سرفصل‌های آموزشی
آموزش پایتون
تاریخچهٔ زبان برنامه‌نویسی پایتون

تاریخچهٔ زبان برنامه‌نویسی پایتون

اگر بخواهیم نگاهی به سیر تاریخی شکل‌گیری زبان برنامه‌نویسی پایتون بیندازیم، باید به سال 1982 بازگردیم زمانی که Guido Van Rossum، خالق زبان برنامه‌نویسی پایتون، فعالیت خود را در مؤسسهٔ تحقیقاتی مرکز ریاضیات و علوم کامپیوتری (CWI) در آمستردام هلند آغاز کرد. گویدو وَن راسوم که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بود، به عنوان برنامه‌نویس به گروه ABC ملحق می‌شود که روی طراحی و پیاده‌سازی یک زبان برنامه‌نویسی با مشخصه‌های ظرافت، سادگی و خوانایی کار می‌کردند اما با گذشت 4 یا 5 سال، هیچ موفقیت مشهودی در پروژهٔ ABC به دست نمی‌آید و پروندهٔ این پروژه بسته می‌شود و از آن پس گویدو وَن راسوم به تیم Amoeba در CWI می‌پیوندد و کار روی توسعهٔ سیستم‌عاملی مبتنی بر کِرنِل آمیب را آغاز می‌کند. در سال 1991، زمانی که مدیر پروژهٔ آمیب برای نشستن بر کرسی استادی یک دانشگاه گروه را ترک می‌کند، گویدو وَن راسوم برای ادامهٔ‌ فعالیت حرفه‌ای خود به تیم مالتی‌مدیا در CWI می‌پیوندد.

در واقع، هدف از ذکر سابقهٔ گویدو وَن راسوم در CWI این است که می‌توان گفت پایتون حاصل سال‌ها تجربهٔ کار وی در CWI بوده است به طوری که او معتقد است ABC الهام‌بخش اصلی زبان برنامه‌نویسی پایتون بوده است و وی همواره به دنبال تحقق بخشیدن به رؤیای ساخت یک زبان ساده بود که اشکالات و شکست‌های ABC را رفع کرده باشد به طوری که می‌توان گفت نیاز به یک زبان سطح بالاتر از C در پروژهٔ آمیب، محرک و انگیزهٔ اصلی گویدو وَن راسوم برای کار روی پایتون بود و این زبان به عنوان یک ابزار مهم توسعهٔ نرم‌افزار در تیم آمیب مورد استفاده قرار گرفت، با این حال هیچ وقت بودجهٔ رسمی از طرف CWI برای توسعهٔ پایتون اختصاص داده نشد!

وجه‌تسمیهٔ پایتون چیست؟

گویدو وَن راسوم پیش از هر چیز تلاش کرد نامی مناسب برای زبان جدیدی که در صدد عرضهٔ آن بود پیدا کند و با توجه به اینکه این زبان جدید از دل پروژهٔ ABC بیرون آمده بود، در ابتدا قصد داشت آن را B بنامد اما متوجه شد زبانی به همین نام وجود دارد. پس از آنکه وی بسیاری از پیشنهادات اعضای گروه را در مورد نام زبان جدید رد کرد، در نهایت تصمیم گرفت اولین نامی را که به ذهنش رسید انتخاب کند که به طور اتفاقی به یاد کمدی محبوبش که آن روزها از شبکهٔ BBC با نام Monty Python’s Flying Circus پخش می‌شد افتاد و به این ترتیب نام Python را برای پروژهٔ جدید خود انتخاب کرد.

    نکته

 تا مدت‌ها خالق این زبان اجازه نمی‌داد تا از تصویر مار پایتون، که گونه‌ای مار است به عنوان نماد این زبان استفاده شود، برای برندسازی این زبان استفاده شود اما اولین بار انتشارات O’Reilly، که معمولاً تصویر یک جانور را روی کتاب‌های خود قرار می‌دهد، از تصویر یک مار روی کتاب آموزش برنامه‌نویسی به زبان پایتون استفاده کرد و بعدها نیز اغلب از تصویر یک مار پایتون به عنوان نمادِ زبان برنامه‌نویسی پایتون استفاده شد.

پس از انتخاب نام، کار روی پروژه از اواخر دسامبر 1989 آغاز شد و در ماه‌های اولیهٔ سال 1990 نسخه‌ای ابتدایی عرضه شد که در مرکز CWI مورد استفاده قرار گرفت اما در بیستم فوریهٔ 1991 نخستین توزیع عمومی پایتون با نام 0.9.0 Python به صورت اپن‌سورس منتشر شد.

بر خلاف زبان ABC، انتشار پایتون با اقبال عمومی مواجه شد و گویدو وَن راسوم از همان ابتدا بازخورهای مثبتی را از سایر دولوپرها دریافت کرد و بدین ترتیب راه برای توسعهٔ یک زبان قدرتمند و در حین حال ساده در صنعت توسعهٔ نرم‌افزار باز شد و از آن پس نسخه‌های متعددی به همراه قابلیت‌های بیشتری منتشر شد و پایتون به جایگاهی رسید که امروزه شاهد آن هستیم.

online-support-icon