لطفا جاواسکریپت مرورگر خود را فعال سازید!

نحوه فعال سازی در کروم
  1. ابتدا باید اینکارو بگنید
  2. بعدش اونکارو
نحوه فعال سازی در فایرفاکس
  1. ابتدا باید اینکارو بگنید
  2. بعدش اونکارو

آموزش پایتون

مولف دوره:
این دوره توسط نرگس اسدی تالیف شده است.

سطح دوره:
سطح این دوره مقدماتی است.

پیش‌نیازها:
پیش نیاز دوره ی آموزش زبان پایتون، دوره ی آموزش اصول برنامه نویسی می باشد.

مدت زمان دوره:
در حال تالیف

همین الان شروع کن

در این دوره ی آموزشی، علاقمندان به فراگیری زبان برنامه نویسی Python می توانند با تاریخچه ی این زبان، اصول کدنویسی با بایتون و مباحث تکمیلی تر همچون شیئ گرایی در این زبان و ... آشنا شوند.

افزایش محبوبیت شبکه جهانی وب و اینترنت در میان کاربران از هر قشری، ماهیت برنامه نویسی را به شدت تغییر داده است و پایتون به عنوان زبان مقدماتی و همه منظوره، جایگاه بسیار خوبی را در میان زبان های برنامه نویسی سطح بالا مانند جاوا و ++C به دست آورده است. اغلب بخاطر بازدهی فزاینده ی پایتون، برنامه نویسان عاشق این زبان برنامه نویسی می شوند.

پایتون یک زبان برنامه نویسی مفسری، شیء گرا و سطح بالا است. این زبان برنامه نویسی می تواند یک انتخاب بسیار خوب برای کسانی باشد که می خواهند برنامه نویسی را آغاز نمایند. سادگی و راحتی یادگیری سینتکس زبان پایتون، باعث خوانایی بهتر این زبان و در نتیجه کاهش هزینه‌های پشتیبانی یک برنامه می شود. زبان پایتون به عنوان زبان چسبی یا glue نیز شناخته شده است، به این معنی که امکان استفاده از کدها و کلاس های نوشته شده به زبان های دیگری مانند C++ و جاوا در این زبان وجود دارد و پایتون کار چسباندن این قطعات و نوشتن بدنه اصلی برنامه را بر عهده دارد. پایتون از ماژول ها و پکیج ها پشتیبانی می کند که باعث ماژولار بودن و استفاده مجدد برنامه می شود. مفسر پایتون و کتابخانه استاندارد و گسترده ی آن، بدون هیچ هزینه ای برای تمامی پلتفرم های اصلی در دسترس است و می توان آن را بطور رایگان توزیع کرد.

از آنجاییکه مرحله ی کامپایل در این زبان وجود ندارد، چرخه ی ویرایش-تست-دیباگ در پایتون همانند زبانهایی مانند پی اچ پی، Lisp و Perl فوق العاده سریع است. دیباگ کردن برنامه های پایتون ساده است و یک باگ یا یک ورودی بد، باعث خرابی کل برنامه نمی شود. دیباگر پایتون، در پایتون نوشته شده است و این نشان از قدرت درونی پایتون دارد. از طرف دیگر، اغلب سریع ترین راه برای دیباگ کردن یک برنامه، اضافه کردن چند دستور print به سورس است: چرخه ی سریع ویرایش-تست-دیباگ این رویکرد را بسیار ساده می کند.

تاریخچه زبان برنامه نویسی پایتون
پایتون زاییده ی افکار آقای خودو فان روسوم بود که در موسسه تحقیقات ملی ریاضی و علوم کامپیوتری هلند توسعه داده شد. در اواخر سال 1989 آقای روسوم به دنبال فعالیتی برای پر کردن اوقات فراغت خود در تعطیلات سال نو بود و از آنجاییکه دفتر کار او تعطیل بود، فقط یک کامپیوتر شخصی داشت. او قبلاً زبان ABC را طراحی کرده بود که با اقبال عمومی مواجه نشد، ولی از نظر روسوم زبان ABC یک زبان اصولی و فوق العاده بود، بنابراین در صدد آمد تا زبانی از نسل ABC را بوجود آورد که ضعف های این زبان را نیز نداشته باشد. بنابراین شروع به نوشتن یک زبان اسکریپتی برای سیستم عامل Amoeba کرد.

به طور کلی، منظور از زبان‌های اسکریپتی زبان‌هایی سطح بالا برای برنامه نویسی است که سورس کد نوشته شده با آن‌ها در حین اجرای کد به جای کامپایل شدن، اصطلاحاً Interprete یا تفسیر می شوند. زبان‌های اسکریپتی -مثل پی اچ پی، پایتون، پرل و …- را به راحتی می‌توان داخل صفحات اچ تی ام ال ادغام نموده و به صفحات وب قابلیت تعاملی شدن را افزود. زبان‌های اسکریپتی امکان توسعه ی سریع نرم‌افزار را به توسعه دهندگان داده و همچنین می‌توانند به سهولت با برنامه‌های نوشته شده با سایر زبان‌های برنامه نویسی ادغام شوند.

در طراحی پایتون، از زبان های دیگری مانند C، Modula-3، C++، Algol-68، Small Talk، Unix shell و به ویژه زبان آموزشی ABC الهام گرفته شده بود. فان روسوم در سال 1991 این زبان را بصورت عمومی منتشر کرد و از آن زمان به بعد گروه زیادی از کاربران مشتاق، از جمله برنامه نویسان حرفه ای، مربیان و محققین علوم کامپیوتری به این زبان روی آوردند. فان روسوم، که همه او را با نام کوچکش یعنی خودو می شناسند و گاهی او را با عنوان BDFL (Benevolent Dictator For Life) به معنی دیکتاتور خیرخواه جاویدان، خطاب می کنند، هنوز هم طراح و توسعه دهنده اصلی پایتون است. در حال حاضر پایتون توسط یک تیم توسعه مرکزی در موسسه تحقیقات ملی ریاضی و علوم کامپیوتری هلند اداره می شود و خودو فان روسوم نقش حیاتی در هدایت پیشرفت این تیم دارد.

پایتون به معنی اژدها است و برخی معتقدند نام این زبان برنامه نویسی از همین نام گرفته شده است ولی در اصل، خودو این نام را از گروه تئاتر محبوبش یعنی گروه کمدی مونتی پایتون گرفته است و حتی احتمالاً بخشی از دلیل نام گذاری IDLE (Integrated DeveLopment Environment) (یکی از IDE های زبان پایتون)، بخاطر یکی از بنیان گذاران این گروه کمدی به نام Eric Idle است.

پایتون دارای کپی رایت است. سورس کدِ پایتون همانند زبان پرل تحت مجوز استفاده عمومی گنو (GPL) در دسترس همگان قرار دارد. تحت این مجوز می توان به رایگان از سورس کد استفاده کرد و در صورت تمایل هزینه آن را پرداخت نمود ولی نباید آن را به نام خودتان معرفی کنید و فقط می توانید تکه کدی که خودتان اضافه نموده اید را به نام خودتان ثبت کنید و همچنین باید شما نیز سورس کد را به رایگان در اختیار دیگران قرار دهید.
لازم به ذکر است که فلسفه و طراحی پایتون بر چندین زبان برنامه نویسی نیز اثر گذاشته است که این زبان ها عبارتند از: Boo، Cobra، ECMAScript، Go، Groovy، OCaml، Ruby، CoffeeScript، Swift.

مزایای زبان برنامه نویسی پایتون
پایتون یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، محاوره ای، شیء گرا و سطح بالا است. پایتون بصورتی طراحی شده است که قابلیت خواندن بالایی دارد. این زبان در جاهایی که زبان های دیگر از نشانه گذاری استفاده می کنند، اغلب از کلمات کلیدی انگلیسی استفاده می کند و ساختارهای مربوط به سینتکس در این زبان کمتر از زبان های دیگر است.

-پایتون تفسیری است: پایتون در زمان اجرا توسط مفسر پردازش می شود. لازم نیست که قبل از اجرای برنامه، کامپایل کنید. از لحاظ این ویژگی پایتون شبیه PERL و PHP است.

-پایتون محاوره ای است: پایتون دو حالت محاوره ای و نرمال دارد. در حالت محاوره ای، برای هر دستوری که نوشته می شود، مفسر پیام هایی را در رابطه با دستور نوشته شده به کاربر نشان میدهد و در واقع با کاربر محاوره می کند. برای مثال اگر شما دستور hello را تایپ کنید، پیغامی به صورت زیر ظاهر می شود:


>>> hello
Traceback (most recent call last):
  File "", line 1, in 
NameError: name 'hello' is not defined
>>> 

از آنجاییکه hello دستور صحیحی در پایتون نیست، پیغام خطا ظاهر می شود و با این روش مفسر با کاربر محاوره می کند و کاربر را از این خطا مطلع می کند. اگر دستور print را که دستور صحیحی در پایتون است به صورت زیر وارد کنیم، نتایج دستور در خط بعدی نمایش داده می شود:


>>> print("Hello World")
Hello World
>>> 

گاهی این حالت محاوره برای کاربران دست و پاگیر می شود و می توان با دستور exit() از حالت محاوره خارج شد و در حالت نرمال برنامه نویسی کرد.

-پایتون شیء گرا است: پایتون از سبک برنامه نویسی شیء گرایی پشتیبانی می کند. به طور کلی، برنامه نویسی شیء گرا به روشی از برنامه نویسی و طراحی زبان اشاره دارد که در آن انواع مختلف داده ها با یکدیگر و با عملیاتی که قرار است بر روی آن داده ها تغییراتی ایجاد کنند ترکیب شده و چیزی به نام Object یا شیء ایجاد می کنند. هدف شیء گرایی مدیریت ساده تر پروژه های بزرگ و در نتیجه افزایش کیفیت و کاهش پروژه های شکست خورده است. هر تغییر در ساختار داده ها نیازمند تغییر در سورس کد است و بالعکس و این در حالی است که برنامه نویسی شیء گرا چالش های این فرایند را به حداقل رسانده است. به عبارت دیگر، هدف از استفاده از سبک شیء گرایی در برنامه نویسی، توسعه ی اشیاء عمومی تر برای استفاده مجدد در پروژه های مختلف است.

-پایتون زبان مناسبی برای افراد مبتدی است: پایتون یک زبان برنامه نویسی فوق العاده برای برنامه نویسان مبتدی است و با استفاده از این زبان می توان طیف وسیعی از اپلیکیشن ها را از پردازش متن ساده گرفته تا مرورگرهای وب و گیم ها، توسعه داد.

-یادگیری آسان: ساختار پایتون ساده است و سینتکس این زبان کاملاً مشخص است. این خصوصیات کمک می کند تا دانشجویان این زبان را به سرعت یاد بگیرند. همچنین پایتون کلمات کلیدی محدودی دارد. کلمات کلیدی، پارامترها یا دستوراتی هستند که هر زبان برنامه نویسی مجموعه ای از آنها را دارد و این کلمات را نمی توان به عنوان اسامی متغیرها استفاده کرد. مثلا print یک کلمه کلیدی در پایتون است که عمل چاپ را اجرا می کند و نمی توان print را به عنوان نام متغیر استفاده کرد. با استفاده از دستور زیر می توان لیست کلمات کلیدی را در هر نسخه از پایتون بدست آورد:


>>> import keyword 
>>> keyword.kwlist
['False', 'None', 'True', 'and', 'as', 'assert', 'break', 'class', 'continue', 'def', 'del', 'elif', 'else', 'except', 'finally', 'for', 'from', 'global', 'if', 'import', 'in', 'is', 'lambda', 'nonlocal', 'not', 'or', 'pass', 'raise', 'return', 'try', 'while', 'with', 'yield']
>>>

همانگونه که مشاهده می کنید پایتون نسخه 3، تعداد 33 کلمه کلیدی دارد که یکی از دلایل یادگیری آسان این زبان برنامه نویسی است.

-خواندن آسان: وضوح کدهای نوشته شده به زبان پایتون بیشتر بوده و کاملا مشهود است.

-نگهداری آسان: نگهداری (شناختن، تصحیح، تطبیق و گسترش) سورس کد پایتون نسبتاً آسان است.

کتابخانه استاندارد گسترده: قسمت عمده ی کتابخانه پایتون قابلیت حمل زیادی دارد، بدین معنی که می توان این کتابخانه ها را در پلتفرم های بسیاری بکار برد، به عنوان مثال می توان در سیستم عامل های یونیکس، ویندوز و مکینتاش از این کتابخانه ها استفاده کرد.

-حالت محاوره ای: پایتون از حالت محاوره ای پشتیبانی می کند که این ویژگی باعث می شود تا تست و دیباگ کردن قسمت های کوچک کد بصورت محاوره ای و پیام هایی که نشان داده می شود، انجام شود.

-قابلیت حمل: پایتون می تواند بر روی طیف گسترده ای از پلتفرم های سخت افزاری اجرا شود و در تمامی پلتفرم ها رابط کاربری مشابهی دارد.

-قابلیت گسترش: می توان ماژول های سطح پایینی به مفسر پایتون اضافه کرد. منظور از ماژول های سطح پایین ، برنامه هایی است که برای حل مسئله ی خاصی نوشته می شود و حالت عمومی ندارد. این ماژول ها برنامه نویسان را قادر می سازند تا ابزارهای مورد نیاز خود برای انجام پروژه مورد نظر را اضافه کرده یا تغییراتی در ابزارهای موجود ایجاد کنند و در نتیجه بصورت موثرتری برنامه نویسی کنند.

پایگاه داده: پایتون واسط هایی به تمام پایگاه داده های بزرگ تجاری مانند IBM DB2، MySQL، Oracle، Microsoft SQLServer، Microsoft Access و ... فراهم آورده است.

-برنامه نویسی GUI: پایتون از اپلیکیشن هایی با رابط گرافیکی کاربر (GUI ) پشتیبانی می کند. این اپلیکیشن ها می توانند برای بسیاری از فراخوانی های سیستمی، کتابخانه ها و سیستم های ویندوز، مانند ویندوز MFC، مکینتاش، و سیستم X Window یونیکس ایجاد شده و به آنها متصل شوند.

-مقیاس پذیری (Scalableility): پایتون برای برنامه های بزرگ پشتیبانی و ساختار بهتری نسبت به اسکریپت نویسی (برنامه نویسی خاص منظوره) ارائه می کند.

جدای از ویژگی های بیان شده، پایتون ویژگی های خوب بسیار دیگری نیز دارد. این زبان برنامه نویسی به همان اندازه که از برنامه نویسی شیء گرا پشتیبانی میکند از برنامه نویسی ساخت یافته و تابعی (در این روش از برنامه نویسی، مراحلی که برای رسیدن به جواب مساله لازم است، مشخص می شود و هر مرحله به مراحل کوچکتر تقسیم شده و به این ترتیب با حل ریز برنامه های کوچکتر و ادغام آنها، جواب کلی مساله حاصل می شود.) نیز پشتیبانی می کند. زبان برنامه نویسی پایتون می تواند هم به عنوان زبان اسکریپت نویسی مورد استفاده قرار گیرد و هم می تواند برای ساخت اپلیکیشن های بزرگ به بایت کدها کامپایل شود. پایتون از گاربیج کالکشن (garbage collection) اتوماتیک پشتیبانی می کند. گاربیج کالکشن حافظه اشغال شده توسط اشیاءی که توسط برنامه استفاده نمی شوند، پاکسازی می کند. پایتون می توان براحتی با C، C++، COM، ActiveX، CORBA و Java یکپارچه شود.

معایب زبان برنامه نویسی پایتون
هر زبان برنامه نویسی علاوه بر مزایای منحصر به فردی که دارا است، از یکسری معایب نیز برخوردار است که زبان برنامه نویسی پایتون نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. در ادامه، به برخی از معایب این زبان برنامه نویسی اشاره خواهیم کرد:

-پایتون برای کدهایی که memory intensive باشند، مناسب نیست. کدهای memory intensive کدهایی هستند که سرعت اجرای آنها محدود به سرعت حافظه در تغذیه پردازنده با داده ها است. (در مقابل این نوع کدها، کدهای processor intensive قرار دارند، که سرعت آنها محدود به سرعت محاسبات داده توسط پردازنده است.)

-پایتون یک زبان مفسری است و در مقایسه با زبان هایی چون C، C++ یا جاوا کندتر است.

-پایتون برای گیم های سه بعدی با گرافیک بالا که مصرف CPU آنها زیاد است، انتخاب خوبی نیست.

-پایتون بطور مداوم در حال تکامل است، ولی با این حال مستندات کمی از این تکامل ها در دسترس است.

نسخه های مختلف زبان برنامه نویسی پایتون
پس از طراحی و پیاده سازی زبان پایتون و انتشار اولین نسخه ی برنامه ی کاربردی پایتون که نرم افزاری برای اجرای کدهای نوشته شده به زبان پایتون است، توسعه ی آن ادامه می یافت و توزیع های مختلفی از آن به همراه اصلاحات، بهبود امکانات، یا افزودن قابلیت های جدید منتشر شده اند.

نام گذاری نسخه های پایدار زبان برنامه نویسی پایتون به صورت x.y.z است که با شماره ی 0.9.0 آغاز شد و ادامه یافت. بر این اساس، زمانی که تغییرات اساسی در ساختار زبان ایجاد شود مقدار x افزایش می یابد، اِعمال سایر تغییرات مهم در نسخه های جدید با افزایش عدد y همراه است، و در صورت رفع باگ های احتمالی در یک نسخه ی منتشر شده، مقدار z در توزیع اصلاح شده افزایش می یابد (در بسیاری از نسخه های منتشر شده، عدد z تغییر نمی کند و عموماً نسخه ها به صورت x.y معرفی می شوند.)

به طور کلی، کاربران همزمان با آپدیت هر نرم افزار به نسخه ی جدید آن نرم افزار مهاجرت می کنند و برنامه نویسان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. توسعه دهندگان زبان برنامه نویسی Python در اکتبر سال 2000 نسخه ی پایدار 2.0 را با ایجاد تغییرات اساسی در ادامه ی توزیع 1.6 منتشر کردند و پس از آن نیز روند تغییر و اصلاح روی این توزیع جدید ادامه یافت. با این حال آقای روسوم -خالق اصلی زبان پایتون- از روند این اصلاحات رضایت چندانی نداشت و همواره در فکر ایجاد تغییرات بنیادی در ساختار و سینتکس پایتون بود تا به هدف اصلی خود از طراحی این زبان یعنی دستیابی به ساختاری ساده و در عین حال مستحکم و قدرتمند برسد.

یکی از مشکلاتی که آقای روسوم در این راه با آن مواجه بود عدم تطبیق پذیری نسخه های قبلی با ساختار ساده ای بود که روسوم در ذهن داشت، به همین دلیل یک دوراهی در مسیر توسعه ی پایتون قرار گرفت: فرآیند توسعه یا باید روی همان ساختار و سینتکس نسخه های قبلی -که به روز ترین آنها نسخه های 2 به بالا بودند- ادامه پیدا می کرد، که با افزودن قابلیت های جدید به آن رفته رفته پایتون تبدیل به زبانی پیچیده می شد، یا این که ساختار زبان تغییر اساسی پیدا می کرد که با وجود عدم تطبیق با نسخه های قبلی ساده تر بود و با حذف پیچیدگی ها کار برنامه نویسی را راحت تر می کرد. در نهایت پس از بررسی های فراوان روسوم تصمیم گرفت به جای حفظ ساختار قبلی، هدف خود را دنبال کرده و پس از ایجاد تغییرات مورد نظر در دسامبر سال 2008 توزیع نسخه های 3 پایتون با نام Py3K یا Python 3000 با شماره ی 3.0 آغاز شد.

به عقیده ی آقای روسوم احتمالاً کاربران پایتون در نگاه اول تغییرات چندانی را در توزیع جدید تشخیص نمی دهند، با این حال او این اطمینان را می دهد که در طراحی این نسخه بسیاری از موارد آزاردهنده، نقص ها و نتایج حاصل از ساختارهای نادرست قبلی رفع شده اند که از جمله این اصلاحات می توان به تغییر در کلاس اعداد صحیح، قبول print() به عنوان یک تابع، حذف برخی سینتکس ها مثل (<>)، افزودن سینتکس های جدید، تغییر در سینتکس های قبلی، تغییر در کتابخانه های استاندارد پایتون، تغییر در برخی عملگرها و توابع، پشتیبانی بهتر از یونیکد، و ... اشاره کرد.

در حال حاضر پشتیبانی از دو نسخه ی 2 و 3 به صورت موازی در کنار هم ادامه دارد، با این حال بر اساس قراردادهای صورت گرفته توسعه نسخه ی 2 تنها تا شماره ی 2.7 ادامه می یابد و پشتیبانی از آن فقط تا سال 2020 ادامه خواهد شد.

قاعدتاً پس از انتشار نسخه ی 3 پایتون، تمام برنامه ها و کتابخانه های نسخه ی قبلی باید به نسخه ی جدید ارتقا می یافتند، با این حال اِعمال قابلیت ها و سینتکس جدید در نسخه ی های قبلی و مهاجرت شرکت های بزرگ به نسخه ی جدید بسیار زمان بر بود. از طرفی نسخه ی جدید هم قابلیت Backward Compatibility یا سازگاری با نسخه های پیشین را نداشت و در صورتی که ایرادی در نسخه های 2 وجود داشت، کاربران نمی توانستند با استفاده از نسخه ی جدید بر آن ایرادات فائق آیند. بر همین اساس تیم توسعه ی زبان برنامه نویسی پایتون تصمیم گرفت در یک دوره ی زمانی محدود توسعه ی نسخه ی 2 را ادامه دهند. در حال حاضر آخرین نسخه ی پایدار منتشر شده از توزیع 3 زبان پایتون، شماره ی 3.5.0 و از توزیع 2 شماره ی 2.7.10 است.

نرم افزارهای توسعه اپلیکیشن با زبان پایتون
امروزه IDEها در میان توسعه دهندگان زبان های برنامه نویسی مختلف محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده اند و به همین دلیل محیط های توسعه اپلیکیشن بسیاری نیز برای زبان برنامه نویسی پایتون طراحی و به بازار عرضه شده که در ادامه با برخی از معروف ترین آن ها آشنا خواهیم شد:

Wing IDE: این محیط توسعه یکپارچه (IDE) بصورت اختصاصی برای زبان برنامه نویسی پایتون طراحی شده است تا زمان دیباگ کردن و توسعه و همچنین خطاهای کدنویسی را کاهش دهد. این IDE از نسخه های 2x و 3x پشتیبانی می کند و در پلتفرم های ویندوز، لینوکس و OS X قابل اجرا است.

Spyder: این IDE که با نام Pydee نیز آن را می شناسند، اپن سورس بوده و بر روی پلتفرم های مختلف قابل اجرا است. Pydee برای برنامه نویسی علمی در زبان پایتون طراحی شده است و قابلیت دیباگ کردن دارد. این IDE از نسخه های 2x و 3x پشتیبانی می کند.

PythonAnywhere: یک IDE آنلاین و سرویس میزبانی وب مبتنی بر زبان برنامه نویسی پایتون است. فایل های برنامه می توانند با استفاده از Dropbox یا از طریق مرورگر کاربر تفسیر شوند. این IDE قابلیت دیباگ کردن ندارد و از نسخه های 2x و 3x پشتیبانی می کند.

Python Tools for Visual Studion (PTVS): یک پلاگین (ابزار جانبی) برای ویژوال استودیو است که از برنامه نویسی پایتون پشتیبانی می کند. و فقط بر روی سیستم عامل ویندوز کار می کند. این IDE قابلیت دیباگ کردن دارد و از نسخه های 2x و 3x پشتیبانی می کند.

PyScripter: یک IDE رایگان و اوپن سورس برای نوشتن پایتون است که بر روی سیستم عامل ویندوز اجرا می شود. این IDE قابلیت دیباگ کردن دارد و از نسخه 2x و نیز نسخه 3x تا 3.4 پشتیبانی می کند.

PyDev: یک پلاگین برای نرم افزار Eclipse است و برای برنامه نویسی در پایتون مورد استفاده قرار می گیرد. این IDE از ریفکتورینگ کد (فرآیند تغییر ساختار کد بدون تغییر در رفتار بیرونی، به طوری که کد بهتر، خواناتر و قابل نگهداری تری ایجاد شود.)، دیباگ کردن گرافیکی، تحلیل کد و ... پشتیبانی می کند. PyDev بر روی ویندوز، لینوکس، OS X، FreeBSD، JVM و Solaris قابلیت اجرا دارد.

PyCharm: یک IDE دیگر برای برنامه نویسی در پایتون است و تحلیل کد، دیباگ کردن گرافیکی، تست واحد یکپارچه و ... ارائه می نماید. PyCharm قابل اجرا بر روی ویندوز، لینوکس و OS X است و از نسخه های 2x و 3x پایتون پشتیبانی می کند.

IDLE: یک IDE برای پایتون است که از نسخه ی 1.5.2b1 با پیاده سازی این زبان همراه بود و توسط خودو فان روسوم و همکارانش توسعه یافته است. این IDE کاملا در پایتون نوشته شده است. هدف از طراحی IDLE سادگی و راحتی برای افراد مبتدی و بخصوص برای محیط های آموزشی بود. این IDE در پلتفرم های مختلف قابلیت اجرا دارد.

Geany: یک ویرایشگر متن سبک وزن با رابط گرافیکی کاربر است که خصوصیات یک IDE پایه را دارد. Geany زمان بارگذاری کمی دارد و برای طیف وسیعی از سیستم عامل ها مانند BSD، Linux، Mac OS X، Solaris و ویندوز در دسترس است و از زبان های مختلفی مانند C، C++، Perl، Ruby، پاسکال، جاوا و پایتون پشتیبانی می کند.

Eric: یک IDE رایگان برای زبان های برنامه نویسی پایتون و Ruby است. برای مدتی نسخه ی Eric4 برای پایتون 2 و نسخه ی Eric5 برای پایتون 3 بود، ولی نسخه های Eric6 و نسخه های بعد از آن، هر دو نوع پایتون را پشتیبانی می کنند. این IDE قابلیت دیباگ کردن دارد.

Anjuta: این IDE از زبان های C، C++، جاوا، جاوا اسکریپت و پایتون پشتیبانی می کند. Anjuta قابلیت دیباگ کردن دارد.

پایتون و دیگر زبان های برنامه نویسی
پایتون اغلب با زبان های مفسری مانند جاوا ، جاوا اسکرپت، پرل، TCL، و یا Smalltalk مقایسه شده است. مقایسه پایتون با زبان های دیگری مانند C++، Common Lisp و Scheme نیز می تواند مفید باشد. در این بخش مقایسه ی کوتاهی از پایتون با این زبان ها بیان خواهیم کرد. این مقایسه ها فقط بر مسائل مربوط به زبان های مختلف تمرکز دارد. در عمل، انتخاب یک زبان برنامه نویسی بر اساس محدودیت های دنیای واقعی از قبیل هزینه، در دسترس بودن، آموزش و سرمایه گذاری های قبلی و حتی دلبستگی عاطفی به یک زبان، انجام می پذیرد. از آنجا که این جنبه ها بسیار متغیر هستند، به نظر می رسد در نظر گرفتن این جنبه ها در این مقایسه اتلاف وقت باشد.

- مقایسه Python و Java: اجرای برنامه های پایتون اغلب کندتر از اجرای برنامه های جاوا است، ولی در عوض زمان توسعه برنامه های پایتون کمتر از برنامه های جاوا است. برنامه های پایتون معمولا 3 تا 5 بار کوتاه تر از برنامه های معادل جاوا هستند. این تفاوت می تواند به علت نوع داده ای سطح بالای پایتون و تایپ داینامیک آن باشد. برای مثال، برنامه نویس پایتون هیچ زمانی را برای شناساندن نوع آرگومان یا متغیر صرف نمی کند. به علت تایپ در زمان اجرای پایتون، در زمان اجرا، پایتون باید سخت تر از جاوا کار کند. برای مثال، هنگام ارزیابی عبارت a+b، ابتدا باید اشیاء a و b را ارزیابی کند تا نوع این اشیاء را که در زمان کامپایل شناخته نشده است، بیابد. سپس عمل مناسب برای جمع کردن را فراخوانی کند که ممکن است این عمل، متدی سربارگذاری شده ای باشد که کاربر تعریف کرده است. از طرف دیگر جاوا می تواند یک عمل جمع کارآمد برای اعداد صحیح یا اعداد ممیز شماور اجرا کند، اما نیاز به تعریف متغیرهای a و b دارد و اجازه ی سربارگذاری عملگر + برای نمونه های کلاسی که کاربر تعربف کرده است را نمی دهد. بنا به دلایل گفته شده پایتون به عنوان یک زبان glue خیلی مناسب تر است، در حالیکه جاوا به عنوان یک زبان پیاده سازی اصلی مناسب است. در واقع، این دو زبان در کنار یکدیگر بهترین ترکیب را می سازند. قطعات می توانند در جاوا توسعه داده شوند و در پایتون به فرم یک اپلیکیشن ترکیب شوند.

- مقایسه Python و JavaScript: سطح "شیء گرایی" پایتون تقریبا معادل جاوا اسکریپت است. همانند جاوا اسکریپت (و برخلاف جاوا)، پایتون، متغیرها و توابع ساده را بدون درگیر شدن در تعاریف کلاس استفاده می کند. با این حال، جاوا اسکریپت فقط همین سبک را دارد. ولی پایتون با استفاده از سبک برنامه نویسی شیء گرای واقعی، که در آن کلاس ها و وراثت (عملی که یک شیء می تواند مشخصه های شی دیگری را به دست آورد.) نقش مهمی را بازی می کنند، برنامه های بسیار طولانی تر و استفاده مجدد بهتری از کد را پشتیبانی می کند.

- مقایسه Python و Per: پایتون و پرل ویژگی های مشابه زیادی دارند، اما فلسفه آنها متفاوت است. پرل بر پشتیبانی از وظایف کاربرد گرای عمومی تاکید دارد، مانند داشتن ویژگیهای تولید گزارش و پیمایش فایل، و عبارات ریگولار (ابزاری برای برنامه نویسان برای پیدا کردن کلمه ها و عبارات مورد نظر در یک رشته متنی) درونی. پایتون بر پشتیبانی از روش های برنامه نویسی رایج مانند طراحی ساختمان داده و برنامه نویسی شیء گرا تاکید دارد و با ارائه ی نشانه گذاری زیبا و نه مرموز، برنامه نویسان را برای نوشتن کد خوانا (و در نتیجه قابل نگهداری) تشویق می کند. پایتون دارای کاربرد بسیار فراتری از پرل است.

- مقایسه Python و Tcl: همانند پایتون، Tcl به عنوان زبان توسعه اپلیکیشن و نیز زبان برنامه نویسی مستقل قابل استفاده است. با این حال، Tcl، که بصورت سنتی تمام داده ها را به عنوان استرینگ (رشته) ذخیره می کند، در ساختمان داده ضعیف است، و کدهای معمولی را بسیار کندتر از پایتون اجرا می کند. همچنین Tcl فاقد ویژگی های مورد نیاز برای نوشتن برنامه های بزرگ، مانند namespace ماژولار (مجموعه ای از نمادهای نامگذاری شده که اغلب از متغیرها تشکیل شده است و از تداخل نام ها جلوگیری می کند) است. بنابراین، در حالیکه یک اپلیکیشن بزرگ معمولی که از Tcl استفاده می کند، معمولاً اکستنشن هایی دارد که به زبان C یا C++ نوشته شده اند و مخصوص همان اپلیکیشن هستند، برنامه معادل آن در پایتون اغلب فقط با استفاده از پایتون نوشته می شود. البته، توسعه پایتونِ خالص بسیار سریع تر از نوشتن و دیباگ کردن قطعات C یا C++ است. گفته می شود که یکی از امکانات Tcl برای جبران کیفیت، ابزار Tk است. پایتون یک رابط را برای Tk به عنوان کتابخانه استاندارد خود برای قطعات رابط گرافیکی کاربر تطبیق داده است. Tcl در نسخه 8.0 خود سعی کرد مسائل مربوط به سرعت را با ارائه ی کامپایلر بایت کد با پشتیبانی نوع محدودی از داده ها حل کند، و فضای نام را اضافه کرد. با این حال، هنوز هم یک زبان برنامه نویسی دست و پا گیر است.

- مقایسه Python و Smalltalk: شاید بزرگترین تفاوت بین پایتون و اسمالتاک، سینتکس با روند متداول است که به یادگیری برنامه نویس کمک می کند. در پایتون همانند اسمالتاک، کنترل نوع داده ها بصورت داینامیکی و در زمان اجرا انجام می شود، همچنین فراخوانی متدها و توابع نیز بصورت داینامیکی انجام می گیرد و نام توابع و متدهای فراخوانی شده، در زمان اجرا جستجو می شوند. همانند اسمالتاک، هر چیزی در پایتون یک شیء است. با این حال، پایتون بین انواع اشیای درونی و کلاس هایی که کاربر تعریف کرده است، تفاوت قائل است، و در حال حاضر امکان ارث بری از انواع درونی وجود ندارد. کتابخانه استاندارد اسمالتاک برای داده های کالکشن بسیار بهتر شده است، در حالیکه کتابخانه پایتون دارای امکانات بیشتری برای سر و کار داشتن با واقعیت های مرتبط با اینترنت و وب مانند ایمیل، HTML و FTP است.

پایتون از لحاظ محیط توسعه و توزیع کد، فلسفه متفاوتی دارد. اسمالتاک بصورت سنتی دارای یک "تصویر سیستمی" یکپارچه است که شامل محیط و برنامه کاربر است، ولی پایتون هم ماژولهای استاندارد و هم ماژول های کاربر را در فایل های فردی ذخیره می کند که می توانند براحتی در خارج از سیستم دوباره مرتب یا توزیع شوند. در نتیجه چون رابط گرافیکی کاربر در داخل سیستم ساخته نشده است، بیش از یک گزینه برای پیوست یک رابط گرافیکی کاربر به برنامه پایتون وجود دارد.

- مقایسه Python و ++C: تقریبا تمام مطالبی که برای جاوا گفته شد در مورد C++ هم صادق است، فقط یک مورد دیگر نیز وجود دارد: در حالیکه کد پایتون معمولا 3 تا 5 برابر کوتاه تر از کد معادل آن در جاوا است، اغلب 5 تا 10 برابر کوتاه تر از کد معادل آن درC++ است! شواهد نشان می دهد برنامه ای که یک برنامه نویس C++ نمی تواند آن را در طول یک سال کامل کند، یک برنامه نویس پایتون می تواند همین برنامه را در عرض دو ماه تمام کند. پایتون به عنوان یک زبان glue، برای ترکیب قطعات نوشته شده به زبان C++ استفاده می شود.

- مقایسه Python و Common Lisp و Scheme: این زبان ها از لحاظ داینامیک بودن شبیه پایتون هستند ولی تفاوت های زیادی در سینتکس دارند. بطور کلی می توان گفت: Common Lisp بزرگ است (به تمام معنی)، و دنیای Scheme بین نسخه های ناسازگار بسیاری پراکنده شده است ولی در مقابل پایتون یک پیاده سازی جمع و جور، رایگان و واحدی دارد.

میزان محبوبیت
طبق آمار بخش ارزیابی میزان محبوبیت زبان های برنامه نویسی از دید توسعه دهندگان در سایت Tiobe، زبان برنامه نویسی پایتون با رشدی برابر با 2.18% از رتبه 8 در سال 2014 به رتبه 5 در سال 2015 رسیده است.

IEEE (موسسه مهندسی برق و الکترونیک) نیز در سال 2015، با استفاده از معیارهایی چون تعداد منابع آنلاینی که در گوگل ایندکس شده است، تعداد پرس و جوهایی که در گوگل صورت گرفته است، تعداد سوالاتی که در مورد آن زبان برنامه نویسی در Stack Overflow پرسیده شده و میزان علاقه ای که نسبت به آن سوال نشان داده شده است، تعداد آگهی های کاری که در Career Builder برای آن زبان قرار گرفته شده است، تعداد مقالات IEEE که از آن زبان در متن خود استفاده کرده است و ...، میزان محبوبیت تعدادی زیادی از زبان های برنامه نویسی را تعیین کرده است. در این رده بندی، زبان پایتون پس از جاوا، C و C++ رتبه ی چهار را به خود اختصاص داده است.

موارد استفاده
امروزه بسیاری از سازمان ها برای انجام کارهای بزرگ از پایتون استفاده می کنند. با این حال، شاید چیزی در مورد استفاده از پایتون در سازمان ها نشنیده باشید، چرا که سازمان ها معمولاً اسرار تجاری خود را فاش نمی کنند. در واقع استفاده از پایتون تفاوت زیادی در مسیر سازمان ها ایجاد می کند. سازمان های بزرگی مانند گوگل، یاهو و ناسا در بسیاری از پروژه های خود از پایتون استفاده می کنند، بخش قابل توجهی از سایت یوتیوب، موتور جستجوی گوگل، Yahoo Maps، Yahoo Groups به زبان پایتون نوشته شده اند. در ادامه برخی استفاده های دیگر از پایتون را بیان می کنیم:

Corel: PaintShop Pro محصولی از شرکت Corel است که بسیاری از افراد سالهاست که از این نرم افزار برای گرفتن اسکرین شات، ویرایش تصاویر، کشیدن تصاویر جدید و بسیاری از کارهای گرافیکی دیگر استفاده می کنند. یک مطلب شگفت انگیز در مورد این محصول این است که به شدت وابسته به اسکریپت نویسی پایتون است. به عبارت دیگر، برای اتوماسیون وظایف در PaintShop Pro نیاز به دانستن پایتون دارید.

D-Link: ارتقاء فریمور (نرم افزار واسطی که دسترسی به سخت افزار را میسر می کند) از طریق اتصالات شبکه ای می تواند مشکل ساز باشد. شرکت D-Link نیز که در زمینه ساخت تجهیزات شبکه های کامپیوتری فعالیت می کند، با وضعیتی مواجه بود که در آن هر ارتقاء محدود به یک ماشین بود و با این روش استفاده از منابع بهینه نبود. علاوه بر این، میزان کار لازم برای برخی از ارتقاها بخاطر مشکلاتی که با دستگاه هدف داشتند، زیاد بود. لذا D-Link جهت آپدیت دستگاه ها، از پایتون برای ایجاد اپلیکیشن چند نخی استفاده کرد. چند نخی تقسیم یک برنامه به چندین بخش است که با اجرای همزمان هر کدام از این بخش ها، کل برنامه زودتر اجرا شده و باعث استفاده بهینه از منابع سیستم می شود و در نتیجه، اپلیکیشن چند نخی این امکان را بوجود می آورد که همزمان یک ماشین به چندین دستگاه سرویس دهد. همچنین استفاده از پایتون باعث شده است که تعداد ریبوت (راه اندازی مجدد) فقط به یک راه اندازی بعد از نصب فریمور جدید کاهش یابد. D-Link در میان زبان های دیگری مانند جاوا، پایتون را انتخاب کرده است، چرا که کد ساده تری برای ارتباطات سریالی ارائه می کند.

Eve-Online: گیم ها یک تجارت بزرگ هستند چرا کپه بسیاری از مردم از بازی با آنها لذت می برند. MMORPG یا Massively Multiplayer Online Role Playing Game نوعی گیم است که بصورت آنلاین و توسط تعداد زیادی بازیکن انجام می شود و در آن هر بازیکن فعالیت شخصیت های مختلف را اغلب در یک دنیای علمی-تخیلی کنترل می کند. Eve-Online یک MMORPG است که هم در سمت کلاینت (سرویس گیرنده) و هم در سمت سرور (سرویس دهنده) به شدت وابسته به پایتون است. در واقع این گیم وابسته به نوعی از پایتون به نام StacklessPython است که علاوه بر تمام خصوصیات پایتون، مزیت های بیشتری را نیز دارد.

ForecastWatch.com: این شرکت هر روز پیش بینی هایی که توسط هزاران پیش بینی کننده ی آب و هوا تولید می شود را با داده های اقلیمی واقعی برای تعیین صحت آنها مقایسه می کند و گزارش حاصل برای کمک به بهبود پیش بینی آب و هوا استفاده می شود. نرم افزاری که این مقایسه را انجام می دهد در پایتون نوشته شده است و از کتابخانه های استاندارد برای جمع آوری، تجزیه و ذخیره داده از منابع آنلاین استفاده می کند. علاوه بر این، با افزایش قابلیت چند نخی (تقسیم یک برنامه به چندین بخش و اجرای همزمان هر کدام از این بخش ها که در نتیجه، باعث اجرای سریعتر برنامه و استفاده بهینه از منابع سیستم می شود)، امکان جمع آوری پیش بینی ها را بصورت روزانه از حدود 5000 منبع آنلاین بوجود می آورد. از همه مهمتر کد نوشته شده در پایتون بسیار کوتاهتر از کد معادلی است که به زبان های دیگری مانند جاوا یا PHP نوشته می شود.

Frequentis: دفعه بعدی که بخواهید به جایی پرواز کنید، ممکن است نیاز باشد که به پایتون اعتماد کنید تا به سلامت دوباره روی زمین فرود آیید. شرکت Frequentis سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی در زمینه هایی مانند مدیریت ترافیک هوایی و حمل و نقل و ایمنی عمومی را توسعه می دهد. این شرکت تولید کننده ی محصول نرم افزاری TAPTools است که برای کنترل ترافیک هوایی در بسیاری از فرودگاه ها استفاده می شود. این نرم افزار آپدیت های لازم آب و هوایی و شرایط باند را برای کنترل کننده های هوایی فراهم می آورد.

Honeywell: مستند سازی سیستم های بزرگ هزینه بر بوده و مستعد خطا است. شرکت Honeywell برای انجام تست خودکار اپلیکیشن ها از پایتون استفاده می کند، همچنین برای کنترل فضای همکاری بین اپلیکیشن های مورد استفاده در تولید مستندات مربوط به اپلیکیشن ها، از پایتون استفاده می کند. در واقع پایتون در تولید گزارش هایی که اسناد مربوط به راه اندازی را شکل می دهند، کمک می کند.

HP: پیدا کردن آنچه که در شبکه یک شرکت نیاز دارید مشکل است. بسیاری از سازمان ها یک اپلیکیشن جستجوی سفارشی پیاده سازی می کنند یا از نرم افزار استاندارد و آماده استفاده می کنند تا مطمئن شوند که کارکنان، اطلاعات مورد نیاز خود را به سرعت خواهند یافت. یک نرم افزار جستجو که با نام Infoseek حیات خود را آغاز کرد و سپس به Verity Ultraseek تغییر نام داد، امروزه با نام HP Autonomy شناخته می شود. استفاده از پایتون در این نرم افزار، ویرایش موتور جستجو را برای پاسخگویی به نیازهای خاص آسان ساخته است. علاوه بر این، پایتون عملیات چند نخی را بهتر از زبان های دیگر مانند جاوا ارائه می نماید.

Industrial Light & Magic: پایتون را می توان در فرآیند تولید فیلم هایی با گرافیک بالا و پیچیده ی کامپیوتری یافت. پایتون در مقایسه با زبان های دیگر، مانند Tcl و Perl انتخاب شده است چرا که یادگیری این زبان آسان است و سازمان ها می توانند به تدریج آن را پیاده سازی کنند. علاوه بر این، پایتون می تواند در سیستم های نرم افزاری بزرگ که به زبان هایی مانند C یا C++ نوشته شده اند، به عنوان زبان اسکریپتی تعبیه شود. به نظر می رسد پایتون می تواند با این زبانها به موفقیت تعامل کند، درحالیکه برخی زبان های دیگر این قابلیت را ندارند.

Philips: Philips یک شرکت فن آوری است که در زمینه های الکترونیک، بهداشت و درمان و روشنایی فعالیت دارد، این شرکت پس از آزمودن چندین راه حل برای هماهنگی بین ربات ها در محصولات خود، تصمیم گرفت که برای زبان توالی (زبانی که بیان می کند هر ربات کدام مرحله را باید انجام دهد.) از پایتون استفاده کند. کد سطح پایین در C++ نوشته شده است که همین امر دلیل دیگری برای استفاده از پایتون است، چرا که پایتون به خوبی با C++ کار می کند.

United Space Alliance: این شرکت پشتیبان اصلی ناسا برای پروژه های مختلف، مانند شاتل فضایی است. یکی از پروژه های این شرکت ایجاد سیستم اتوماسیون جریان کار (Workflow Automation System-WAS) است. این اپلیکیشن که برای مدیریت پروژه های شخص ثالث و ناسا طراحی شده است، یک پایگاه داده ی مرکزی اوراکل را به عنوان انبار اطلاعاتی استفاده می کند. به علت اینکه کنترل نوع داده ها در پایتون بصورت داینامیکی و در زمان اجرا انجام می شود و یک مفسر دارد، از میان زبان های دیگری مانند جاوا و C++ انتخاب شد و در نتیجه اپلیکیشن سریع تر توسعه یافته و تست واحد قطعات آسانتر است.

درآمد توسعه دهندگان پایتون
طبق آمار سایت Indeed (معتبرترین سایت جهان در زمینه ی کاریابی)، میانگین درآمد شغل های مرتبط با پایتون در ماه اکتبر سال 2015 معادل با 102000 دلار آمریکا است که 77% بیشتر از میانگین درآمد شغل های دیگر است. طبق آمار همین سایت، میانگین درآمد شغل های مرتبط با پایتون در ایالات متحده در ماه اکتبر سال 2015 به قرار زیر است:

مهندس پایتون معادل با 99000 دلار

توسعه دهنده ارشد پایتون معادل با 104000 دلار

توسعه دهنده پایتون معادل 92000 دلار

توسعه دهنده پشته معادل 102000 دلار

متخصص یکپارچه سازی معادل 90000 دلار

توسعه دهنده Servicenow معادل 107000 دلار

(Servicenow ارائه کننده ی نرم افزار مدیریت سرویس برای شرکت ها است.)

مهندس ارشد Devops معادل 114000 دلار

(Devops یک روش توسعه نرم افزار است که بر نقش هر دوی توسعه دهندگان نرم افزار و افراد حرفه ای در زمینه فناوری اطلاعات تاکید دارد.)

توسعه دهنده تحلیلگر SQL معادل 61000 دلار

متخصص معماری ابر معادل 115000 دلار

متخصص داده معادل 112000 دلار

مهندس Devops معادل 102000 دلار

مهندس داده معادل 102000 دلار

سینتکس زبان برنامه نویسی پایتون
پایتون به کوچکی و بزرگی حروف حساس است، به عنوان مثال number و Number موجودیت های متفاوتی در پایتون هستند. همچنین باید دقت شود که اگر چه ویرایشگر ها معمولاً اسپیس و تب را یکی نشان می دهند ولی مفسر بین آنها تفاوت قائل است. در ادامه نمونه ای از سینتکس های پایتون را بیان می کنیم: برنامه ی “Hello World” در پایتون به این صورت نوشته می شود:

print("Hello World!");

برنامه ی زیر با دریافت یک عدد، نشان می دهد که آن عدد، مثبت یا منفی و یا صفر است:


# In this python program, user enters a number and checked if the number is positive or negative or zero

num = float(input("Enter a number: "))
if num > 0:
   print("Positive number")
elif num == 0:
   print("Zero")
else:
   print("Negative number")

کتاب های آموزش زبان برنامه نویسی پایتون
کتاب های بسیاری برای زبان برنامه نویسی پایتون نوشته شده است که در ادامه به معرفی برخی از کتاب های پرزرفدار در این زمینه می پردازیم:

Python for Kids: A Playful Introduction to Programming لینک کتاب در انتشارات No Scratch Press

Adventures in Python لینک کتاب در انتشارات Wiley

 Python Programming : An Introduction to Computer Science لینک کتاب در سایت آمازون

Python Programming for Beginners لینک کتاب در سایت آمازون

Teach Your Kids to Code لینک کتاب در انتشارات No Scratch Press

Introduction To Python Programming لینک کتاب در سایت آمازون

Learn Python the Hard Way لینک کتاب در سایت آمازون

Introduction to Computation and Programming Using Python لینک کتاب در سایت آمازون

Python Programming: An Introduction to Computer Science لینک کتاب در سایت آمازون

Python for complete beginners: A friendly guide to coding, no experience required لینک کتاب در سایت آمازون

سایت های آموزش آنلاین پایتون
سایت های بسیاری اقدام به برگزاری دوره های آنلاین آموزش زبان برنامه نویسی پایتون کرده اند، در ادامه به معرفی برخی از سایت ها می پردازیم:

SokanAcademy: یکی از دوره هایی که در حال حاضر در سکان آکادمی تدریس می شود، دوره ی آموزش زبان برنامه نویسی پایتون است. این دوره به زبان فارسی و بصورت کاملا رایگان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

Coderz: سایت کدرز یک سایت فارسی زبان است که به آموزش زبان برنامه نویسی پایتون از پایه و به صورت مقدماتی را در اختیار علاقمندان قرار می دهد.

Learn Python: در این سایت، آموزش مقدماتی و پیشرفته ی زبان پایتون قرار داده شده است، همچنین شما می توانید همزمان تمام دستوراتی را که یاد گرفته اید، امتحان کنید.

Alison: این سایت آموزش زبان برنامه نویسی پایتون را به صورت تصویری و کاملا رایگان در اختیار علاقمندان قرار داده است.

Codeacademy: در این سایت، آموزش زبان برنامه نویسی پایتون به صورت رایگان آموزش داده می شود و برای افراد کاملا مبتدی مناسب است. در این سایت، همراه با آموزش می توانید دستورات مرتبط را تست کنید.

Coursra: این سایت دوره آموزشی پایتون را بصورت رایگان برگزار می کند و همچنین گواهی شرکت در این دوره را برای دانشجویانی که ثبت نام نمایند، اعطا می نماید.

Edx: این سایت نیز دوره ی آموزشی پایتون را بصورت کاملا رایگان برگزار می کند. مدرس دوره پایتون در این سایت، آقای دکتر فرهاد کمالوند استاد دانشگاه تگزاس می باشد.

لازم به توضیح است که آزمایشگاه یادگیری فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف (لایتک) اقدام به برگزاری دوره حضوری آموزش زبان برنامه نویسی پایتون کرده است.

مخاطبین این دوره چه کسانی هستند؟
سطح دورهٔ آموزش زبان Python کاملاً مقدماتی است و این دوره برای کاربرانی مبتدی درنظر گرفته شده است که تجربهٔ چندانی در حوزهٔ برنامه‌نویسی ندارند؛ امروزه زبان‌های برنامه‌نویسی چندمنظورهٔ بسیاری در اختیار دولوپرها قرار دارد که از آن جمله می‌توان به زبان‌های روبی، جاوا، سی‌شارپ و همچنین یکی از پرکاربردترین آن‌ها یعنی Python اشاره کرد.

علاوه بر این، امروزه در شرکت‌های نرم‌افزاری که از زبان پایتون برای توسعهٔ اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کنند تأکید بسیاری بر استفاده از فریمورک‌های این زبان است که از جملهٔ مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جنگو اشاره کرد؛ در همین راستا، این دوره دولوپرهای تازه‌کار را با مفاهیم کلی زبان پایتون از یک سو و همچنین آمادگی لازم برای شروع به استفاده از فریمورک‌های این زبان محبوب از سوی دیگر آماده می‌سازد.

هزینهٔ این دوره چقدر است؟
این دوره کاملاً رایگان و به‌صورت آنلاین برگزار می‌گردد.

آیا این دوره پیش‌نیاز خاصی دارد؟
آشنایی با مفاهیم کلی برنامه‌نویسی و توسعهٔ نرم‌افزار برای هر دانشجویی که قصد دارد وارد حوزهٔ توسعه‌ٔ نرم‌افزار شود یک باید محسوب می‌شود که در همین راستا می‌توانید پیش از شروع این دوره و یا به‌صورت هم‌زمان، دورهٔ آموزش اصول برنامه‌نویسی در سکان آکادمی را بگذرانید.

علاوه بر این، دورهٔ آنلاین دیگری در سکان آکادمی تحت‌عنوان ۹۷ چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند به‌صورت کاملاً رایگان عرضه شده که در این دوره تجربیات دولوپرهای باتجربه و حرفه‌ای از سراسر دنیا در قالب ۹۷ نکتهٔ کاربردی جمع‌آوری شده که می‌تواند برای علاقمندان تازه‌کار به دنیای برنامه‌نویسی بسیار مفید و کاربردی واقع گردد.

پس از اتمام این دوره، چه دستاوردهای علمی به‌دست خواهم آورد؟
دانشجویانی که دورهٔ آموزش مقدماتی زبان برنامه‌نویسی Python در سکان آکادمی را بگذرانند، پس از اتمام این دوره مفاهیم کلی این زبان همچون متغیرها، دستورات شرطی، حلقه‌ها و ... را فرا گرفته، با اصول برنامه‌نویسی شیٔ‌گرایی (OOP) در این زبان آشنا شده و آمادگی کار با فریمورک‌های این زبان را پیدا خواهند کرد.

آیا امکان بازنشر این دوره از طریق دیگر سایت‌ها وجود دارد؟
براساس قوانین سکان آکادمی، هرگونه بازنشر دوره‌های آموزشی این وب‌سایت برخلاف قوانین سکان آکادمی بوده، از لحاظ شرعی حرام و از لحاظ حقوقی قابل پیگرد قانونی است.

لیست نظرات
برای ثبت نظر، ابتدا لاگین نمایید.
کاربر میهمان
کاربر میهمان
۱۳۹۶/۰۴/۰۶
سلام
لینک کانال آموزشهای رایگان پایتون در تلگرام
https://t.me/learnpython1ssf
کاربر میهمان
کاربر میهمان
۱۳۹۶/۰۳/۲۴
برای آموزش پایتون باید 13 فصل آموزش اصول برنامه نویسی رو بخونم؟
soldier
soldier
۱۳۹۶/۰۳/۱۰
خیلی ممنون از سایتتون
کاربر میهمان
کاربر میهمان
۱۳۹۵/۱۲/۱۵
دوره خوبی است
کاربر میهمان
کاربر میهمان
۱۳۹۵/۰۹/۲۸
مرسی عالی بود
کاربر میهمان
کاربر میهمان
۱۳۹۵/۰۹/۲۱
بهتر از اینجا پیدا نکردم.ممنونم
کاربر میهمان
کاربر میهمان
۱۳۹۵/۰۷/۱۸
مرسی از زحماتتون
کاربر میهمان
کاربر میهمان
۱۳۹۵/۰۳/۲۷
salam kheyli khoobe saytetun///////movafagh bashn
کاربر میهمان
کاربر میهمان
۱۳۹۵/۰۲/۲۰
خوب
کاربر میهمان
کاربر میهمان
۱۳۹۵/۰۲/۰۸
عالیه