سرفصل‌های آموزشی
آموزش لینوکس
آشنایی با مفهوم Linux Distribution

آشنایی با مفهوم Linux Distribution

کاربران سیستم عامل گنو/لینوکس از طیف گسترده یی تشکیل شده اند؛ از کاربران عادی که نیاز به یک سیستم عامل برای بازی کردن دارند گرفته تا کاربران حرفه یی که برای تست نفوذ، مسائل امنیتی، شبکه، سرور و ... از این سیستم عامل استفاده می کنند. در همین راستا، شرکت های مختلفی اقدام به ارائه ی نسخه های مختلفی از این سیستم عامل مبتنی بر نیازهای گروه هدف خود کرده اند که اصطلاحا هر کدام از این نسخه ها Distribution (دیستریبیوشن یا توزیع) نامیده می شود که گاها به صورت خلاصه تحت عنوان Distro هم به کار گرفته می شوند. تقریبا می شود گفت که درصد زیادی از این توزیع ها رایگان هستند و به سادگی می توان آن ها را نصب و استفاده کرد.

پیش از این هم گفتیم که کرنل لینوکس مغز سیستم عامل محسوب می‌شود و یک توزیع لینوکسی کامل، حاوی کرنل به علاوه ی یکسری اپلیکیشن ها و ابزارها است که هر کدام از آن‌ها وظیفه ی خاصی را بر عهده دارند. علاوه بر این، توزیع‌های مختلف لینوکس ممکن است که بر پایه ی کرنل های نسخه های مختلفی طرح ریزی شده باشند. به طور مثال، توزیع RHEL 6 بر پایه ی کرنل 2.6.32 است که نسبتاً قدیمی اما کاملاً باثبات است.

در زمینه ی رابط کاربری دسکتاپ هم هر کدام از این توزیع ها ویژگی های خاص خود را دارا است؛ به طور مثال، رابط کاربری Unity استفاده شده در توزیع Ubuntu یکی از انواع مدرن رابط های کاربری موجود در توزیع های لینوکسی است که این امکان را به کاربران می دهد تا بدون استفاده از کامند لاین بتوانند بسیاری از نیازهای خود را مرتفع سازند (البته رابط های کاربری زیباتری هم نسبت به اوبونتو وجود دارد که در توزیع های Deepin و elementary OS استفاده شده اند.) در مقابل، یکسری توزیع ها هستند که دسکتاپی سنتی تر داشته -همچون توزیع openSUSE که از KDE استفاده می کند- و بیشتر تمرکز آن روی انجام کارها از طریق کامند لاین است.

پیش از مهاجرت به دنیای لینوکس، باید ببینید که چه توزیعی برای شما مناسب است. برای یافتن پاسخ به این سوال، بایستی ۳ پرسش زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. آیا شما یک کاربر حرفه یی هستید یا مبتدی؟
  2. آیا یک محیط دسکتاپ مدرن را ترجیح می‌دهید یا یک رابط کاربری سنتی؟
  3. آیا قصد استفاده از لینوکس برای سرور را دارید یا کامپیوتر شخصی؟
  4. چه نرم افزارهایی برای شما مهم است؟ وب سرور، ویرایشگر متن و … 
  5. حجم هارد دیسک شما چقدر است؟
  6. آیا نیاز به دست کاری کرنل سیستم عامل خود دارید یا خیر؟
  7. سخت‌افزار شما چیست؟
  8. آیا نیاز به پشتیبانی بلند مدت دارید یا برای کوتاه مدت قصد استفاده از لینوکس را دارید؟

در صورتی که مهارت های کامپیوتری شما در سطحی مبتدی قرار دارد، توصیه می‌شود که از نسخه هایی همچون Linux Mint, Ubuntu و یا Deepin که از یک رابط کاربری مدرن اما در عین حال ساده برخوردارند استفاده کنید. اگر هم جزو کاربران متوسط رو به بالا هستید، توصیه می‌شود که از نسخه هایی همچون Debian یا Fedora استفاده کنید و در صورتی هم که برچسب فوق حرفه یی روی خود می‌زنید و در زمینه ی System Administration (مدیریت سیستم) دارای توانمندی‌های بسیاری هستید، می‌توانید توزیع Gentoo را امتحان کنید.

یکی از سؤالات فوق این بود که آیا شما لینوکس را برای سیستم شخصی خود می‌خواهید یا سرور. در صورتی که قصد استفاده از لینوکس در یک سرور را دارید، باید ببینید که آیا برای انجام کارهای سروری نیاز به یک رابط کاربری دارید یا تمایل دارید تا تمامی دستورات را از طریق کامند لاین اجرا کنید؟

به طور مثال، Ubuntu Server دارای رابط کاربری نیست و شما باید دانش کاملی از دستورات کامند لاینی داشته باشید اما در عین حال این امکان برای شما فراهم شده تا یک پکیج GUI روی این نسخه نصب کنید تا امکان مدیریت سرور از طریق دسکتاپ هم برایتان فراهم شود (لازم به ذکر است که اصطلاح GUI مخفف واژگان Graphical User Interface به معنی «رابط کاربری گرافیکی» یا همان «محیط دسکتاپ» می باشد.)

در زمینه ی نسخه های سروری لینوکس، برخی نسخه ها هستند که به صورت حاضر و آماده اکثر ابزارهایی که شما به عنوان یک مدیر سرور نیاز دارید را در اختیارتان می‌گذارند که از جمله ی این نسخه ها، می‌توان به CentOS اشاره کرد اما در مقابل، یکسری از نسخه ها هستند که بسته به نیاز خود، می‌توانید ابزارهای مورد نیاز را روی آن‌ها نصب کنید که از آن جمله می‌توان به Ubuntu و Debian اشاره کرد.

online-support-icon