آیا می‌دانستید وجه تسمیهٔ زبان برنامه‌نویسی C چیست؟

آیا می‌دانستید وجه تسمیهٔ زبان برنامه‌نویسی C چیست؟

کمتر برنامه‌نویسی را می‌توان یافت که پس از شنیدن عبارت Code، به یاد زبان برنامه‌نویسی C نیفتد! زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره و سطح بالایی که بیش از ۵ دهه از عمر آن می‌گذرد و شاخص محبوبیت را به کلی جا‌به‌جا کرده است. جدای از این مباحث، شاید برای خیلی‌ها جالب باشد که بدانند وجه تسمیهٔ زبان برنامه‌نویسی C چیست و این دقیقاً همان چیزی است که در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم.

C یکی از پرطرفدارترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که چند دهه پیش توسط برنامه‌نویس مشهور آمریکایی، Dennis Ritchie و به کمک Ken Thompson در آزمایشگاه‌های Bell خلق شد. شاید شما هم کنجکاو شده باشید که چرا نام این زبان از یک حرف الفبا گرفته شده است و چرا C است و نه حرف دیگری همچون G. 

نامگذاری C برخلاف پنگوئن معروف کِرنِل لینوکس موسوم به Tux، داستان مهیجی ندارد! در رابطه با پنگوئن لینوکس گفته می‌شود لینوس توروالدز -خالق لینوکس- به بیماری خاصی به نام Penguinitis مبتلاً شد به این خاطر که پنگوئن آدم‌خواری با سرعت 100 مایل بر ساعت به او حمله کرده بود! البته همهٔ این‌ها شوخی‌هایی بیش نبوده و به نظر می‌رسد که Tux برگرفته از Torvalds Unix باشد. به هر حال بهتر است برویم سر اصل مطلب و آن هم این که چرا این زبان کاربردی، C نامگذاری شده است؟

به این دلیل که در حروف الفبا، C بعد از B است
دلیلی که این زبان توسط سازندگانش C نامیده شد این است که بعد از زبان B می‌آید. در واقع، قبلاً در آزمایشگاه بل زبان برنامه‌نویسی دیگری تحت عنوان B خلق شده بود؛ زبان B زبانی سطح بالا بود که توسط Thompson ساخته شده و به خودی خود، نوعی پیاده‌سازی از زبان برنامه‌نویسی BCPL بود که توسط Martin Richards در دانشگاه کمبریج طراحی شده بود.

سیستم‌عامل Unix در ابتدا توسط کن تامپسون، دنیس ریچی و افراد دیگری در آزمایشگاه بل ایجاد شد. این سیستم‌عامل ابتدا بر روی کامپیوتر PDP-7 که در سال 1965 توسط شرکت Digital Equipment Corporation تولید شده بود، به زبان اسمبلی پیاده‌سازی شد و بعدها یونیکس را با استفاده از اسمبلی روی PDP-11 پورت کردند ولی توسعه‌دهندگان به فکر جایگزینی آن با استفاده از زبان B بودند.

زبان B توانایی استفاده از ویژگی‌های جدیدی که در دستگاه‌های جدیدتر PDP از جمله PDP-11 موجود بود را نداشت؛ به همین دلیل دنیس ریچی، کار بر روی زبان سطح بالای جدیدی که نشانه‌هایی از زبان B هم در آن وجود داشته باشد را شروع کرد.

لازم به ذکر است که زبان برنامه‌نویسی C تأثیر بسزایی در پیشرفت سیستم‌عامل یونیکس داشت. در حقیقت، بخش قابل‌توجهی از سیستم‌عامل یونیکس -شامل قسمت بزرگی از کِرنِل آن- در حال حاضر به زبان C نوشته شده است.

زبان C از اولین عرضه تاکنون، هر چند وقت یک بار بهبود یافته است و جالب است بدانیم که هنوز هم بخشی از برنامهٔ آموزشی بسیاری از کالج‌ها در سراسر دنیا است. از این زبان در ساخت بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر مثل C++ ،C# ،Java ،PHP و غیره نیز الهام گرفته شده است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon