چرا اعتماد به نفس پایین از شما دولوپر بهتری می‌سازد؟

چرا اعتماد به نفس پایین از شما دولوپر بهتری می‌سازد؟

شاید فکر کنید که داشتن اعتماد به نفس به مراتب بهتر از نداشتن آن است؛ در واقع، داشتن اعتماد به نفس باعث می‌شود تا جرأت پیدا کنید و چیزهای جدید را امتحان کنید و ارزش‌های خود را به دیگران ثابت کنید اما همان قدر که داشتن اعتماد به نفس مزیت محسوب می‌شود و می‌تواند زمینهٔ موفقیت فرد را فراهم کند، داشتن اعتماد به نفس کاذب نیز می تواند خطرناک باشد!

نرم‌افزارها بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی هستند که ما فکر می‌کنیم و درست کردن آنها نیز بسیار دشوارتر از تصور ما است. اگر اعتماد به نفس کاذب داشته باشیم، ممکن است ایرادات نرم‌افزارمان را نبینیم و فکر کنیم کدی کاملاً حرفه‌ای نوشته‌ایم، در حالی که اصلاً این طور نیست!

گاهی‌اوقات دولوپرهای جوان و تازه‌کار به دلیل این اعتماد به نفس کاذب، حاضر به پذیرش اشتباهات خود نیستند؛ اما به مرور زمان که تجربهٔ بیشتری در این زمینه کسب می‌کنند، یاد می‌گیرند که به برنامه‌هایی که نوشته‌اند شک کنند و در نهایت به برنامه‌نویس بهتری تبدیل می‌شوند (البته اگر خیلی دیر نشده باشد!)

اما برای یافتن پاسخ به سؤالاتی همچون «چرا برنامه‌نویسان خوب به کار خود شک می‌کنند؟» و یا «چرا شک کردن به خود و نداشتن اعتماد به نفس از شما برنامه‌نویس بهتری می‌سازد؟»، نیاز به بررسی بیشتر این موضوع داریم.

یک برنامه‌نویس برای اینکه به بهترین نتیاج برسد، باید همواره به توانایی خود در یافتن تمام مشکلات شک داشته باشد. در حقیقت، اگر کمی بی اعتماد به نفس باشید، با خود فکر می‌کنید که کدی که زده‌اید عالی نیست؛ بنابراین آن را با یکی از همکاران خود در میان می‌گذارید و با هم برای رسیدن به یک ایدهٔ بهتر هم‌فکری می‌کنید. همچنین گاهی با خود فکر می‌کنید کدهایی که نوشته‌اید ممکن است باگ داشته باشند؛ بنابراین آن را تست می‌کنید، اشکالات آن را پیدا می‌کنید و از اشکالات بعدی پیشگیری می‌کنید.

این حساسیت‌ها به شما می‌آموزند که چه‌طور برنامه‌نویس بهتری شوید و در شرایط پیچیده‌تری بتوانید کار کنید. به علاوه، باید بارها و بارها کدهای خود را تست و بازبینی کنید و هرگز فراموش نکنید که ظرفیت ما برای یادگیری، نامحدود و همواره قابل گسترش است.

البته به خاطر داشته باشید که اگر اعتماد به نفس بیش از حد کم باشد، باز هم این احتمال وجود دارد که نتوانید آن‌طور که باید و شاید در حرفهٔ خود موفق شوید (برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقالهٔ Imposter Syndrome چیست و چگونه می‌تواند موفقیت حرفه‌ای ما را تحت‌الشعاع قرار دهد؟ مراجعه نمایید).

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. به نظر شما آیا داشتن اعتماد به نفس کاذب برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای کمک بیشتری می‌کند و یا بی اعتماد به نفسی؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon