سرفصل‌های آموزشی
آموزش معماری MVC
ساخت فایل index.php

ساخت فایل index.php

پیش از این اشاره کردیم که فایل index.php به منزلهٔ اصطلاحاً Bootstrap یا نقطهٔ شروع وب اپلیکیشن‌‌مان خواهد بود زیرا همان‌طور که در آموزش گذشته دیدیم، کلیهٔ ریکوئست‌ها از طریق فایل htaccess. به این فایل ری‌دایرکت خواهند شد. برای شروع، فایلی تحت عنوان index.php حاوی کدهای زیر داخل پوشهٔ public می‌سازیم:

<?php
ini_set('display_errors', '1');

تابع ()ini_set این امکان را در اختیار ما می‌گذارد تا بتوانیم تنظیمات پیکربندی پی‌اچ‌پی در فایل php.ini را اُورراید نماییم و همان‌طور که ملاحظه می‌شود، دستور داده‌ایم که هرگونه ارور احتمالی به منظور دیباگینگ راحت‌تر پروژه در معرض دیدمان قرار گیرد.

در فصول آتی خواهیم دید که چگونه با استفاده از دستور require_once فایل autoload.php را در این فایل اپیمورت خواهیم کرد (در ادامهٔ آموزش‌ها به طور مفصل با کاربرد این فایل آشنا خواهیم شد اما در مرحله از کار در همین حد بدانیم که autoload.php وظیفه دارد تا به صورت خودکار هر کلاسی را که در آینده مورد استفاده قرار خواهیم داد، ایپمورت نماید.)

ساخت فانکشنی به منظور دیباگ کردن راحت‌تر پروژه

اگر تجربهٔ توسعهٔ نرم‌افزار با فریمورک لاراول را داشته باشید، می‌دانید که فانکشنی در این فریمورک در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دارد تحت عنوان ()dd که این وظیفه را دارا است تا پارامتر ورودی‌اش را اصطلاحاً Dump کند. در پروژه قصد داریم تا چنین فانکشنی را داخل فایل index.php بسازیم تا در طول توسعهٔ این فریمورک بتوانیم از آن به منظور دیباگ کردن سورس‌کد استفاده نماییم:

<?php
ini_set('display_errors', '1');

function dd($input)
{
    echo "<pre>";
    var_dump($input);
    echo "</pre>";
    die;
}

با استفاده از کیورد function تابعی تحت عنوان ()dd ساخته‌ایم که یک پارامتر ورودی می‌گیرد. داخل این تابع ابتدا با استفاده از دستور echo تگ آغازین <pre> را چاپ کرده سپس با استفاده از فانکشن به اصطلاح Built-in زبان پی‌اچ‌پی به نام ()var_dump پارامتر ورودی را چاپ کرده سپس تگ پایانی <pre/> را چاپ کرده و در نهایت با دستور ;die اجرای سایر اسکرپیت‌ها را متوقف خواهیم کرد. از این پس، از هر نقطهٔ پروژه می‌توانیم با فراخوانی تابع ()dd و پاس دادن یک متغیر، آرایه یا آبجکت به آن، محتویات آن را مشاهده نماییم.

تکمیل سایر اجزای فولدر public

پیش از این گفتیم که ساختار فولدر public در صورتی که تکمیل شده باشد به صورت زیر خواهد بود:

public
├── css
│   └── styles.css
├── index.php
├── .htaccess
└── js
    └── app.js

همان‌طور که ملاحظه می‌شود، نیاز است تا دو پوشه تحت عناوین css و js به منظور ذخیره‌سازی به ترتیب فایل‌های سی‌اس‌اس و جاوااسکریپت بسازیم. برای این منظور، این دو فولدر را ساخته و به ترتیب فایل‌هایی به نام‌های styles.css و app.js داخل آن‌ها ایجاد می‌کنیم تا در قسمتی از آموزش که به مبحث ویوها اختصاص دارد کدهای مد نظر خود را داخل آن‌ها درج نماییم.

online-support-icon