سرفصل‌های آموزشی
آموزش برنامه نویسی
ارتباط با سرور اف تی پی از طریق مرورگر

ارتباط با سرور اف تی پی از طریق مرورگر

چنانچه به یک نرم افزار اف تی پی همچون فایلزیلا دسترسی نداشته باشیم، به سادگی و با استفاده از یک مرورگر مثل فایرفاکس یا گوگل کروم قادر خواهیم بود تا به سرور اف تی پی متصل شویم اما حتما می بایست دارای یک اکانت اف تی پی و رمز عبور باشیم که این دو را می توان از طریق سی پنل ایجاد کرد. آدرسی که می بایست در مرورگر خود برای ورود به آدرس اف تی پی وارد کنیم به صورت زیر است:

ftp://username:password@ftp.exmple.com

همان طور که در آدرس فوق می بینیم، به جای پروتکل http که برای اتصال به نرم افزار وب سرور مورد استفاده قرار می گیرد، از پروتکل ftp استفاده شده است که برای اتصال به سرور اف تی پی است. سپس نام کاربری را نوشته و یک علامت : قرار داده و بلافاصله رمز عبور را وارد می کنیم. سپس یک علامت @ قرار داده عبارت ftp را نوشته و یک نقطه بعد از آن قرار می دهیم و در نهایت آدرس دامین سایت مد نظر را بدون www وارد می کنیم. در واقع آدرس تکمیل شده به صورت زیر خواهد بود:

ftp://user@example.com:123456@ftp.exmple.com

حال با فشردن دکمه اینتر می توانیم به سرور اف تی پی متصل شویم. می بینیم که پس از وارد کردن آدرس و فشردن دکمه اینتر وارد سرور اف تی پی می شویم. حال از طریق مرورگر به سادگی قادر خواهیم گشت به فایل های قرار گرفته روی سرور دست یافته و در صورت نیاز آنها را دانلود کرد. نکته ای که در ارتباط با اتصال به سرور اف تی پی از طریق مرورگر وجود دارد این است که کارهایی که از طریق مرورگر می توانیم انجام دهیم به مراتب محدود تر از امکاناتی است که یک نرم افزار اف تی پی در اختیار ما می گذارد. از سوی دیگر امنیت اتصال به سرور افت تی پی از طریق مرورگر به مراتب پایین تر از اتصال به سرور اف تی پی از طریق نرم افزاری همچون فایلزیلا است.

    نکته

cPanel که به صورت «سی پنل» خوانده می شود عبارت است از یک کنترل پنلی مدیریت هاست که روی سرورهای لینوکسی نصب می گردد و این امکان را به کاربران چنین سرورهایی می دهد تا در یک محیط گرافیکی -GUI- اقدام به مدیریت اکانت خود، مدیریت فایل ها، ایمیل ها و ... بپردازند. لازم به ذکر است که علاوه بر محیط گرافیکی، سی پنل دارای قابلیت Command Line نیز می باشد که از آن طریق ادمین ها می توانند به برخی از دیگر بخش های سرور خود دسترسی پیدا کنند.

 

online-support-icon