چرا باید زبان برنامه‌نویسی Python را یاد بگیریم؟

چرا باید زبان برنامه‌نویسی Python را یاد بگیریم؟

در پاسخ به این سؤال که چرا پایتون محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی است که در دانشگاه‌ها، آکادمی‌ها، مؤسسات آموزشی، رشته‌های مهندسی و سایر حوزه‌ها آموزش داده می‌شود، باید گفت که در حقیقت قابلیت‌های بی‌شمار این زبان سطح بالا و سینتکس شبیه به زبان انگلیسی پایتون باعث شده که یادگیری، کدنویسی و توسعهٔ نرم‌افزار با استفاده از این زبان بسیار ساده باشد و در واقع پایتون را در حال حاضر به یک زبان برنامه‌نویسی محبوب در سراسر جهان مبدل کرده است. 

تاریخچهٔ زبان برنامه‌نویسی پایتون
پایتون یک زبان برنامه‌نویسی است که حدوداً سه دهه پیش توسط Guido Van Rossum خلق شد و پس از چند سال توسعه، به جایگاهی که امروزه دارد رسید (پس از گذشت چند وقت از توسعهٔ پایتون، جامعهٔ توسعه‌دهندگان این زبان برنامه‌نویسی به Van Rossum لقب Benevolent Dictator for Life به معنی دیکتاتور خیرخواه دادند.)

از آن موقع تاکنون، پایتون موفق شده که تقریباً در همهٔ زمینه‌ها رشد پیدا کند؛ پایتون در تمام این مدت چه به عنوان یک جامعه و چه به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی، هیچ‌گاه رشدش متوقف نشده و این خود دلیل محکمی است که نشان می‌دهد یادگیری پایتون یک برتری کلیدی در رسیدن به موفقیت در زندگی حرفه‌ای شما خواهد بود (جهت شروع یادگیری این زبان، می‌توانید به دورهٔ آموزش رایگان پایتون در سکان آکادمی مراجعه نمایید.)

اگر برنامه‌نویس نیستید، باز هم به راحتی می‌توانید پایتون را یاد بگیرید
پایتون مدت‌ها است که برای آموزش برنامه‌نویسی به دانش‌پژوهان در سطوح مختلف از دوران متوسطه و کالج‌ها گرفته تا دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی می‌توانند بسیار مبهم و مرموز یا پیچیده و ترسناک باشند، ولی قطعاً پایتون را نمی‌توان جزو این دسته از زبان‌های برنامه‌نویسی دانست!

پایتون خیلی ساده است و هر فردی را حتی با سطح صفر در برنامه‌نویسی می‌تواند به‌ سادگی و با کمک سینتکس قابل‌درک‌اش -که شبیه به زبان انگلیسی است- آموزش دهد و به یک برنامه‌نویسی تبدیل کند. به علاوه اینکه پایتون یک محیط کدنویسی تعاملی دارد که باعث می‌شود کار با این زبان و تست کردن اجرای اسکریپت‌ها در حین یادگیری ساده شود.

پایتون کراس پلتفرم است
پایتون یک زبان برنامه‌نویسی است که در پلتفرم‌های مختلف اجرا می‌شود؛ یعنی شما می‌توانید از پایتون در هر جایی که می‌خواهید استفاده کنید. پایتون از تمام پلتفرم‌های بزرگ، مهم و پرکاربرد به خوبی پشتیبانی می‌کند و حتی برخی از پلتفرم‌های موبایل را هم شامل می‌شود. با استفاده از پایتون، شما می‌توانید چیزی که خلق کرده‌اید را بدون زحمت زیاد به پلتفرم‌های دیگر دیپلوی کنید.

به علاوه اینکه #پایتون با دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی رابطهٔ خوبی دارد (اصطلاحاً یکسری Binding و Wrapper را می‌توان برای لایبرری‌ها و فریمورک‌های زیادی که برای زبان‌های دیگر نوشته شده‌اند یافت.) این ویژگی باعث می‌شود Python Standard Library که خود یک مجموعهٔ کامل و گسترده است، بسیار بزرگ‌تر و کامل‌تر از پیش شود.  

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی چندکاره است که می‌تواند به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی بسیار کاربردی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین پایتون یکی از قدرتمندترین زبان‌های اسکریپت‌نویسی برای مدیریت سیستم‌ها و اتوماسیون است. یادگیری پایتون می‌تواند وقت شما را برای کار بر روی چیزهایی که واقعاً اهمیت دارند، آزاد کند.

ساخت نمونه اولیهٔ پروژه
سینتکس پایتون به گونه‌ای است که برنامه‌نویسی با آن را بسیار ساده می‌کند. همین مسئله باعث شده که پایتون معمولاً برای ساخت نمونه اولیه پروژه‌ها (Prototype) با صرف زمان بسیار کم و به عنوان یک نمونهٔ مفهومی بسیار مناسب شود؛ به خصوص زمانی که شما مجبور هستید زمان بسیار کمی برای کدنویسی بگذارید و باید بیشتر وقت‌تان را صرف طراحی ایدهٔ خود کنید، این ویژگی بیشتر به چشم می‌آید.

یادگیری پایتون بسیار ساده است
فقط کافی است چند ساعت در هفته را به یادگیری این زبان برنامه‌نویسی اختصاص دهید تا پس از یک مدت کوتاه بتوانید یک مهارت کلیدی به سایر توانایی‌های قبلی خود در رزومه اضافه کنید و در نتیجه موقعیت‌های شغلی خود را به طرز شگفت‌انگیزی چند برابر کنید.

پایتون راهی سریع و ساده برای توسعه و پیش بردن مهارت‌های جدید است که می‌تواند شما را به یک حرفه‌ای تبدیل کند و قطعاً تأثیر مثبتی بر شغل‌تان می‌گذارد. آیا شما هم زبان پایتون را بلد هستید؟ دیدگاه شما نسبت به زبان پایتون و آیندهٔ این زبان در مقایسه با سایر زبان‌ها چیست؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon