Hackintosh: به چه کامپیوتری هکینتاش می‌گویند؟

Hackintosh: به چه کامپیوتری هکینتاش می‌گویند؟

Hackintosh اصطلاحی است که شرکت اپل برای کامپیوترهای متفرقهٔ دارای سیستم‌عامل macOS در نظر گرفته است. دلایل متعددی مانند هزینهٔ کمتر، نیازهای سفارشی پی‌سی و البته سرگرمی باعث می‌شوند علاقه‌مندان به کامپیوترهای اپل که پول کافی برای تهیهٔ این سیستم‌ها ندارند، به سمت هکینتاش بروند (لازم به ذکر است که هکینتاش کردن یک سیستم غیر اپلی بر اساس شرایط صدور مجوز اپل، غیرقانونی عنوان شده است.)

نیاز به توضیح نیست که اپل یک اکوسیستم بسته است؛ به عبارت دیگر، دست کاربر را خیلی برای کاستومایز کردن سیستم باز نمی‌گذارد و همین می‌شود که علاقمندان به محصولات باکیفیت اپل به دنبال فلسفهٔ «هکینتاش» بروند که در ادامه قصد داریم این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

هکینتاش چیست، چه مزایا و چالش‌هایی دارد؟ 
با استفاده از ابزار Boot Camp، کاربران می‌توانند سیستم‌عاملی همچون ویندوز را بر روی سخت‌افزار اپل نصب کنند. هنگامی که اپل به تراشه‌های اینتل روی آورد، کاربران امیدوار بودند که اجرای OS X بر روی سخت‌افزارهای غیر اپل ممکن شود ولی همان‌طور که مشخص است، این کار آسانی نیست اما با تعیین سخت‌افزار مناسب و پیکربندی درست، این امکان وجود دارد که سیستم‌عامل اپل بر روی یک کامپیوتر معمولی نیز اجرا شود. به طور خلاصه، هکینتاش در واقع «یک سیستم غیر اپلی با امکان اجرای سیستم‌عامل اختصاصی اپل است.» به عبارت دیگر، این روشی برای اجرای سیستم‌عامل دلپذیر اپل روی یک دیوایس ارزان‌ قیمت است.

یکی از چالش‌های اصلی نصب سیستم‌عامل macOS روی سخت‌افزاری به غیر از اپل، مباحث مربوط به UEFI است. برای کسانی که با این مفهوم آشنایی ندارند بایستی بگوییم UEFI مخفف واژگان Unified Extensible Firmware Interface است که به عنوان جایگزینی برای BIOS معرفی شد.

در پروسهٔ هکینتاش، همچنین باید به یاد داشته باشید که ممکن است نتوانید همه چیز را آن‌طور که باید و شاید راه‌اندازی کنید و این در حالی است که هیچ پشتیبانی رسمی برای مشکلات هکینتاش وجود ندارد و شما باید روی کامیونیتی (جامعه) هکینتاش تکیهٔ کامل کنید! در یک کلام، لپ‌تاپ‌های هکینتاش شده ممکن است دچار باگ‌های مختلف و برخی مشکلات سخت‌افزاری شوند که از نرم و لذت‌بخش اجرا شدن سیستم‌عامل مک جلوگیری می‌کنند.

به غیر از هزینهٔ بسیار کم، هکینتاش برای کسانی است که عاشق آزمایش و ساخت و راه‌اندازی سفارشی OS X برای نیازهای خاص خود هستند. دلایلی همچون اضافه کردن و یا بهبود عملکرد گرافیکی سیستم‌عامل OS X با کمک یک کارت گرافیکی AMD یا NVIDIA نیز از دیگر دلایل مهاجرت به هکینتاش است.

آیا هکینتاش کردن غیرقانونی است؟ 
قبل از پاسخ به این سؤال، باید در مورد دشمنی اپل با Psystar بیشتر بدانید. شرکت Psystar کامپیوترهایی با قابلیت اجرای OS X به عنوان یک سیستم‌عامل نِیتیو تولید می‌کرد که در نهایت پس از طرح دعوی در دادگاه، اپل خسارت گرفت و Psystar از فروش سیستم‌های هکینتاش منع شد.

چه می شود اگر شما سعی به ساخت لپ‌تاپ هکینتاش خود کنید؟ آیا با این کار قانون را زیر پا می‌گذارید؟ آیا اپل می‌تواند شما را به نبرد قانونی احضار و درخواست غرامت سنگین کند؟

از لحاظ فنی، شما مالک OS X اپل نیستید، حتی اگر سیستم‌عامل را از یک فروشگاه تهیه کنید! با توجه به توافقنامه EULA، شما سیستم‌عامل را نمی‌خرید بلکه تنها پروانهٔ کار با آن را تهیه می‌کنید و همچنین شرایط مجوز به شما اجازهٔ نصب سیستم‌عامل بر روی سیستم‌های غیر اپلی را نمی‌دهد.

نکتهٔ مهم این است با اینکه اپل می‌تواند استفاده از هکینتاش را برای نقض قوانین حق مالکیت این کمپانی و نقض قوانین حق تکثیر به چالش بکشد، اما در عین حال حاضر به صرف پول هنگفتی برای این کار نیست. این نوع پرونده‌ها بسیار پُرخرج هستند و با اینکه اپل میلیاردها دلار سرمایه دارد، باز هم ریسک ناتوانی در قانع کردن دادگاه و جلب توجه منفی کاربران را به جان نمی‌خرد.

یکی دیگر از مواردی که باید در ذهن داشت این است که اپل سیستم‌عامل macOS را با محصول سخت‌افزاری خود به فروش می‌رساند و این کسب‌وکار اصلی شرکت اپل است. لذا هرگونه استفادهٔ غیرقانونی از محصولات اپل یا هر شرکت دیگری، مساوی است با خیانت در امانت!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon