سرفصل‌های آموزشی
آموزش برنامه نویسی
آشنایی با زبان اچ تی ام ال

آشنایی با زبان اچ تی ام ال

زبان HTML مخفف واژگان HyperText Markup Language به معنی زبان نشانه گذاری فرامتنی است که در ساخت صفحات وب به کار گرفته می شود. این زبان، زبانی بسیار ساده اما در عین حال کاربردی است که برای ورود به دنیای برنامه نویسی، گزینه ی مناسبی است.

آقای تیم برنرزلی در تلاش بود که مجامع علمی سراسر دنیا از طریقی پروتکلی بتوانند مقالات علمی را به راحتی با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در همین راستا، وی در سال 1989 اولین نسخه از زبان اچ تی ام ال را طراحی کرده و به دنیا عرضه نمود. در ادامه ی راه، وی سازمان W3C که مخفف واژگان World Wide Web Consortium به معنی کنسرسیوم جهانی وب است را تاسیس کرد که وظیفه ی اصلی این سازمان، پشتیبانی و توسعه ی زبان HTML است.

    به خاطر داشته باشید
در جوامع برنامه نویسی، هرگز از زبان اچ تی ام ال به عنوان یک زبان برنامه نویسی یاد نمی شود چرا که این زبان به هیچ وجه قابل مقایسه با زبان های برنامه نویسی نبوده بلکه زبانی است که با استفاده از تگ ها، چیزی را روی مرورگر به نمایش در می آورد.

در پاسخ به این سؤال که زبان اچ تی ام ال چه کاری انجام می دهد، بایست گفت که کدهای نوشته شده با این زبان به مرورگر دستور می‌دهند تا متون، تصاویر و هر چیز دیگری را در قالب یک صفحه ی وب به نمایش درآورد. صفحات وب، با پسوند html. یا htm. شناخته می‌شوند که اصطلاحاً به این‌گونه فایل‌ها Plain Text گفته می شود. فایل‌های Plain Text این قابلیت را دارا هستند که از طریق یک مرورگر اجرا شوند اما در مقابل، فایل‌های Rich Text -همان فایل‌هایی که مثلاً توسط نرم‌افزار مایکروسافت آفیس ایجاد می شوند- یکسری اطلاعات اضافی را به فایل مد نظر -که مثلا با پسوندی همچون docx. ذخیره می شود- می افزایند که منجر به این خواهند شد تا فایل مد نظر به درستی توسط نرم افزارهای پردازنده ی متن -مثل آفیس ورد- نمایش داده شوند. لذا اگر کدهای اچ تی ام ال را در قالب فایل‌های اصطلاحاً Rich Text بنویسیم، این فایل‌ها به درستی در مرورگر نمایش داده نخواهند شد.

online-support-icon