هکرها با موفقیت به یک نیروگاه هسته‌ای حمله کردند! آیا دیگر چیز امنی وجود دارد؟

هکرها با موفقیت به یک نیروگاه هسته‌ای حمله کردند! آیا دیگر چیز امنی وجود دارد؟

 

یوکیان آمانو، مدیر کل سازمان انرژی اتمی، ذکر کرد که یک نیروگاه هسته ای حدود ۲ یا ۳ سال پیش توسط هکرها مورد حمله قرار گرفت. در حالی که آقای آمانو به صورت دقیق نام آن نیروگاه را فاش نکرد اذعان داشت که هک داستان خیالی نیست و واقعا یک خطر بزرگ است و برای حفاظت از تاسیسات هسته ای باید اقدامات سختگیرانه و هوشمندانه تری را لحاظ نماییم. هکرهای بدنام قطعا می دانند که چگونه یک فضا را تحت تاثیر قرار دهند و تنش ایجاد کنند. برخلاف اخبار و اطلاعاتی که معمولا درز پیدا می کنند، ما به ندرت خبری از هک شدن یک نیروگاه هسته ای می شنویم اما این واقعیتی است که می بایست با آن کنار آمد!

یوکیا آمانو، مدیر آژانس بینالمللی انرژی اتمی، به رویتر گفت که یک نیروگاه هسته ای حدود ۲ یا ۳ سال پیش مورد حمله موفق هکرها قرار گرفت. هرچند نیروگاه را از چرخه خارج و تعطیل نکرد اما اختلالی در کار آن ایجاد نمود. وی در مورد این که آیا پرسنل آن نیروگاه هسته ای خاصی در حمله دست داشته اند یا خیر، چیزی بیان نکرده است.

حادثه ی دیگری که آمانو به آن اشاره دارد، حمله به یک آزمایشگاه هسته ای در دانشگاه تویاما در ژاپن بود. این آزمایشگاه درگیر تحقیقاتی بر روی تریتیوم که در تاسیسات هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد بود.

آمانو همچنین در مورد قضیه ی دیگری که در آن فردی تلاش برای قاچاق اورانیوم غنی شده کرده است توضیحاتی داد که این ماده می توانست در تولید یک بمب بزرگ یا به اصطلاح «بمبی کثیف» مورد استفاده قرار گیرد. این حادثه ۴ سال پیش صورت گرفته است.

اخیرا، موضوع حملات سایبری در سازمان های مرتبط با نیروگاه های هسته ای افزایش یافته است. خیلی اوقات ما این وضعیت را کامل درک نمی کنیم اما در هر صورت، چنین فعالیت هایی باید جدی گرفته شوند و این در حالی است که آمانو تاکید می کند این قضیه نیاز به برخی اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی دارد.

به گفته ی کارشناسان امنیتی، در واقعیت منفجر کردن یک راکتور هسته ای برای شبه نظامیان یک اقدام غیرممکن است؛ با این حال، چند اشتباه در هر زمینه ای که باشد می تواند به شیوه های مختلف مورد سوءاستفاده قرار گیرد که به سادگی نباید از کنار آن ها گذشت.

به تازگی، آژانس امنیت سازمان ملل متحد با ارائه ی راه کارهایی همچون عرضه ی دستگاه های تشخیص اشعه و غیره به کشورهای مختلف کمک کرده تا امنیت تاسیسات هسته ای خود را بهبود بخشند و این در حالی است که از سال 2010، سازمان انرژی اتمی بیش از 10000 نفر را در حیطه امنیت هسته ای آموزش داده است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon