راهنمایی درمورد انتخاب رشته ی تحصیلی کامپیوتر و برنامه نویسی

سلام به عزیزان روزتون بخیر طاعات عبادات قبول .ممنون میشم از عزیزان با تجربه در برنامه نویسی بهم کنن.

بنده۱۸ سالمه و دارم برای کنکور ۹۸اماده میشم و رشتم ریاضیه چند وقتیه دارم برایه رشته داخل دانشگاه تحقیق میکنم.من شخصا علاقه خیلی زیادی به دنیای it دارم به خصوص به دنیای موبایل ها.خیلی دوست دارم برای دانشگاه برم سمته کامپیوتر و گرایشات این رشته ولی خب یکسری ترس ها دارم.

اول اینکه من برنامه نویسی بلد نیستم میخوام بدونم میتونم در کناره دانشگاه از صفر برنامه نویسی رو شروع کنم؟(کلا کاری که انجام دادم شاید مربوط شه به برنامه نویسی اونم عوض کردن رام و کرنله موبایل و بعضی وقتا دستکاریه رام و کرنل😁😂)در ضمن زبانمم خوبه.یکبارم سعی کردم پایتون رو یاد بگیرم ولی اموزشی که خریدم خیلی بد بود اصلا درست توضیح نمیداد منم بیخیالش شدم.

و اینکه چقدر زمان میبره که ینفر تو برنامه نویسی حرفه ای شه؟

سوال دیگمم اینه من شنیدم تویه کار برنامه نویسی هم مافیا وجود داره و اینکه نمیزارن خوب پیشرفت کنی راجبه اینم اگر میشه یک نظری بدین.

پاسخ ها

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 5 سال پیش

سلام.اولا تبریک میگم به شما که از الان به فکر آینده هستید.

در ابتدا لازم هست تو چیز رو کاملا از هم تفکیک کنید : 1)برنامه نویسی 2)علوم کامپیوتر

ببینید تحصیلات آکادمیک رشته کامپیوتر در ایران و اکثر کشور های دنیا مثل آمریکا، اونطور عملی و تجاری که فکر میکنید نیست و کاملا علم محور هست. مثلا شما در این رشته قرار نیست مباحث روزی مثل UI-UX و یا سئو و یا خیلی مسائل تجاری یاد بگیرید، این جور دروس بیشتر مربوط به دوره های کالج (چیزی شبیه به دانشگاه علمی کاربردی ولی نه دقیقا) یک یا دو ساله هست که فقط در یک چیز مثلا در توسعه برنامه Android متخصص میشوید.

تحصیل کامپیوتر به صورت آکادمیک شامل علوم کامپیوتری مثل الگوریتم ها، ساختمان داده، ریز پردازنده ها، مدار های منطقی، نظریه زبان ها و ... میشود که درسته از لحاظ علمی کاملا ارزشمند هستند، ولی اونقدر که تصور میکنید کاربردی نیستند.

رشته کامپیوتر در دانشگاه ذهن شما رو کاملا آماده میکنه و یک دید عالی از تفکر درست و سیستماتیک به شما میده که میتونید به راحتی به هر زبانی که دوست داشتید برنامه نویسی کنید، راه حل پیدا کنید، راهکار طراحی کنید و ...

بنیان و اساس علم رایانه هم ریاضیات و تفکر منطقی هست. اگر در منطق و استدلال و ریاضیات و احتمالات ضعیف هستید این رشته رو انتخاب نکنید و رشته ای دیگه ای تحصیل کنید و صرفا بر اساس علاقه مهارت کامپیوتری خودتون رو توسعه بدید.برای دانشگاه هم توصیه میکنم تو دانشگاه خوب حتی خیلی دور تحصیل کنید تا اینکه دانشگاه ضعیف و یا متوسط ولی نزدیک برید.

ولی اگر عاشق منطق و محاسبات هستید و پایه ریاضی خوبی دارید، حتما و شدیدا این رشته رو بهتون توصیه میکنم و تاکید میکنم افرادی در این رشته موفق هستند که هم در تحصیلات آکادمیک خوب عمل کنند چرا که بنیان کار برای پیشرفت در این حوزه هست و هم خودشون رو با مهارت های تجاری روز دنیا به روز نگه میدارند که بتوانند در بازار کار موفق عمل کنند.

وجود مافیا هم اصلا صحت نداره. البته شاید در مراکز دولتی گاها مواردی دیده بشه، ولی امکان نداره فرد توانمندی در حوزه پر رونق آی تی بیکار بمونه. به چیز های منفی فکر نکنید. مثبت فکر کنید و ذهن تون رو درگیر تلاش برای موفقیت کنید و به موانعی که شاید پیش بیاد فکر نکنید.

برای آموزش ویدیویی خوب هم میتونید از آموزش های لیندا استفاده کنید، از سایت git.ir و پی سی دانلود میتونید کورس های آموزشی خوبی پیدا کنید.

با آرزوی موفقیت و نشاط

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 5 سال پیش

خیلی خیلی ممنونم بابت راهنمایی.

یچیزی یادم رفتم بپرسم.اونم اینه که برای برنامه نویسی سیستم قدرتمندی نیازه یا با سیستم های پایین رده هم میشه کار کرد و چیزی درست کرد؟

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 5 سال پیش

خواهش میکنم.

نه سیستم قدرت مندی نیاز نیست.اگر میخواهید اصولی شروع کنید و در دانشگاه هم یکی از گرایش های کامپیوتر رو بخونید، پیشنهاد میکنم با زبان C و کتاب برنامه نویسی زبان C کافمن از انتشارات جنگل شروع کنید. میتونید پی دی اف زبان اصلی ش رو هم از سایت libgen.io دانلود کنید.

عنوان : Problem Solving and Program Design in C

ویرایش هشتم - 8th edition

online-support-icon