سرفصل‌های آموزشی
آموزش برنامه نویسی
وب چگونه کار می کند؟

وب چگونه کار می کند؟

در توضیح این که وب چگونه کار می کند، توضیحات خود را با مثالی شروع می کنیم. اکنون که شما در حال مطالعه ی این دوره ی آموزشی در سکان آکادمی هستید،‌ در نرم افزاری تحت عنوان مرورگر وب -مثل گوگل کروم یا فایرفاکس- آدرس اینترنتی سکان آکادمی که www.sokanacademy.com است را وارد نموده‌اید و دکمه ی اینتر را زده اید. سپس مرورگر شما این دستور را از شما گرفته، و درخواستی را برای مودم -وسیله ای که اینترنت منزل شما را تأمین می کند- ارسال می‌کند با این مضمون که صاحب من -یعنی شما- قصد دارد سایت سکان آکادمی را مشاهده کند. مودم هم این دستور را گرفته و آن را برای شرکت آی اس پی -همان شرکتی که شما اینترنت خود را از آن گرفته‌اید مثل شاتل، پارس آنلاین و غیره- ارسال می کند. سیستم‌های قرار گرفته در شرکت آی اس پی، آدرس یو آر ال -یا همان www.sokanacademy.com- را گرفته و تبدیل به یک آدرس عددی می‌کند که اصطلاحاً IP یا آدرس پروتوکل اینترنتی گفته می شود.

    نکته

به طور کلی، منظور از IP، چهار سری عدد است که با نقطه از یکدیگر جدا می‌شوند.

همان‌طور که ما در کل دنیای اینترنت یک آدرس تحت عنوان www.sokanacademy.com بیشتر نداریم، آی پی ها هم منحصر به فرد هستند و در کل دنیای وب مثلاً یک آی پی مثل 85.106.24.121 بیشتر نداریم. پس از آن که IP سایت سکان آکادمی مشخص شد، شرکت آی اس پی می‌داند که سایت سکان آکادمی روی کدامیک از سرورهای دنیا قرار گرفته پس درخواست را برای آن سرور ارسال می کند.

در ادامه،‌ وب سرور سایت سکان آکادمی درخواست را گرفته، فایل‌های سایت سکان آکادمی را پیدا کرده و در جواب درخواست شرکت آی اس پی، آن‌ها را ارسال می‌کند و در نهایت فایل‌ها به دست مرورگر شما می رسند. حال مرورگر هم کدها را گرفته و آن‌ها را پردازش می کند و این می‌شود که شما می‌توانید سایت سکان آکادمی را مشاهده کنید!

online-support-icon