سرفصل‌های آموزشی
آموزش معماری MVC
نحوهٔ تعریف Virtual Host

نحوهٔ تعریف Virtual Host

این دورهٔ آموزش بر پایهٔ ابزار LAMP در محیط گنو/لینوکس تدوین شده است و آنچه در این آموزش توضیح خواهیم داد، نحوهٔ ایجاد یک هاست مجازی (Virtual Host) در سیستم‌عامل اوبونتو است. ابتدا به ساکن در مسیر var/www/ فولدری تحت عنوان mvc یا هر نام دلخواه دیگری ساخته سپس بر اساس دستورالعمل زیر اقدام به ساخت یک هاست مجازی برای این پروژه می‌کنیم.

نرم‌افزار وب سرور آپاچی دارای فایل پیش‌فرضی برای تنظیمات ساخت هاست مجازی است. برای این منظور، به مسیر etc/apache2/sites-available/ رفته و این فایل را با ادیتور دلخواه خود باز می‌کنیم.

    به خاطر داشته باشید
به منظور اِعمال تغییرات در این فایل،‌ نیاز به سطح دسترسی روت (ادمین) خواهیم داشت.

با مد نظر قرار دادن نکتهٔ‌ فوق، با استفاده از دستور زیر این فایل را باز می‌نماییم:

$ sudo gedit /etc/apache2/sites-available/000-default.conf

حال نیاز است تا در انتهای این فایل، خطوط زیر را درج نماییم:

<VirtualHost *:80> 
    ServerName mvc.local
     DocumentRoot /var/www/mvc/public/
	<Directory /var/www/mvc/public/>
	    AllowOverride All
	</Directory>
</VirtualHost>

دستور 80:* حاکی از آن است که هر ریکوئستی به پورت پیش‌فرض اچ‌تی‌تی‌پی (۸۰) ارسال شود، با این هاست مجازی مَچ خواهد شد. همان‌طور که ملاحظه می‌شود، برای کلید ServerName آدرسی دلخواه همچون mvc.local در نظر گرفته‌ سپس محل قرارگیری فولدر پروژه به آدرس /var/www/mvc/public/ را برای کلید DocumentRoot در نظر گرفته‌ایم. همچنین دستور AllowOverride مشخص می‌سازد که تنظیمات موجود در فایل htaccess. که در ادامه ایجاد خواهیم کرد، تنظیمات پیش‌فرض آپاچی را به اصطلاح Override کنند.

پس از ذخیره‌ کردن تغییرات صورت‌گرفته در این فایل، در ادامه نیاز است تا این هاست مجازی را فعال‌ سازیم که برای این منظور، می‌باید فایل زیر را باز نموده و آدرس هاست مجازی خود را داخل آن ثبت نماییم:

$ sudo gedit /etc/hosts

اکنون آدرس زیر را در این فایل درج نموده و آن را ذخیره می‌نماییم:

127.0.0.1 mvc.local

در این مرحله از کار، پروسهٔ کانفیگ هاست مجازی به آدرس mvc.local به پایان رسیده است اما به منظور اِعمال تغییرات، نیاز است تا وب سرور آپاچی را ری‌استارت نماییم که برای این منظور می‌توانیم از دستور زیر استفاده نماییم:

$ sudo service apache2 restart

پس از وارد کردن پسورد روت سیستم‌عامل، وب سرور آپاچی ری‌استارت شده و از این پس هاست مجازی که بالا ساختیم قابل‌استفاده است.

online-support-icon