وضعیت محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی در کشورهای مختلف جهان!

وضعیت محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی در کشورهای مختلف جهان!

رتبه بندی که توسط HackerRank بر اساس میانگین امتیاز زبان‌های برنامه نویسی منتشر شده، ابعاد جدیدی را در مورد زبان‌های برنامه نویسی در کشورهای مختلف جهان روشن کرده است و این در حالی است که این رتبه بندی بر اساس میزان محبوبیت زبان برنامه نویسی جاوا در کشورهای مختلف مرتب شده است. علاوه بر این، HackerRank آمار و ارقام جالبی در مورد میزان علاقه ی کشورهای مختلف به زبان های برنامه نویسی مختلف ارائه کرده است که در این مقاله قصد داریم آن را مورد بررسی قرار دهیم.

HacherRank یک محیط تمرینی کدنویسی است. بیش از ۱ میلیون برنامه نویس از سراسر جهان در مسابقات مختلف HackerRank شرکت می‌کنند. بیشتر برنامه‌نویسان (39.5 درصد) چالش‌های مبتنی بر الگوریتم را دوست دارند و پس از آن جاوا (9.3) و داده‌های ساخت یافته (9.1) بیش‌ترین طرفدار را در میان برنامه نویسان دارند.

HacherRank با استفاده از امتیاز افراد شرکت کننده گزارشی را منتشر کرده که بر اساس آن می‌توان بهترین برنامه نویسان در کشورهای مختلف جهان را تشخیص داد، که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم. ولی حالا می‌خواهیم ببینیم کدام زبان‌های برنامه نویسی در کدام یک از کشورهای جهان بیش‌ترین طرفدار را دارند؟

در این گزارش زبان‌های برنامه نویسی که برای برنامه نویسی در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، مشخص شده‌اند. این رتبه بندی بر اساس استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا مرتب شده است. زبان جاوا بالاتر از زبان C توانسته عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی دنیا را به خود اختصاص دهد (بر اساس شاخص TIOBE).

جالب است که دو کشور سریلانکا و کلمبیا که در رتبه بندی توسعه دهندگان در انتهای جدول قرار داشتند، در رتبه بندی کشورهایی که بر جاوا تمرکز کرده‌اند، جایگاه بالایی دارند. چین هم که بهترین برنامه نویسان جهان را دارد (طبق رتبه بندی دیگری که HackerRank ارائه کرده است) پس از این دو کشور در مکان سوم قرار گرفته است ولی به نظر می‌رسد که برنامه نویسان چینی چندان علاقه‌ای به جاوا ندارند و بیشتر روی پایتون سرمایه گذاری کرده‌اند. وضعیت مشابهی در مورد روسیه هم وجود دارد البته با این تفاوت که وضعیت محبوبیت جاوا و پایتون در روسیه تقریباً با یکدیگر برابر است.

هند که بیش‌ترین شرکت کنندگان را در HackerRank داشته است بیشتر به جاوا علاقه دارد. هر چند که برنامه نویسان کشور همسایه‌اش یعنی پاکستان بیشتر به ++C علاقه نشان می‌دهند.

کشورهایی که دست از برنامه نویسی برداشته‌اند! 
علاوه بر این رتبه بندی، HackerRank یک رتبه بندی دیگر هم ارائه کرده است که بر اساس آن می‌توان سخت کوش بودن و پایداری یک کشور در برنامه نویسی را مشاهده کرد. در این مورد، سوئیس قطعاً صدر نشین بی چون و چرا در این رتبه بندی است چرا که توانسته 2.5 درصد امتیاز کسب کند.

البته باید به این نکته هم  اشاره کنیم که در این رتبه بندی هر چه درصد امتیاز کمتر باشد، بهتر است! برنامه نویسان ایلات متحده آمریکا (4.1 درصد) و هند (6.3 درصد) هم به نظر چندان ثبات قدم نداشته‌اند و نتوانستند در 25 رتبه برتر حضور پیدا کنند.

کماکان می بینیم که هیچ نام و نشانی از کشور ایران در این رنکینگ دیده نمی شود! به نظر شما کدام زبان های برنامه نویسی در کشورمان از بیشترین میزان محبوبیت برخوردارند و چرا؟ نظرات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon