سرفصل‌های آموزشی
آموزش PHP
آشنایی با مفهوم هاستینگ و معیارهای انتخاب یک شرکت وب هاست خوب

آشنایی با مفهوم هاستینگ و معیارهای انتخاب یک شرکت وب هاست خوب

نکته‌ای که همواره در مورد وب سرورها می‌بایست مد نظر قرار داده شود این است که به هیچ وجه وب سرور را با وب هاست اشتباه نگیریم. همان‌طور که در آموزش گذشته گفته شد، منظور از وب سرور برنامه‌ای است که مسئول برقراری ارتباط مابین مرورگر کاربران و سرور می‌باشد اما این در حالی است که هر وقت به Web Host (وب هاست یا هاست) اشاره می‌کنیم، منظورمان چیز دیگری است. به عبارت دیگر، هر وب‌سایتی روی یکسری سیستم‌های سخت‌افزاری ذخیره می‌شود و آن سخت‌افزاری که وب‌سایت ما روی آن ذخیره شده است از طریق اینترنت به کل دنیا متصل است:

Web Host

همان‌طورکه در تصویر فوق می‌بینیم، سخت‌افزارهایی مدرن در محیطی امن و محافظت شده که تحت عنوان Web Host شناخته می‌شوند، مسئول ذخیره‌سازی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاین مختلفی می‌باشند. نکتهٔ جالبی که در مورد وب هاست‌ها وجود دارد این است که ما به عنوان کسی که دارای یک وب‌سایت است قادر خواهیم بود تا برای خود یک وب‌ هاست ایجاد کنیم به این صورت که اطلاعات وب‌سایت خود را روی کامپیوتری شخصی‌مان انتقال داده و کامپیوترمان را به اینترنت متصل نماییم اما این در حالی است که این کار نیاز به دانش فنی نسبتاً زیادی است و در عین حال می‌بایست هزینه‌های بیشتری نسبت به خرید فضای هاست از شرکتی که خدمات هاستینگ ارائه می‌دهد متقبل شویم.

هرچه سایتی که راه‌اندازی می‌کنیم بزرگ‌تر و مهم‌تر بوده و تعداد کاربرانی که هر روز به آن سر می‌زنند بیشتر باشد، اهمیت نوع انتخاب شرکت هاستینگ دوچندان می‌گردد. در انتخاب شرکت هاستینگ، همواره می‌بایست نکات زیر را مد نظر داشته باشیم:

آپ تایم

یکی از مهم‌ترین چیزها در انتخاب هاستینگ، Uptime سرویس‌های آن شرکت است. به عبارت دیگر، می‌بایست ببینیم که احتمال از دسترس خارج شدن سایت‌هایی که در شرکت مد نظر میزبانی می‌شوند چقدر است؛ هرچه این درصد کمتر باشد، این نشان از بهتر بودن شرکت هاستینگ است (البته توجه داشته باشیم که هیچ شرکتی نمی‌تواند ادعا کند که آپ‌تایمش ۱۰۰٪ است. حتی شرکت‌های بزرگی همچون آمازون نیز گاهی‌اوقات با مشکلات سروری مواجه می‌شوند). 99.5٪ امتیاز خوبی است و اگر Uptime شرکتی زیر 99 بود، بایستی احتیاط کرد!

حال ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که از کجا می‌توان به درصد Uptime یک شرکت هاستینگ پی برد؟ یکی از راه‌کارهای مؤثر، نظرات کاربرانی است که از خدمات و سرویس‌های هاستینگ یک شرکت استفاده می‌کنند؛ معمولاً کاربران ناراضی این عدم رضایتمندی خود را در اکثر شبکه‌های اجتماعی و تالارهای گفتگو مطرح می‌کنند! علاوه بر این، یکسری بنچمارک‌ها هم وجود دارند که شرکت‌های هاستینگ را رتبه‌بندی می‌کنند (البته به چنین آماری خیلی نمی‌توان اکتفا کرد چرا که ممکن است عرضهٔ چنین بنچمارک‌هایی سیاست تبلیغاتی برخی شرکت‌های هاستینگ باشند و صرفاً در صورتی می‌توان این آمار را معتبر تلقی کرد که از طرف سازمانی بی‌طرف ارائه شده باشد).

پشتیبانی 24/7 ساعته

زمانی که ما برای میزبانی سایت خود به یک شرکت دیگر اعتماد می‌کنیم، حتماً می‌بایست اطمینان حاصل کنیم که در مواقع مورد نیاز و زمان‌هایی که با مشکل مواجه می‌شویم، کارشناسان شرکت مد نظر به خوبی از ما پشتیبانی خواهند کرد و آن شرکت پشتیبانی 24/7 دارد. به عبارت دیگر، 7 روز هفته به صورت 24 ساعته پاسخگوی مشتریان خود هستند.

در برخی شرکت‌ها این پشتیبانی به صورت تلفنی است و در برخی دیگر به صورت تیکتینگ و حتی چت آنلاین. روش پشتیبانی هرچه که باشد، مهم آن است که شما به عنوان مشتری به حال خود رها نشوید و به سرعت به جواب خود برسید.

فناوری‌های مدرن

همان‌طور که یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ قدیمی آن‌طور که باید و شاید راندمان ندارد، سخت‌افزارهایی که در شرکت‌های هاستینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند هم می‌توانند مدرن یا قدیمی باشند! در انتخاب شرکت هاستینگ می‌بایست از این موضوع اطمینان حاصل کنیم که فناوری‌های به کار گرفته شده برای میزبانی سایت مشتریان‌شان، مدرن و به‌روز هستند.

هاست داخل ایران

یکی از چیزهایی که هم از دید موتورهای جستجویی مثل گوگل و هم از دید کاربران بسیار مهم انگاشته می‌شوند، سرعت لود شدن سایت است. یکی از چیزهایی که منجر به افزایش سرعت لود سایت می‌شود، میزبانی کردن سایت خود روی سرورهای قرار گرفته در داخل ایران است (البته به شرط آن که اکثر مخاطبین سایت شما از داخل ایران باشند). اگرچه که قیمت سرورهای داخل ایران نسبت به سرورهای خارجی -مثلاً آلمانی یا کانادایی- تاحدودی بیشتر است، اما این افزایش رضایتمندی کاربران در دراز مدت می‌تواند این اختلاف هزینه را به مراتب بهتر جبران کند.

پشتیبانی از زبان سمت سرور مد نظر شما

یکی از مهم‌ترین نکات، این است که شرکت هاستینگ انتخابی شما از فناوری‌هایی که قصد دارید در طراحی وب اپلیکیشن خود مورد استفاده قرار دهید پشتیبانی کند. به طور مثال، خیلی از وب هاست‌ها زبان روبی را ساپورت نمی‌کنند و یا از نسخهٔ PHP 5.6 پشتیبانی می‌کنند و این در حالی است که وب اپلیکیشن شما بر پایهٔ PHP نسخهٔ ۷ است.

شرکت هاستینگ چه نوع سرویس‌هایی ارائه می‌دهد

بررسی انواع سرویس‌های هاستینگ خارج از بحث این آموزش است اما به طور کلی می‌بایست ببینیم که ما به چه نوع سروری نیاز داریم: هاست اشتراکی، هاست اختصاصی، وی‌پی‌اس، هاست دانلود، هاست ابری و غیره. پس از مشخص شدن نیاز خود، حال می‌بایست ببینیم که شرکت انتخابی ما سرویس مد نظر ما را ارائه می‌دهد یا خیر.

علاوه بر این، این نکته را هم مد نظر داشته باشید که برخی شرکت‌های هاستینگ در یک زمینهٔ خاص می‌توانند سرویس خوب ارائه دهند و برخی شرکت‌های دیگر در سایر زمینه‌ها. به طور مثال، ممکن است شرکتی بهترین شرکت داخلی برای ارائهٔ هاست اشتراکی باشد و شرکت دیگری بهترین سرویس را برای هاست لینوکسی ارائه دهد؛ پس نیاز ما تعیین‌کننده خواهد بود که به دنبال چه شرکتی برویم.

قابلیت ارتقاء سرور

یکی دیگر از مسائل مهم در انتخاب شرکت هاستینگ، قابلیت ارتقاء سرور است. به عبارت دیگر، بایستی بررسی کرده و ببینید که آیا در صورت نیاز، شرکت مد نظر به راحتی امکان ارتقاء سرویس را به شما می‌دهد یا خیر.

فرض کنید در ابتدای راه‌اندازی سایت، شما به فضایی معادل با ۱ گیگابایت، CPU چهار هسته‌یی و 2 گیگابایت حافظهٔ RAM نیاز دارید اما به مرور زمان و با افزایش تعداد کاربران سایت‌تان، نیاز به ارتقاء سرویس خود دارید. این مسأله‌یی است که به سادگی و در کمترین زمان ممکن می‌بایست توسط شرکت هاستینگ صورت پذیرد.

هزینه

قیمت سرویس هاستینگ هم به نوعی مهم است؛ اگر شما صاحب یک استارتاپ هستید که هنوز به درآمدزایی نرسیده است، پس می‌بایست تمام تلاش خود را به کار بندید تا هزینه‌های خود را کاهش دهید. برخی شرکت‌های هاستینگ هستند که در ابتدای کار هزینهٔ معقولی دریافت می‌کنند اما برای تمدید سرویس، مشتری هزینهٔ نسبتاً قابل‌توجهی را متحمل خواهد شد.  

نکتهٔ دیگری که در ارتباط با هزینهٔ خرید سرویس هاستینگ می‌بایست مد نظر داشت این است که هر گرانی بی‌علت نیست؛ پس هرگز در این دام نیفتید که ارزان‌ترین قیمت ممکن را بیابید. اگر شرکتی بخواهد از آخرین فناوری‌های روز، تیم پشتیبانی حرفه‌ای و … استفاده کند، همهٔ اینها مستلزم صرف هزینه‌اند؛ لذا قیمت تمام شدهٔ سرویس بالا خواهد رفت و مشتری هم می‌بایست در این افزایش هزینه سهیم گردد.

کنترل پنل کاربرپسند

کنترل پنلی هم که شرکت هاستینگ در اختیار ما قرار می‌دهد می‌بایست راحت و کاربرپسند باشد. امروزه اکثر شرکت‌های هاستینگ از کنترل پنل‌های cPanel ،Plesk و یا DirectAdmin استفاده می‌کنند. خیلی فرقی نمی‌کند که چه کنترل پنلی در اختیار ما قرار گیرد مادامی که کار با آن راحت بوده و تا حد ممکن ما را از نیاز به کارشناسان پشتیبانی بی‌نیاز سازد و پرمیشن‌های کافی برای انجام کارهای مختلف داشته باشیم.

مدت قرارداد و دورهٔ تعلیق

این نکته را می‌بایست بررسی کرد که مدت قراردادهای شرکت هاستینگ به چه صورت است. به طور معمول، قراردادها به صورت سالانه تنظیم می‌شوند. علاوه بر این، بایستی ببینید که در صورت تمدید نکردن قرارداد چه اتفاقی برای سایت شما خواهد افتاد؛ آیا بلافاصله اطلاعات شما پاک می‌شوند و یا یک بازهٔ مثلاً یکی الی دو ماهه اطلاعات شما نگاه داشته می‌شوند.

بکاپ سایت

وقتی که شما صاحب یک سایت می‌شوید، زمان‌هایی پیش می‌آید که همه چیز به‌خوبی پیش نمی‌رود (مثلاً مورد حمله قرار می‌گیرد و یا سروری که وب‌سایت شما روی آن میزبانی می‌شود از کار می‌افتد) که در چنین مواقعی نیاز به Backup (بکاپ یا نسخهٔ پشتیبان سایت) داریم.

شرکت هاستینگ انتخابی می‌بایست به طور روزانه و دائم از سایت بکاپ تهیه کند و حتی این امکان را در اختیار مشتری قرار دهد تا به بکاپ‌های گذشته -مثلاً یک ماه پیش- نیز دسترسی پیدا کند. در ارتباط با بکاپ سایت همواره می‌بایست این مسائل را مد نظر قرار داد:

  • آیا وب هاست بکاپ کامل از سایت در اختیارمان قرار می‌دهد یا خیر؟
  • آیا جایگزین کردن بکاپ سایت به سادگی از طریق کنترل پنلی که در اختیارمان قرار می‌گیرد امکان‌پذیر است؟
  • آیا خود وب‌مستر امکان بکاپ گرفتن از سایت را در زمان‌های دلخواه دارد یا خیر؟

امنیت

اگر شما واقعاً به دنبال راه‌اندازی سایتی هستید که قرار است از آن کسب درآمد کنید، تراکنش‌ها مالی آنلاین انجام دهید، با اطلاعات شخصی کاربران سر و کار دارید و بسیاری مسائل دیگر، امنیت وب هاست می‌بایست جزو اولویت‌های اصلی شما باشد.

در واقع، بایستی بررسی کنید ببینید که مدیران فنی شرکت انتخابی از چه سیاست‌هایی برای ارتقاء امنیت سرویس‌های خود بهره می‌برند. مثلاً خیلی از شرکت‌های هاستینگ هستند که به صورت خودکار جلوی خیلی از حملات DoS را می‌گیرند (برای آشنایی بیشتر با حملات DoS و DDoS،‌ به مقالهٔ دیداس (DDoS) چیست؟ مراجعه نمایید).

راه‌کارهای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل

شاید بسیاری از وب‌مسترها در بدو امر به این نکته توجه نکنند اما راه‌کارهایی که شرکت‌های هاستینگ برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل‌های مرتبط با دامین مشتریان به کار می‌گیرند نیز بسیار حائز اهمیت است. فرض کنید که شما دامنه‌یی دارید به آدرس www.example.com و ایمیلی هم دارید به آدرس info@example.com. شرکت هاستینگ شما این تضمین را می‌بایست بدهد که ایمیل‌های ارسالی از این ایمیل سازمانی شما هرگز اسپم نخواهند شد (البته بخشی از این ماجرا در دست شرکت هاستینگ است).

ادب، شخصیت و مشتری‌مداری پرسنل شرکت هاستینگ

شاید این نکته در ظاهر خیلی مهم انگاشته نشود، اما در دراز مدت می‌تواند تأثیر بسزایی در یک همکاری بلندمدت مابین شما و شرکت هاستینگ ایجاد کند. پیش از خرید سرویس از شرکت انتخابی، حتماً از مشتری‌مداری شرکت مد نظر اطمینان حاصل کنید چرا که اگر پس از مدتی کاشف به عمل آید که ایشان از شخصیتی درخور شما برخوردار نیستند، مجبور خواهید بود که سرویس خود را جابه‌جا کنید (حتی اگر سرویس خوبی هم به شما ارائه کرده باشند).

ببینید که سایت‌های حرفه‌ای از خدمات چه شرکتی استفاده می‌کنند

یکی دیگر از راه‌های نسبتاً خوب برای انتخاب یک شرکت هاستینگ این است که چند سایت حرفه‌ای در وب فارسی را نشان کنید، سپس ببینید که این سایت‌ها از خدمات کدام شرکت هاستینگ بهره می‌برند. سایتی که حرفه‌ای عمل کرده و توانسته مخاطبین زیادی به خود جذب کند، به طور حتم در مورد انتخاب شرکت هاستینگ خود نیز وسواس زیادی به خرج داده است.

online-support-icon