سرفصل‌های آموزشی
آموزش برنامه نویسی
برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم؟

برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم؟

زبان‌ اچ تی ام ال -و پس از آن سی اس اس- به منزله نقطه شروع خوبی برای ورود به دنیای برنامه نویسی هستند. اگر چه که این زبان‌ها را نمی‌توان جزو زبان‌های برنامه نویسی محسوب کرد، اما این در حالی است که راحتی فراگیری این زبان‌ها از یک سو و همچنین امکان اجرای پروژه ی های واقعی با استفاده از آن ها از سوی دیگر منجر به ایجاد انگیزه در افراد مبتدی علاقمند به برنامه نویسی می گردند.

توجه داشته باشیم که یادگیری یک زبان برنامه نویسی بسیار شبیه به یادگیری رانندگی است. در‌ واقع زمانی که شما قصد دارید رانندگی یاد بگیرید، خیلی به نوع خودرویی که قرار است برانید توجه نمی کنید. زمانی که فرا گرفتید که چگونه دنده عوض کنید، گاز دهید، ترمز کنید و خودرو را متوقف سازید، از آن پس هر نوع خودروی -از کوچک گرفته تا بزرگ- را با کمی تمرین خواهید توانست برانید.

در دنیای برنامه نویس هم قضیه دقیقاً به همین صورت است. شما وقتی اصول برنامه نویسی را بیاموزید، دیگر فرقی نمی‌کند که از چه زبانی دارید استفاده می کنید، بلکه هر زبانی که در اختیار شما قرار گیرد، با کمی تمرین خواهید توانست برنامه ی مد نظر خود را با استفاده از آن زبان بنویسید.

برای خود یک پروژه تعریف کنید تا انگیزه ی شما برای یادگیری برنامه نویسی بیشتر شود. مثلا، یک وب سایت شخصی برای خود در نظر بگیرید و شروع به طراحی و کدنویسی آن بکنید. در ابتدای کار خیلی ایده‌آل گرا نباشید. هرگز صبر نکنید تا نرم‌افزار یا اپلیکیشن شما کامل کامل شده، سپس آن را منتشر کنید بلکه آن را به فازهای کوچک‌تری تقسیم‌بندی کرده و در اولین فرصت ممکن فاز اول را عملیاتی کنید (مثلا یک هاست و دامین تهیه کنید و سایت خود را در اینترنت منتشر کنید.) با این کار، فرصتی برای گرفتن فیدبک از کاربران بالقوه ی کدهایی که نوشته‌اید پیدا خواهید کرد و این مسأله می‌تواند در بهبود نسخه های تکمیلی نرم‌افزار شما بسیار مؤثر باشند. نرم‌افزارها یا اپلیکیشن هایی که امروزه می‌بینید خیلی حرفه‌ای هستند، از نسخه های بتای خیلی زشت، ناکارآمد و غیر حرفه‌ای برخوردار بوده‌اند اما به مرور زمان تکمیل شده تا به این چیزی که الان می‌بینید مبدل شده اند.

همان طور که در تصویر بالا مشخص است، نسخه ی بتای موتور جستجوی گوگل نسبت به آنچه امروزه می بینیم تفاوت های فاحشی دارا است اما مدیران این شرکت به مرور زمان بخش های مختلف این موتور جستجوی قدرتمند را تقویت کرده اند.

اگر در تالارهای گپ و گفتگوی مرتبط با برنامه نویسی این سوال را بپرسید که مناسب ترین زبان برنامه نویسی برای ورود به دنیای برنامه نویسی چه زبانی است؟ بدون شک بسیاری از پاسخ ها حاوی زبان برنامه نویسی پایتون خواهند بود!

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است و مصارف گوناگونی دارد و همین قابلیت آن منجر گردیده تا در دنیا طرفداران نسبتا زیادی را به خود اختصاص دهد (جالب است بدانید که بخشی از موتور جستجوی گوگل و سایت یوتیوب با استفاده از این زبان کدنویسی شده اند.) اما دلیل اصلی ورود به دنیای برنامه نویسی با زبان Python این است که سینتکس این زبان به نسبت سایر زبان های برنامه نویسی، به مراتب شبیه تر به زبان محاوره ای انگلیسی است و همین مسئله منجر به یادگیری سریع تر آن گشته و خوانایی سورس کد این زبان را بسیار ساده کرده است. خبر خوشحال کننده این که در سکان آکادمی، دوره ی آموزش مقدماتی زبان برنامه نویسی پایتون را منتشر نموده ایم که علاقمندان به صورت کاملا رایگان می توانند از این دوره استفاده نمایند.

یک زبان دیگر هم که در دنیا طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است، زبان برنامه نویسی Scratch است که در اصل برای گروه سنی 8 تا 16 سال طراحی شده است. علیرغم این که این زبان برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است اما این زبان بسیاری از ویژگی های زبان های برنامه نویسی سطح بالا را دارا است و این در حالی است که افرادی که زیر 8 سال و بالای 16 سال هستند نیز می توانند اصول برنامه نویسی را با استفاده از این زبان فرا گیرند. باز هم خبر خوشحال کننده این که دوره ی آموزش زبان برنامه نویسی اسکرچ در سکان آکادمی به صورت کاملا ویدیویی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

online-support-icon