آشنایی با متغیرها در زبان برنامه نویسی جاوا


در کدنویسی، ما به کرات نیاز داریم تا اطلاعات مورد نظر خود را در جایی ذخیره سازیم. برای این کار، ما داده ها را بسته به نوع شان درون یک Variable یا متغیر ذخیره می سازیم. در زبان برنامه نویسی جاوا ما ۸ نوع متغیر داریم و نکته ای که در اینجا می بایست مد نظر قرار داده شود این است که هر متغیر همچون ظرفی است که می تواند صرفا نوع خاصی از Data یا داده را در خود ذخیره سازد.

به طور مثال، اگر متغیری که مخصوص ذخیره سازی یک عدد صحیح است را برای یک تعداد واژه تعریف کنیم، برنامه از ما ایراد خواهد گرفت. در طول آموزش ها با انواع متغیرها، نحوه به کار گیری آن ها، نحوه اختصاص Value یا مقدار به آن ها، به کار گیری اعمال اصلی میان آن ها مثل جمع و تفرین و ... آشنا خواهیم شد. در اولین برنامه ای که تاکنون نوشته ایم، می خواهیم جمله In the Name of God به معنی به نام خدا پس از اجرای برنامه نمایش داده شود. بنابراین ما نیاز به یک متغیر داریم تا مقداری از جنس کلمه، جمله یا پاراگراف را بتواند در خود جای دهد و کلاس String جاوا این کار را به راحتی می تواند برای ما انجام دهد.

نکته
نکته ای که می بایست مد نظر قرار داده شود این است که هر متغیر از سه بخش تشکیل می شود. بخش اول نوع خود متغیر است که در این جا شیء ساخته شده از روی کلاس String می باشد (به خاطر داشته باشید که اولین حرف این واژه با حرف بزرگ نوشته شده است. علاوه بر این، String با انواع دیگر متغیرها کمی فرق داشته و بیش از آن که متغیر باشد، یک Class است که در ادامه ی آموزش ها بیشتر با این مسئله آشنا خواهید شد.) بخش دوم نام متغیر است که این نام کاملاً اختیاری است فقط می بایست به خاطر داشته باشیم که بهتر است اولین حرف نام متغیر با حرف کوچک نوشته شود. در اینجا نام text را در نظر می گیریم و در نهایت مقدار آن که مابین علامت های " " قرار می گیرد. 

به منظور اختصاص دادن مقداری به یک متغیر می بایست از علامت = استفاده کرده و در نهایت یک ; قرار داد (در واقع در زبان برنامه نویسی جاوا و برخی از دیگر زبان های برنامه نویسی ; عملکردی همچون نقطه در حین نگارش یک متن فارسی دارد. به عبارت دیگر، با قرار دادن یک ; در انتهای یک دستور، به جاوا می گوییم که به پایان دستور رسیده ایم.) متغیر فوق به صورت خلاصه به شکل زیر نوشته می شود:

String text = "In the name of God";

حال این متغیر را بعد از } مربوط به متدی با نام main قرار می دهیم. در این مرحله از کدنویسی، کدهای شما می بایست به شکل زیر باشند:

class FirstProgram {	    
    public static void main(String[] args) {        
        String text = "In the name of God";    
    }
}

این خط از کد یک متغیر می باشد که هدف آن نمایش دادن جمله In the Name of God است. اما خط فوق صرفاً یک متغیر است که مقداری را در خود جای داده است و برای به نمایش در آمدن نیاز به ساختاری دارد که آن را به کامپایلر بفرستد و نهایتاً به نمایش درآید که در بخش ذیل به توضیح نحوه اجرای این کار می پردازیم.

در ادامه، دستور ;()System.out.println را بنویسید. این دستور به سیستم شما می فهماند که هر آنچه مابین دو پرانتز قرار دارد را به نمایش در آورد و سپس نشانگر به خط بعد برود. این خروجی در قسمت کنسول برنامه اکلیپس نمایش داده خواهد شد. پس در این مرحله، نام متغیری که در مرحله قبل ساخته بودیم را داخل پرانتز تایپ می کنیم (به خاطر داشته باشید که چنانچه نام متغیری که text می باشد را  در جایی از برنامه به صورت Text استفاده کنیم، کامپایلر از ما خطا خواهد گرفت چرا که زبان برنامه نویسی جاوا یک زبان CaseSensitive است.)

به خاطر داشته باشید
یکی از ویژگی های اکثر زبان های برنامه نویسی CaseSensitive بودن آن ها است به این معنی که به بزرگ و کوچک بودن حروف حساس هستند. به عبارت دیگر، اگر شما کلمه System که با حرف بزرگ نوشته شده است را با حرف کوچک به صورت system بنویسید در حین اجرای برنامه با مشکل مواجه خواهید شد چرا که System جزو کلیدواژگان خود جاوا است که فقط و فقط به صورت System و نه system برای جاوا قابل فهم است.

در این مرحله، شما با موفقیت توانسته اید اولین برنامه کامل جاوای خود را بنویسید. سورس کد شما می بایست دقیقاً با نمونه ی زیر مطابقت داشته باشد:

class FirstProgram {    
    public static void main(String[] args) {        
        String text = "In the name of God";        
        System.out.println(text);    
    }
}

پیش از اجرای برنامه ما نیاز داریم تا برنامه را ابتدا کامپایل کرده و به عبارتی به دستوراتی تبدیل کنیم که برای سیستم مان قابل فهم باشند به عبارت دیگر صفر و یک. برای این کار، از منوی اصلی گزینه Run و مجدداً گزینه Run را انتخاب کرده و اولین برنامه شما پس از کامپایل شدن به صورت اتوماتیک توسط اکلیپس با موفقیت اجرا خواهد شد و در بخش Console نرم افزار اکلیپس -که در قسمت پایین قرار دارد و با اجرای برنامه به صورت خودکار فعال خواهد شد- مقداری که به متغیری از جنس String تحت عنوان text داده بودید را مشاهده خواهید کرد.

زمانی که شما مقدار مرتبط با متغیر خود تحت عنوان text را تغییر دهید و جمله ی دیگر را داخل " " بنویسید، متغیر شما مقدار قبلی خود را کاملاً از دست داده و مقدار جدید را در خود ذخیره می سازد و از این رو پس از اجرای برنامه در بخش کنسول، مقدار جدید اختصاص داده شده به text نمایش داده می شود.

لیست نظرات
کاربر میهمان
دیدگاه شما چیست؟
کاربر میهمان
کاربر میهمان
کاربر میهمانمن یک کاربر مهمان هستم
سلام با تشکر ببخشید من برنامه رو مینویسم اصلا هم ارور نداره بعد که میخوام runکنم میگه یکی از ant build هارو انتخاب کن هرکدوم رو که میزنم میگه ant پیدا نشد رفتم تو تنظیمات ant دیدم اصلا ant برای ران وجود نداره دوباره برنامه رو نصب کردم ولی بازم همون جوریه میشه کمکم کنین☹☹☹
mohandesomran7
mohandesomran7
با سلام خدمت شما من تمامی مراحل رو درست میرم ولی یک خطا دارم زیر کلمه string خطا میده مینویسه syntax error "token"system
gsaadati55 قاسم سعادتی
gsaadati55 قاسم سعادتی
سلام من می تونم پاسخ بعضی از دوستان رو بدم ولی نمیدونم چرا اخطار میده که فیلد ضروری رو پر نکردید فقط یک فیلد ضروری وجود داره و اونم توضیحات مربوط به پاسخگویی که من اونو پر می کنم ولی جهت ارسال به پاسخ دوستان پیغام خطا میده
کاربر میهمان
کاربر میهمانمن یک کاربر مهمان هستم
سلام وقتی روی ران کلیک میکنم تا ران شه این ارور رو میده.
Error occurred during initialization of boot layer
java.lang.module.FindException: Error reading module: E:ProgrammingTrainingHellobin
Caused by: java.lang.module.InvalidModuleDescriptorException: Hello.class found in top-level directory (unnamed package not allowed in module)
میشه راهنمایی کنید چکار کنم گیج شدم!
کاربر میهمان
کاربر میهمانمن یک کاربر مهمان هستم
سلام میدونم تاپیک قدیمی ولی اگه کسی اینجاس ممنون میشم کمک کنه من این مشکل دارم ویندوزم 10 هستش

Error occurred during initialization of boot layer
java.lang.module.FindException: Error reading module: C:UsersSpirit2025eclipse-workspaceHelloWorldbin
Caused by: java.lang.module.InvalidModuleDescriptorException: FirstProgram.class found in top-level directory (unnamed package not allowed in module)
mahyamalekk
mahyamalekk
سلام مرسی از اموزش خوبتون.
من کد رو نوشتم و چک کردم ولی اصلا run نمی شه، اروری که می ده هم متن نداره که من بفهمم از کجاست !؟
ali_ghanei2010
ali_ghanei2010
سلام
این تاپیک قدیمیه میدونم اما خواهشا اول راهم کمک کنید
من هم دقیقا با این ارور موجهم :
editor does not contain main type
طبق جوابایی که خوندم میگید تابع main تعریف نشده
همینو متوجهه نمیشم چیز خاصی باید تعریف کنم؟
چکار باید بکنم
z_taghizadeh85
z_taghizadeh85
سلام
ارور این برنامه رو چطور حل کنم هر جایی گشتم نفهمیدم مشکل چاوا مناسب برای اکلیس چی هست همین برنامه شما رو عینا نوشتم . این ارور رو میده
editor does not contain main type
amin
amin
خیلی عالی بود ممنون
فقط ببخشید ما باید تمام این هارو حفظ کنیم؟؟
fighter
fighter
در خط 6 تفرین به تفریق درست شود با تشکر