نظرم وقتی که در وبسایت در بخش Terms & Condition ذکر شده باشه که مجاز نیست خوب مسلما کار درستی نخواهد بود.
online-support-icon