سرفصل‌های آموزشی
آموزش PHP
اعمال تنظیمات در آپاچی از طریق فایل httpd.conf و نحوهٔ فعال کردن ماژول mod_rewrite

اعمال تنظیمات در آپاچی از طریق فایل httpd.conf و نحوهٔ فعال کردن ماژول mod_rewrite

فایلی تحت عنوان httpd.conf، به منزلهٔ فایل تنظیمات وب سرور آپاچی است. به منظور دستیابی به این فایل در پکیج ومپ، پس از اجرای نرم‌افزار، روی آیکان مرتبط با این نرم‌افزار در نوار پایین ویندوز کلیک کرده سپس روی گزینهٔ Apache کلیک می‌کنیم و از پنجره‌ای که باز می‌گردد، روی httpd.conf کلیک می‌کنیم. می‌بینیم که پس از کلیک کردن روی فایل httpd.conf، این فایل داخل نرم‌افزار پیش‌فرض ویرایشگر متن ویندوز -مثلاً نوت‌پد- باز می‌شود که حاوی کلیهٔ تنظیمات مرتبط با وب سرور آپاچی است.

به منظور فعال یا غیرفعال کردن تنظیمات داخل این فایل، می‌توان از علامت # استفاده کرد که اصطلاحاً Hash Tag یا Pound Sign نامیده می‌شود. به عبارت دیگر، چنانچه بخواهیم هر خط از کدی که غیرفعال است فعال گردد، به سادگی می‌توان علامت # را از ابتدای آن خط حذف نموده، سپس این فایل را ذخیره ساخت و وب‌ سرور را ری‌استارت کرد.

فعال‌سازی ماژول mod_rewrite در وب سرور آپاچی
یکی از ماژول‌های مرتبط با وب سرور آپاچی، mod_rewrite است. کاری که این ماژول انجام می‌دهد این است که این امکان را به دولوپر می‌دهد تا لینک‌های به اصطلاح User-friendly، تمیزتر و به طور کلی خواناتر ایجاد کند (دقیقاً همانند URL این آموزش که به سادگی می‌توانید کلمات فارسی داخل آن را بخوانید).

برای فعال کردن این ماژول، با فشردن هم زمان کلیدهای Ctrl + F، پنجرهٔ جستجو باز شده و عبارت mod_rewrite را داخل آن وارد نموده و اینتر می‌زنیم تا جستجو آغاز شود. به صورت پیش‌فرض، این ماژول اصطلاحاً کامنت یا غیرفعال شده است. با برداشتن علامت # از ابتدای این خط و Save کردن فایل، سپس ری‌استارت وب سرور آپاچی، این ماژول هم فعال خواهد شد.

به منظور باز نمودن این فایل در پکیج XAMPP، پس از اجرای این نرم‌افزار، روی دکمهٔ Config مرتبط با وب سرور آپاچی کلیک می‌کنیم. سپس از پنجره‌ای که باز می‌شود روی گزینهٔ اول که (Apache (http.config است کلیک کرده و خواهیم دید که این فایل در نرم‌افزار نوت‌پد باز خواهد شد و به همان ترتیب بالا، می‌توانیم تغییرات مد نظر خود را اعمال کنیم.

در صورتی هم که از سیستم‌عامل گنو/لینوکس استفاده می‌کنید، بایستی توجه داشته باشید که هیچ فایلی تحت عنوان httpd.conf در استک LAMP وجود ندارد و برای فعال کردن ماژول mod_rewrite باید ابتدا دستور زیر را وارد کرده:

$ sudo a2enmod rewrite

سپس وب سرور آپاچی را با استفاده از وارد کردن دستور زیر در ترمینال مجدد ری‌استارت کنید:

$ sudo service apache2 restart

از این پس، ماژول mod_rewrite در این سیستم‌عامل فعال خواهد بود.

نحوهٔ فعال‌سازی ماژول mod_rewrite از طریق فایل htaccess.
در صورتی هم که بخواهیم ماژول mod_rewrite را از داخل فایل htaccess. فعال کنیم، ابتدا باید وارد مسیر etc/apache2/sites-available شده و فایل زیر را باز کنیم:

$ sudo nano /etc/apache2/sites-available/000-default.conf

ابتدا باید بلوک کد <VirtualHost *:80> را یافته، سپس بلوک Directory قرار گرفته داخل آن را به صورت زیر ویرایش می‌کنیم:

<Directory "/var/www/html">
    AllowOverride All
</Directory>

حال می‌بایست دستوری که پیش از این برای ری‌استارت وب سرور آپاچی فرا گرفتیم را اجرا کرده تا تنظیمات اعمال گردند. برای تکمیل فرایند فعال‌سازی، حال می‌بایست داخل فولدر html که در مسیر var/www قرار دارد، فایلی بسازیم تحت عنوان htaccess. و پس از باز کردن این فایل، در خط اول، دستور زیر را وارد می‌کنیم:

RewriteEngine On

فایل را ذخیره می‌کنیم. از این پس، هر پروژه‌ای که داخل فولدر var/www/html اِستک لمپ نصب شده روی سیستم‌عامل گنو/لینوکس شما باشد، می‌تواند از قابلیت‌های ماژول mod_rewrite استفاده کند (در آموزش‌های بعدی، با ویژگی‌های فایل htaccess. بیشتر آشنا خواهید شد).

online-support-icon