سرفصل‌های آموزشی
آموزش برنامه نویسی
تاریخچه ی سیستم ورژن کنترل گیت

تاریخچه ی سیستم ورژن کنترل گیت

هسته ی لینوکس -Linux Kernel- یک پروژه ی اپن سورس واقعا عظیم است و توسعه دهندگان زیادی از سراسر دنیا روی آن کار می کنند. در سال های اولیه ی شکل گیری لینوکس، بخش اعظمی از این پروژه در قالب فایل‌هایی که توسط برنامه نویسان مختلف توسعه داده می‌شد و در اختیار ادمین -یا ادمین های پروژه- قرار می‌گرفت و ایشان مسئول اعمال تغییرات مد نظر بودند تا این که تیم توسعه ی لینوکس در سال 2002 شروع به استفاده از یک سیستم ورژن کنترل تحت عنوان BitKeeper کرد.

در سال 2005 ارتباط مابین توسعه دهندگان هسته ی لینوکس و شرکتی که نرم‌افزار Bitkeeper را طراحی کرده بود رو به سردی گذاشت و همین مسأله منجر به این گشت تا جامعه ی توسعه دهندگان لینوکس -به خصوص خالق اصلی هسته ی لینوکس آقای لینوس تروالدز- تصمیم به این گرفتند تا بر اساس درس‌هایی که از نرم‌افزار قبلی گرفته بودند، سیستم ورژن کنترل اختصاصی خود را طراحی کنند.

از همان روز نخست، جامعه ی توسعه دهندگان لینوکس سرعت، سادگی، پشتیبانی قوی، امکان کار کردن از راه دور و همچنین قابلیت پشتیبانی از پروژه های بزرگ را مد نظر داشتند. نتیجه این شد که سیستم ورژن کنترل GIT که یک ابزار اپن سورس و رایگان است در سال 2005 متولد شد که بخش اعظمی از آن با زبان C نوشته شده است. در حال حاضر، این سیستم به عنوان معروف ترین و محبوب ترین سیستم ورژن کنترل دنیا محسوب می گردد که شرکت های بزرگی همچون یاهو، توییتر، گوگل، آمازون، مایکروسافت و اپل از آن استفاده می کنند.

online-support-icon